Towards a mediatization theory: a methodological exercise

Authors

  • Luis Mauro Sá Martino Faculdade Cásper Líbero

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-858320190.16-34

Keywords:

Mediatization. Social practice. Communication theory. Epistemology.

Abstract

The concept of mediatization has been increasingly used in theCommunication studies at least since the last two decades. Although many authors have used the concept in different ways, there seems to be some common features that indicate what could be a concept of mediatization. Based on bibliographical research, this paper explores similar elements which seem to understandmediatization as (a) the articulation, not ‘influence’ or ‘effects’, between (b) the “media”, understood as institution, technology and language and (c) social practices, understood as everyday actions embedded on a social context. The paper places these common elements against the background of Communication Theory and Research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Mauro Sá Martino, Faculdade Cásper Líbero

Jornalista e Professor na graduação e pós-graduação em Comunicação na Contemporaneidade da Faculdade Cásper Líbero. Doutor em Ciências Sociais pela PUC-SP. Foi pesquisador-bolsista na Universidade de East Anglia, Inglaterra. Autor dos livros "Teoria da Comunicação" (Vozes, 2009) e "Comunicação & Identidade" (Paulus, 2010), entre outros.

References

ADOLF, M. Clarifying mediatization: sorting through a current debate. Empedocles: European Journal for the Philosophy of Communication, Bristol, v. 3, n. 2, p. 153-175, 2011.

ALIGHIERI, B. As revistas femininas e seus contratos de leitura no ambiente da midiatização. Curitiba: Appris, 2015.

AVERBECK-LIETZ, S. French and latin american perspectives on mediation and mediatization: a lecture note from Germany. Empedocles: European Journal for the Philosophy of Communication, Bristol, v. 3, n. 2, p. 177–195, 2011.

BAITELLO, N. A era da iconofagia. São Paulo: Hackers, 2005.

BAITELLO, N. Comunicação, mídia e cultura. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 12, n. 4, p. 11-16, 1998.

BARBERO, J. M. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997.

BOLAÑO, C. R. S. Prefácio. In: CARVALHO, J. M.; MAGNONI, A. F.; PASSOS, M. Y. (Org.). Economia política da comunicação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014.

BOURDIEU, P. Raisons pratiques. Paris: Seuil, 1998.

BOURDIEU, P. Le sens pratique. Paris: Minuit, 2000.

BRAGA, J. L. Experiência estética e midiatização. In: LEAL, B. S.; GUIMARÃES, C.; MENDONÇA, C. Entre o sensível e o comunicacional. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

BRAGA, J. L. Midiatização como processo interacional de referência. In: MÉDOLA, A. S.; ARAUJO, D. C.; BRUNO, F. Imagem, visibilidade e cultura midiática. Porto Alegre: Sulina, 2007. p. 141-168.

BRAGA, J. L. Lógicas da mídia, lógicas da midiatização? In: FAUSTO NETO, A.; ANSELMINO, N. R.; GINDIN, I. L. Relatos de investigaciones sobre mediatizaciones. Rosário: UNR Editora, 2015.

CARVALHO, C. A. Midiatização: investigações brasileiras e europeias e o midiacentrismo. In: COMPÓS, 25., 2016, Goiânia. Anais… Goiânia: Compós, 2016.

CHAGAS, A. Midiatização das drogas. Santa Maria: Ed. UFSM, 2012.

COHN, G. A atualidade do conceito de Indústria Cultural. In: MOREIRA, A. (Org.). Sociedade global. Petrópolis: Vozes, 1998.

COTTLE, S. Mediatized rituals: beyond manufacturing consent. Media Culture & Society, London, v. 28, n. 3, p. 411–32, 2006.

COULDRY, N. Listening beyond the echoes. London: Paradigm, 2006.

COULDRY, N. Mediatization or mediation? Alternative understandings of the emergent space of digital storytelling. New Media and Society, London, v. 10, n. 3, p. 373-391, 2008.

COULDRY, N.; HEPP, A. The mediated construction of reality. London: Polity, 2016.

FAUSTO NETO, A. Fragmentos de uma “analítica” da midiatização. Matrizes, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 89-105, 2008.

FAUSTO NETO, A. Midiatização, prática social – prática de sentido. In: COMPÓS, 15., 2006, Bauru. Anais... Bauru: COMPÓS 2006.

FAUSTO NETO, A. et al. Midiatização e processos sociais: aspectos metodológicos. Santa Cruz do Sul: Ed. Unisc, 2010.

FAUSTO NETO, A. et al. Midiatização e processos sociais na América Latina. São Paulo: Paulus, 2008.

