The youthful desire to be a professional model and media mediation: an articulation since the contribution of Martín-Barbero
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201843.205-222Keywords:
Mediations. Media consumption. Models. Fashion. Youth.Abstract
This text brings part of the questioning from a thesis which investigated the relations between young girls’ media consumption and the desire to follow a model career. The discussion proposed here is about the mediation of the media in this consumption process. The concept is operationalized since the contribution of Jesús Martín-Barbero, and the results point to media excellence as a mediation that helps to configure the character of “dream” that this desire obtains for the young girls interviewed.Downloads
References
BERGER, John. Modos de ver. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
BRAGA, José Luiz. Lógicas da mídia, lógicas da midiatização? In: FAUSTO NETO, Antônio et al. Relatos de investigaciones sobre mediatizaciones. Rosario: UNR, 2015.
BRAGA, José Luiz. Constituição do campo da comunicação. Verso e Reverso, São Leopoldo, v. 25, n. 58, jan./abr., 2011.
CAMPBELL, Colin. Eu compro, logo sei que existo: as bases metafísicas do consumo moderno. In: BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin. Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: FGV, 2009. p. 47-64.
CAMPBELL, Colin. A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.
DEL PRIORE, Mary. Corpo a corpo com a mulher: pequena história das transformações do corpo feminino no Brasil. São Paulo: Editora Senac, 2000.
ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Cartografias dos estudos culturais: uma versão latino-americana. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
GARCÍA CANCLINI, Néstor. El Consumo Cultural: uma propuesta teórica. In: SUNKEL, Guilhermo. El consumo cultural en América Latina: construcción teórica y líneas de investigación. 2. ed. Bogotá: Convenio Andrés Belo, 2006. p. 72-95.
GARCÍA CANCLINI, Néstor. Consumidores e cidadãos. Rio de Janeiro: UFRJ, 2005.
GOMES, Pedro Gilberto. Dos meios à midiatização: um conceito em evolução. São Leopoldo: Unisinos, 2017.
LIPOVETSKY, Gilles. A terceira mulher: permanência e revolução do feminino. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; BORELLI, Silvia Helena Simões; RESENDE, Vera da Rocha. Vivendo com a telenovela: mediações, recepção, teleficcionalidade. São Paulo: Summus, 2002.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Memoria y promessa: conversaciones con Jesús Martín-Barbero. Entrevistadores: Jorge Huergo e Kevin Morawicki. La Plata: EDULP, 2016.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. As formas mestiças da mídia. Entrevistadora: Mariluce Moura. Revista Pesquisa FAPESP, São Paulo, p. 10-15, 2009a.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Uma aventura epistemológica. Entrevistadora: Maria Immacolata Vassalo de Lopes. MATRIZes, São Paulo, v. 2, n. 2, 2009b.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Ofício de cartógrafo: Travessias latino-americanas da comunicação na cultura. São Paulo: Edições Loyola, 2004.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2003.
MATA, Maria Cristina. De la cultura massiva a la cultura mediática. Diálogos de la comunicación, Lima, n. 56, p. 80-91, 1999.
NOVAES, Joana de Vilhena. O intolerável peso da feiúra: sobre mulheres e seus corpos. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2006.
RODRIGUES, Adriano. A gênese do campo dos media. In: SANTANA, R. N. Reflexões sobre o mundo contemporâneo. Rio de Janeiro: Revan, 2000. p. 201-221.
RONSINI, Veneza Mayora. A crença no mérito e a desigualdade: a recepção da telenovela do horário nobre. Porto Alegre: Sulina, 2012.
SCHMITZ, Daniela. Consumo, sentidos, usos e apropriações nas pesquisas de recepção: nem tão sinônimos, nem tão distantes. Intexto, Porto Alegre, n. 34, p. 255-275, 2015a.
SCHMITZ, Daniela. Moda e midiatização: aproximações e tensionamentos. In: COLÓQUIO DE MODA , 11., 2015, Curitiba. Anais... Curitiba, 2015b.
SCHMITZ, Daniela. O processo de midiatização e o sonho de ser modelo. Revista D'obras, São Paulo, v. 7, n. 15, p. 24-30, 2014a.
SCHMITZ, Daniela. A mediação da mídia no consumo midiático das modelos profissionais. In: CONGRESSO INTERNACIONAL EM COMUNICAÇÃO E CONSUMO, 4., 2014, São Paulo. Anais... São Paulo: ESPM, 2014b.
SCHMITZ, Daniela. Vivendo um projeto em família: consumo midiático, beleza feminina e o sonho juvenil de ser modelo profissional. 2013. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) - Programa de Pós-graduação em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.
SIFUENTES, Lírian; ESCOSTEGUY, Ana Carolina. O mapa das mediações comunicativas da cultura: uma segunda onda na abordagem das mediações de Martín-Barbero? In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 25., 2016, Goiânia. Anais... Goiás: Compós, 2016.
VERÓN, Eliseo. Esquema para el análisis de la mediatización. Diálogos de la comunicación, Lima, n. 48, p. 9-17, 1997.
WOLF, Naomi. O mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Intexto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).