Identity and representation: film review focused at woman in the White Band movie

análise fílmica da mulher em A Fita Branca

Authors

  • Sabrina Martins Universidade Feevale
  • Cleber Prodanov Universidade Feevale

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201532.64-82

Keywords:

Woman. Representation. Identity. Film analysis.

Abstract

The present article analyses the feminine representation on the German movie “The White Band” (2009), beyond the way in which these representations constitute the women’s identity. Through the description of both scenes and sequences of the movie, as well as the incorporation of the concepts of representation, identity and discourse, we aim on showing the manner in which women are subjugated, besides all severity, patriarchalism and puritanism of the local society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sabrina Martins, Universidade Feevale

Especialista em História, Comunicação e Memória e em Gestão Estratégica de Marketing; jornalista e aluna do Mestrado Acadêmico em Processos e Manifestações Culturais da Universidade Feevale.

Cleber Prodanov, Universidade Feevale

Doutor em História Social pela Universidade de São Paulo (USP/SP/Brasil), docente permanente do Mestrado em Processos e Manifestações Culturais, da Universidade Feevale (Novo Hamburgo/RS/Brasil), pesquisador do Grupo de Pesquisa Cultura e Memória da Comunidade da mesma instituição.

References

A FITA BRANCA. Direção e roteiro de Michael Haneke. Áustria, 2009. Título original: Das Weisse Band/Eine Deutsche Kindergeschichte. Produção: Michael Katz. Intérpretes: Burghart Klaußner, Christian Friedel, Ernst Jacobi, Josef Bierbichler, Leonie Benesch, Steffi Kühnert, Ulrich Tukur, Ursina Lardi. Roteiro: Michael Haneke. Fotografia: Christian Berger. São Paulo: IMOVISION, 2009. 1 DVD (144 min.).

AMOSSY, Ruth. O ethos na intersecção das disciplinas: retórica, pragmática, sociologia dos campos. In: ______ (Org.). Imagens de Si no Discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2011. p. 119-144.

BAKHTIN, Mikhael. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 2004.

BHABHA, Homi. O Local da Cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

CASSIRER, Ernst. Linguagem e Mito. São Paulo: Perspectiva, 2006.

CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

ECO, Umberto. O leitor-modelo. In: ECO, Umberto. Lector in fabula. São Paulo: Perspectiva, 1986. p. 35-49.

GAUDREAULT, André; JOST, François. A Narrativa Cinematográfica. Brasília: UNB, 2009.

HALL, Stuart. Identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

HALL, Stuart. Quem precisa da Identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 103-133.

ORLANDI, Eni Puccinelli. As Formas do Silêncio. 6. ed. Campinas: Unicamp, 2007.

SCOTT, Joan W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1990.

SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2012.

XAVIER, Ismael. Do Texto ao Filme: a trama, a cena e a construção do olhar no cinema. In: PELLEGRINI, Tânia (et al.). Literatura, Cinema e Televisão. São Paulo: SENAC, 2003. p. 61-89.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e Diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. p. 7-72.

Published

2015-06-05

How to Cite

Martins, S., and C. Prodanov. “Identity and Representation: Film Review Focused at Woman in the White Band Movie: Análise fílmica Da Mulher Em A Fita Branca”. Intexto, no. 32, June 2015, pp. 64-82, doi:10.19132/1807-8583201532.64-82.

Issue

Section

Articles