FERRAZ, L. M. R. A doença sob a ótica da midiatização. In: CONGRESSO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 6., 2013, Rio de Janeiro, RJ. Anais… Rio de Janeiro: UERJ, 2013.

FERREIRA, J. Dos objetos separados à circulação midiática como questão comunicacional. In: FAUSTO NETO, A. et al. Midiatização e processos sociais: aspectos metodológicos. Santa Cruz do Sul: Ed. Unisc, 2010a. p. 67-78.

FERREIRA, J. Midiatização: dispositivos, processos sociais e de comunicação. E-Compós, Belo Horizonte, v. 10, n. 3, p.1-13, 2007.

FISKE, J. Television culture. London: Routledge, 1985.

FISKE, J. Understanding popular culture. London: Routledge, 1989.

GASPARETTO, P. R. Midiatização da religião. São Paulo: Paulinas, 2011.

GOMES, P. G. Da igreja eletrônica à sociedade em midiatização. São Paulo: Paulinas, 2010.

GOMES, P. G. Dos meios à midiatização. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 2017.

GOMES, P. G.; FAXINA, E. Midiatização. São Paulo: Paulinas, 2016.

GOMES, P. G. Filosofia e ética da comunicação na midiatização da sociedade. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 2006.

HALL, Stuart. Encoding / decoding. In: HALL, D. et al. (Ed.). Culture, media, language: working papers in cultural studies, 1972–79. London: Hutchinson, 1980. p. 128–138.

HALL, S. On postmodernism and articulation: an interview with Stuart Hall. In: MORLEY, D.; KUAN-HSING, C. (Ed.). Stuart Hall: critical dialogues in cultural studies. London: Routledge, 1996.

HEPP, A. Cultures of mediatization. London: Polity, 2012.

HEPP, A.; HJARVARD, S.; LUNDBY, K. Mediatization: empirical perspectives: an introduction to a special issue. Communications, Berlin, v. 35, n. 3, p. 223-228, 2010.

HJARVARD, S. Doing the right thing: media and communication studies in a mediatized world. Nordicom Review, Göteborg, v. 33, n. 1, p. 27-34, 2012.

HJARVARD, S. The mediatization of religion: a theory of the media as agents of religious change. Northern Lights, Copenhagen, v. 6, n.1, p. 9–27, 2008b.

HJARVARD, S. The mediatization of society. Nordicom Review, Göteborg, v. 29, n. 2, p. 105–34, 2008a.

HJARVARD, S. Da mediação à midiatização: a institucionalização das novas mídias. Revista Parágrafo, São Paulo, v. 3, n. 2, 2015.

HJARVARD, S. The mediatization of culture and society. Londres: Routledge, 2013.

HOOVER, S. Complexity: the case of religious cultures. In: LUNDBY, K. (Org.). Mediatization: concept, changes, consequences. New York: Peter Lang, 2009.

JACOB, H. Gastronomídia: ambientes midiáticos e as linguagens da comida e da cozinha. Communicare, São Paulo, v. 12, n. 02, p. 113-125, 2012.

KROTZ, F. Mediatization: a concept with which to grasp media and societal change. In: LUNDBY, K. (Org.). Mediatization: concept, changes, consequences. Nova York: Peter Lang, 2009. p. 21-40.

KROTZ, F.; HEPP, A. A concretization of mediatization: how mediatization works and why ‘mediatized worlds’ are a helpful concept for empirical mediatization research. Empedocles: European Journal for the Philosophy of Communication, Bristol, v. 3, n. 2, p. 137–152, 2011.

JANSSON, A. Mediatization and mobile lives. Londres: Routledge, 2017.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

LIMA, L. H. S. Os processos de midiatização da cozinha paulista: do Arraial à metrópole. 2011. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2011.

LIMA, V. Mídia: teoria e política. São Paulo: Perseu Abramo, 2001.

LIMA, V. A. Regulação das comunicações. São Paulo: Paulus, 2011.

LIVINGSTONE, S. Coming to terms with ‘mediatization’. In: LUNDBY, K (Org.). Mediatization: concept, changes, consequences. New York: Peter Lang, 2009. p. ix-xiii.

LIVINGSTONE, S. On the mediation of everything. Journal of Communication, Hoboken, v. 59, n. 1, p. 1-18, 2008.

LUNDBY, K. Introduction: ‘mediatization’ as key. In: LUNDBY, K. (Org.). Mediatization: concept, changes, consequences. New York: Peter Lang, 2009. p. 1-20.

MANOVICH, L. The language of new media. Massachussets: MIT Press, 2001.

