Is it possible to weave uncoated high voltage electric wires? Communication, journalism and social events involving violence
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-858320190.35-54Keywords:
Journalism. Communication. Gender Relations. Narratives. Metaphor.Abstract
The metaphor of narrative construction as wire weaving, usually taken in a perspective that is purportedly poetic, can be a conceptual and methodological trap when we are faced with the production of textualities about events involving physical and symbolic violence, such as those identified with homophobia ,and aggressions and deaths of women. Our objective is to propose, as an alternative, to think of communicational and journalistic narratives that deal with events involving controversial social issues taking as reference the metaphor of uncoated high voltage electric wires. Methodologically, we guide us through literature reviews and references to research carried out by us, which deal with various forms of violence. We consider that the new metaphor is more powerful, since it allows better visualization of the social conditions of occurrence of homophobia and of aggressions against women.
Downloads
References
ALMEIDA, Iris Sofia Balbino. Avaliação de risco de femicídio: poder e controlo nas dinâmicas das relações íntimas. 2012. Tese (Doutorado em Psicologia) - Escola de Ciências Sociais e Humanas, Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa, 2012.
BORILLO, Daniel. Homofobia. Barcelona: Belaterra, 2001.
BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.
CALDEIRA, Bárbara Lopes. Narrativas de violência, narrativas violentas: reflexões sobre o jornalismo e o assassinato de mulheres em relações de proximidade. In: ENCONTRO DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO SOCIAL DE MINAS GERAIS, 10., 2017, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: CEFET, 2017a. p. 1-16.
CALDEIRA, Bárbara Lopes. Entre assassinatos em série e uma série de assassinatos: o tecer da intriga nas construções narrativas de mulheres mortas e seus agressores nas páginas de dois impressos mineiros. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, Universidade Feral de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017b.
CARVALHO, Carlos Alberto. Jornalismo, homofobia e relações de gênero. Curitiba: Appris, 2012a.
CARVALHO, Carlos Alberto. Narrativa jornalística e memória: a cobertura noticiosa dos 30 anos de aparição pública da AIDS. Líbero, São Paulo, v. 15, n. 30, p. 105-118, dez. 2012b.
FARRÉ, Marcela. El noticiero como mundo posible: estrategias ficcionales en la información audiovisual. Buenos Aires: La Crujía, 2004.
LEAL, Bruno Souza. O jornalismo à luz das narrativas: deslocamentos. In: LEAL, Bruno Souza; CARVALHO, Carlos Alberto. Narrativas e poéticas midiáticas: estudos e perspectivas. São Paulo: Intermeios, 2012.
LEAL, Bruno Souza; CARVALHO, Carlos Alberto; ANTUNES, Elton. La violencia contra mujeres brasileñas en las esferas pública y mediática. Comunicar, [S.l.], p. 19-28, 2018.
LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
NUNES, Jordão Horta. As metáforas nas ciências sociais. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2005.
PAVEL, Thomas G. Fictional worlds. [S.l.]: Harvard College, 1986.
RICOUER, Paul. Tempo e narrativa. Campinas: Papirus, 1994. Tomo 1.
RICOEUR, Paul. A metáfora e o problema central da hermenêutica. In: RICOEUR, Paul. Escritos e conferências 2: hermenêutica. São Paulo: Edições Loyola, 2011.
RICOEUR, Paul. A metáfora viva. São Paulo: Edições Loyola, 2000.
WHITE, Hayden. El contenido de la forma: narrativa, discurso y representación histórica. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 1992.
WHITE, Hayden. Trópicos do discurso: ensaios sobre a crítica da cultura. São Paulo: Edusp, 1994.
WOLF, Mauro. Teorias da comunicação. Lisboa: Editorial Presença, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Intexto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).