#HomologaCamilo
human rights and activism on digital platforms
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583.57.144610Keywords:
digital media, people with disabilities, political demonstrations, human rights and education, autismAbstract
This article investigates activism on digital social networks related to the Parecer 50, a technical document that provides guidelines for the education of students with Autism Spectrum Disorder. Represented by the hashtag #HomologaCamilo on Instagram, this digital political movement aimed to urge Minister of Education Camilo Santana to approve the document. The study is based on the theoretical frameworks of digital social networks by Pollyana Ferrari and Raquel Recuero, as well as on Clay Shirky’s analysis of social participation on digital platforms. The methodology applies Recuero’s guidelines to map the effects and impacts of networked conversations, aiming to understand the potential and the limitations of this digital activism.
Downloads
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). DSM-5: manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Porto Alegre: Artmed, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer 50/MEC. Brasília: Ministério da Educação, 2023a.
BRASIL. Ministério da Mulher, da Família e dos Direitos Humanos. Artigo 26º: Direito à Educação. Portal gov.br, Brasília, 7 dez. 2018.
BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. Governo Federal lança o Novo viver sem limite na próxima quinta (23), em cerimônia no Palácio do Planalto. Portal gov.br, Brasília, 21 nov. 2023b.
BRASIL. Ministério do Turismo. Plano viver sem limite. Brasília: Ministério do Turismo, 2011.
COSTA FILHO, Ismar Capistrano. Cidadania Comunicativa: a participação social no direito à comunicação. In: DA SILVA, Denise Teresinha et al. (org.). Comunicação para a cidadania: 30 anos em luta e construção coletiva. São Paulo: INTERCOM, 2021. p. 133-157.
FIGUEIRA, Emílio. As pessoas com deficiência na história do Brasil. 4. ed. Rio de Janeiro: Wak, 2021.
FERRARI, Pollyana. A força social da mídia: interface e linguagem jornalística no ambiente digital. 2. ed. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2015.
FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA (UNICEF). Declaração Universal dos Direitos Humanos. Brasília: UNICEF, 2024.
INSTITUTO LAGARTA VIRA PUPA. [Blog do Instituto Lagarta Vira Pupa]. Missão e valores. [S. l.]: Instituto Lagarta Vira Pupa, c2022.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo Escolar da Educação Básica 2023: resumo técnico. Brasília: INEP, 2023.
LACERDA Lucelmo. Brasil, 5 jun. 2024. Instagram: @lucelmo.lacerda.
LIESEN, Mauricio. Comunicação e direitos humanos: elementos para um jornalismo responsável. Curitiba: Intersaberes, 2020.
LUNA ABA. Explicando o parecer do Conselho Nacional da Educação - CNE para a inclusão dos autistas. [S. l.: s. n.], 23 jan. 2024. 1 vídeo (23 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JfzDHCqIQQA. Acesso em: 22 jun. 2024.
MARCO, Victor Di. O mito da capacidade. Belo Horizonte: Letramento, 2020.
MELTWATER; WE ARE SOCIAL. Digital 2024 Brazil report. [S. l.: s. n.], 2024a.
MELTWATER; WE ARE SOCIAL. Digital 2024 global overview report. [S. l.: s. n.], 2024b.
NUBLAT, Johanna. O que é uma educação verdadeiramente inclusiva? Vidas Atípicas. Folha de S.Paulo, São Paulo, 13 mar. 2024.
PARISER, Eli. O filtro invisível: o que a internet está escondendo de você. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
RECUERO, Raquel. A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na internet. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2020.
SÃO PAULO (Estado). Assembleia Legislativa. Comissão de Defesa dos Direitos da Pessoa com Deficiência elege Andréa Werner como presidente. [Portal] Alesp, São Paulo, 19 abr. 2023.
SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
TENÓRIO, Augusto; GAYER, Eduardo. Entidades pressionam Camilo Santana a homologar parecer que amplia direitos educacionais de autistas. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 1 abr. 2024.
VICTOR, Cilene. Comunicação e práticas sociais da cultura II. São Bernardo do Campo: UMESP, 22 abr. 2024. [Aula proferida na UMESP.]
WERNER, Andréa. Dia importante! Vim em Brasília protocolar o ofício representando mais de 2 mil entidades [...]. Brasil, 01 abr. 2024. Instagram: @andreawerner.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amanda Ganzarolli, Cilene Victor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).