Identity and representation: film review focused at woman in the White Band movie
análise fílmica da mulher em A Fita Branca
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201532.64-82Keywords:
Woman. Representation. Identity. Film analysis.Abstract
The present article analyses the feminine representation on the German movie “The White Band” (2009), beyond the way in which these representations constitute the women’s identity. Through the description of both scenes and sequences of the movie, as well as the incorporation of the concepts of representation, identity and discourse, we aim on showing the manner in which women are subjugated, besides all severity, patriarchalism and puritanism of the local society.Downloads
References
A FITA BRANCA. Direção e roteiro de Michael Haneke. Áustria, 2009. Título original: Das Weisse Band/Eine Deutsche Kindergeschichte. Produção: Michael Katz. Intérpretes: Burghart Klaußner, Christian Friedel, Ernst Jacobi, Josef Bierbichler, Leonie Benesch, Steffi Kühnert, Ulrich Tukur, Ursina Lardi. Roteiro: Michael Haneke. Fotografia: Christian Berger. São Paulo: IMOVISION, 2009. 1 DVD (144 min.).
AMOSSY, Ruth. O ethos na intersecção das disciplinas: retórica, pragmática, sociologia dos campos. In: ______ (Org.). Imagens de Si no Discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2011. p. 119-144.
BAKHTIN, Mikhael. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 2004.
BHABHA, Homi. O Local da Cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
CASSIRER, Ernst. Linguagem e Mito. São Paulo: Perspectiva, 2006.
CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.
ECO, Umberto. O leitor-modelo. In: ECO, Umberto. Lector in fabula. São Paulo: Perspectiva, 1986. p. 35-49.
GAUDREAULT, André; JOST, François. A Narrativa Cinematográfica. Brasília: UNB, 2009.
HALL, Stuart. Identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.
HALL, Stuart. Quem precisa da Identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 103-133.
ORLANDI, Eni Puccinelli. As Formas do Silêncio. 6. ed. Campinas: Unicamp, 2007.
SCOTT, Joan W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1990.
SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2012.
XAVIER, Ismael. Do Texto ao Filme: a trama, a cena e a construção do olhar no cinema. In: PELLEGRINI, Tânia (et al.). Literatura, Cinema e Televisão. São Paulo: SENAC, 2003. p. 61-89.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e Diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. p. 7-72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Sabrina Martins, Cleber Prodanov

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).