MARCONDES FILHO, C. A virada comunicacional. Ou porque os estudos de "midiatização", de hábito e da Teoria dos Media passam ao largo da comunicação. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 134-145, 2015.

MARTINO, L. C. Pensamento comunicacional canadense: as contribuições de Innis e McLuhan. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 5, n. 14, p. 123-148, 2008.

MARTINO, L. M. S. A religião midiatizada nas fronteiras entre o público e o privado. Ciberlegenda, Niterói, v. 26, n. 1, p. 13-26, 2012b.

MARTINO, L. M. S. Mediação e Midiatização da Religião em suas articulações teóricas e práticas. In: MATTOS, M. A.; JACKS, N. (Org.). Mediações e midiatização. Salvador: Ed. UFBA, 2012. p. 219-244.

MARTINO, L. M. S. Teoria das mídias digitais. Petrópolis: Vozes, 2014.

MARTINO, L. M. S. The mediatization of religion. 2. ed. London: Routledge, 2016.

MARX, K. Grundrisse. São Paulo: Boitempo, 2015.

MATTOS, M. A.; JANOTTI, J.; JACKS, N. Mediações e midiatização. Salvador: Ed. UFBA, 2012.

MEITZ, T. G. K. Mediality: Aspects of contextual media reception. Empedocles: European Journal for the Philosophy of Communication, Bristol, v. 3, n. 2, p. 197–214, 2011.

MEYER, T. Media democracy. London: Polity, 2002.

MEYROWITZ, J. Images of media: hidden ferment – and harmony – in the field. Journal of Communication, Hoboken, v. 43, n. 3, p. 55–66, 1993.

MEYROWITZ, J. Medium theory. In: CROWLEY, D.; MITCHELL, D. Communication theory today. Stanford: Stanford University Press, 1994.

MEYROWITZ, J. No sense of place. Oxford: Oxford University Press, 1985.

MEYROWITZ, J. Understandings of media. Et Cetera, Fort Worth, v. 56, n. 1, p. 44–52, 1999.

PARES, D. A. Comunicação como midiatização: os meios em meio à tecnologia, sociedade, linguagem, e vice-versa. Em Questão, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 247-259, 2008.

RAINIE, L.; WELLMAN, B. Networked: the new social operating system. Cambridge: MIT Press, 2012.

RÜDIGER, F. Os estudos de mídia e a problemática epistemológica da teoria da midiatização – uma nova escolástica? Intexto, Porto Alegre, v. 34, n. 3, p. 745-769, 2015.

SANTAELLA, L. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.

SCHOTT, A. Dimensions: catch-all label or technical term. In: In: LUNDBY, K. (Org.). Mediatization: concept, changes, consequences. Nova York: Peter Lang, 2009. p. 41-62.

SCHULZ, W. Reconstructing mediatization as an analytical concept. European Journal of Communication, London, v. 19, n. 1, p. 87-101, 2004.

SGORLA, F. Discutindo o “processo de midiatização”. Mediação, Belo Horizonte, v. 9, n. 8, p. 60-68, 2009.

SLACK, J. D. The theory and method of articulation in Cultural Studies. In: MORLEY, D.; KUAN-HSING, C. Stuart Hall: critical dialogues in cultural studies. Londres: Routledge, 1996.

SODRÉ, M. Antropológicas do espelho. Petrópolis: Vozes, 2004.

SOUSA, J. Teoria do meio. Brasília: Universa, 2009.

STRÖMBACK, J. Four phases of mediatization: an analysis of the mediatization of politics. International Journal of Press/Politics, Thousand Oaks, v. 13, n. 3, p. 228-246, 2008.

STRÖMBÄCK, J. Mediatization and perceptions of the media’s political influence. Journalism Studies, Oxon, v. 12, n. 4, p.423-439, 2011.

THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade. Petrópolis: Vozes, 1998.

TURKLE, S. Alone together. New York: Basic Books, 2012

VERÓN, E. La mediatización. Buenos Aires: Editora da UBA, 1986.

VERÓN, E. La semiosis social 2. Buenos Aires: Paidós, 2013.

WEBER, M. Economia e sociedade. Brasília: Ed. UnB, 1991.

WELLMAN, B. Computer networks as social networks. Science, London, v. 293, p. 2031-2034, 2001.

ZENGOTITA, T. Mediated: how the media shape your world. London: Bloomsbury Publishing, 2005.

Published

2019-04-18

How to Cite

Martino, L. M. S. “Towards a Mediatization Theory: A Methodological Exercise”. Intexto, Apr. 2019, pp. 16-34, doi:10.19132/1807-858320190.16-34.

Issue

Section

Articles