Fantasy game and sport culture reconfiguration

Authors

  • Magnos Cassiano Casagrande Universidade Federal do Pampa
  • Suélen de Lima Lavarda Universidade Cruzeiro do Sul
  • Ada Cristina Machado Silveira Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.95133

Keywords:

Fantasy Game. Soccer. Gamification.

Abstract

This article reports results of a study on the transformation of Brazilian sports culture attributed to the creation and commercial promotion of fantasy games in Brazilian association football. It analyzes the relationship between the fantasy game Cartola FC and the way of cheering of its fans in matches of the Brazilian Footbal Championship (Campeonato Brasileiro de Futebol). Content analysis principles are applied to analyze data collected from questionnaires we designed. The fantasy game Cartola FC is thus thought to redefine aspects of Brazilian soccer culture, Brazilian soccer fans’ way of rooting for their teams and of viewing the game as a whole. By establishing a differentiated relationship with the audience, it makes fans/users loyal in favor of a qualified sports policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Magnos Cassiano Casagrande, Universidade Federal do Pampa

Professor Substituto da Universidade Federal do Pampa, curso Publicidade e Propaganda. Doutor em Comunicação pela Universidade Federal de Santa Maria. Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Santa Maria. Bacharel em Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Santa Maria

Suélen de Lima Lavarda, Universidade Cruzeiro do Sul

Jornalista formada pela Univesidade Federal de Santa Maria. Pós-graduanda em Jornalismo Esportivo na Universidade Cruzeiro do Sul. Auxiliar de Comunicação e Eventos na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões.

Ada Cristina Machado Silveira, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Titular da Universidade Federal de Santa Maria. Pesquisador do CNPq (Pq2). Possui graduação em Comunicação Social Jornalismo pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1982), é Magister en Periodisme i Ciències de la Comunicació - Universitat Autònoma de Barcelona (1998), com mestrado em Extensão Rural pela Universidade Federal de Santa Maria (1992), Doctorado en Periodismo - Universitat Autònoma de Barcelona (2000) e com estágio pós-doutoral na Sorbonne III - La Nouvelle (França).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

CAILLOIS, R. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.

CARLASSARA, E. O. C.; PAROLINI, P. L. L.; ROCCO JÚNIOR, A. J. Análise do comportamento do consumidor esportivo em relação à associação, consciência e fidelidade de marca: um estudo de caso da maratona de São Paulo. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 137-147, 2016.

CARTOLA FC. Cartola PRO 2019 sorteia carro 0KM no fim do ano e aumenta número de ligas; veja os benefícios: globoesporte.globo.com. 1 abril 2019.

CARTOLA FC. Twitter; @cartolafc, 2020. Acesso em: 21 out. 2020.

CARTOLA FC. [S. l.]: globoesporte.com, 2019. /.

CARTOLA FC. Em 731.611 times, Everton empata para o @Gremio sobe sua pontuação para 9,50 [...]. [S. l.], 26 jul. 2018. Twitter: @cartolafc.

CARVALHO, L. R. R.; OLIVEIRA, F. N. Quando o jogo na escola é bem mais que jogo: possibilidades de intervenção pedagógica no jogo de regras Set Game. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 95, n. 240, p. 431-455, 2014.

CRUZ JÚNIOR, G. Burlando o círculo mágico: o esporte no bojo da gamificação. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 3, p. 941-963, 2014.

DILLON, R. Game design and emotions: analysis models. In: LEE, N. Encyclopedia of computer graphics and games. Los Angeles: Springer, 2018.

FARDO, M. L. A gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. Renote, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 1-9, 2013.

FERRARA, J. Games for Persuasion: argumentation, procedurality, and the Lie of Gamification. Games and Culture, [s. l], v. 8, n. 4, p. 289-304, 2013.

GIULIANOTTI, R. Fanaticos, seguidores, fas e flaneurs: uma taxonomia de identidades do torcedor no futebol. Recorde, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 1-37, 2012.

GLOBOESPORTECOM. Pedro está no seu time do Cartola FC? [S. l.], 2018. Instagram: @globoesportecom.

MOTA, E.; COIMBRA, D.; PEIXOTO, M. M. P. Cartola FC Data Analysis: uma ferramenta para simulação, análise e visualização de dados para o fantasy game Cartola-FC. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS DE INFORMAÇÃO, 14., 2018, Caxias do Sul. Anais [...]. Caxias do Sul: ACM, 2018. p. 136-143.

NEVES, R. S. Medium: Cartola FC bate recordes em 2019. [S. l]: médium.com, 2 set. 2019.

RANHEL, J. O conceito de jogo e os jogos computacionais. In: SANTAELLA, L.; FEITOZA, M. (org.). Mapa do jogo: a diversidade cultural dos games. São Paulo: Cengage Learning, 2009. p. 3-22.

RECUERO, R.; ZAGO, G.; BASTOS, M. T. O Discurso dos #ProtestosBR: análise de conteúdo do Twitter. Galaxia, São Paulo, n. 28, p. 199-216, 2014.

SALEN, K.; ZIMMERMAN, E. Rules of Play: game design fundamentals. Cambridge: The MIT Press, 2004.

SEVENHAGO, I. J. S. Futebol na TV: evolução tecnológica e linguagem do espetáculo: Verso e Reverso, São Leopoldo, v.25, n.58, p. 22-31, 2011.

SILVA, R. N. B. et al. Futebol e a construção da imagem de treinadores pela mídia: um estudo a partir das notícias de um site de grande visitação na web. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Porto Alegre, v. 36, n. 3, p. 648-655, 2014.

SOUZA, V. de; GOMES, N. S. S. O aplicativo “Google Formulário” como ferramenta de avaliação em sala de aula. Philologus, Rio de Janeiro, v. 22, p. 1234-1251, 2016.

SPORTV. SporTV: sobre. [S. l.], [2019]. Facebook: @sportv.

CARTOLA FC. Em 731.611 times... [ S. l. ], 26 jul. 2018. Twitter: @cartolafc.

VESA, M.; HARVIAINEN, T. Gamification: concepts, consequences and critiques. Journal of Management Inquiry, [s. l.] v. 28, n. 2, p. 128-130, 2018.

VIEIRA, C. Cartola FC: Fred bate recorde de Jô e se torna o jogador mais escalado da história em uma rodada. [S. l.]: torcedores.com, 1 maio 2019.

ZAGO, G. da S. O Twitter como suporte para produção e difusão de conteúdos jornalísticos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, 6., 2008, São Bernardo do Campo. Anais [...] São Bernardo do Campo: [s. n] 2008. p. 1-16.

Published

2021-05-14

How to Cite

Casagrande, M. C., S. de L. Lavarda, and A. C. M. Silveira. “Fantasy Game and Sport Culture Reconfiguration”. Intexto, no. 52, May 2021, p. 95133, doi:10.19132/1807-8583202152.95133.

Issue

Section

Articles