Dreaming the past to decolonize the future

the quipu in the art of Cecilia Vicuña

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583.56.137921

Keywords:

ancestry, decoloniality, quipus, memory

Abstract

This paper aims to reflect on the uses of memory in the work of Chilean artist Cecilia Vicuña, born in 1948. The fluidity and multidimensionality of her art allow Vicuña to work in different languages and supports, emphasizing the quipu, a media of Amerindian peoples. To think about the installations Quipu Menstrual, Quipu dos Lamentos and Brain Forest Quipu, we question how the artist opens up new perspectives for the future through her process of recreating this artifact. Through a critical reading of these works, it is perceived that the worked memory is put in flux: it returns to an ancestral past and updates itself from a decolonial perspective, in movements linked to the biography of the Latin American artist. The meeting of the wisdom of ancestral technologies with the contemporary present makes the historical legacy visible in a search for the symbolic restoration of this memory and the vindication of the anti-colonial struggle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACOSTA, Alberto. O Bem viver: uma oportunidade para imaginar outros mundos. São Paulo: Autonomia Literária, 2015.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e do futuro. São Paulo: Perspectiva, 2013.

AZOULAY, Ariella Aïsha. História potencial: desaprender o imperialismo. São Paulo: Ubu, 2024.

BARRETO, Eleonora Frenkel. Cecillia Vicuña, o baile de los chinos e as sementes ancestrais de futuro. Linguagem e Ensino, Pelotas, v. 24, n.1, 2021.

BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 2002.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de História. São Paulo: Alameda, 2020.

CADAVID, Patricia. Nudos que suenan: khipus contemporáneos, código sonoro y memoria ancestral. Accesos - Revista de Investigacion Cientifica - Art, Technology and Coloniality, Madrid, n. esp. 1,p. 44-57, 2021.

CORTESE, Julia; CIAFARDO, Mariel; GARCÍA, Silvia. La sangre de los glaciares. Análisis de Quipu Menstrual de Cecilia Vicuña. Investigación Joven, Buenos Aires, v. 6, n. esp., p. 12, 2019. Disponível em: https://revistas.unlp.edu.ar/InvJov/article/view/6677. Acesso em 18 fev.2023.

FLUSSER, Vilém. A escrita: há futuro para a escrita? São Paulo: Annablume, 2010.

INCA. Quipu. 1400-1532. 1 original de arte, cotton, 39 x 77 cm. Coleção: Arts of the Americas. In: Brooklyn Museum. New York, 2018. Disponível em: https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/96982. Acesso em: 15 fev. 2023.

KIPU FIELD GUIDE. Oxford, [2023]. Disponível em: https://www.quipufieldguide.com/sketchbook/index.html. Acesso em: 15 fev. 2023.

KRENAK, Ailton. Caminhos para a cultura do Bem viver. Rio de Janeiro: Escola Parque do Rio de Janeiro, 2020.

LEAL, Bruno Souza; RIBEIRO, Ana Paula Goulart. Em busca do tempo: memória, nostalgia e utopia em Westworld. Contracampo, Niterói, v. 37, n. 3, p. 65-80, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.22409/contracampo.v37i3.19458. Acesso em: 18 fev.2023.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Ed. da Unicamp, 2013.

MBEMBE, Achille. The power of the archive and its limits. In: HAMILTON, Carolyn et al. (ed.). Refiguring the archive. Dordrecht: Springer, 2002. p. 19–27.

MILAGRES, Alexandre. Brain Forest Quipu, Tate Modern. Londres, 2022a. 1 fotografia. Coleção particular.

MILAGRES, Alexandre. Detalhe de Brain Forest Quipu, Tate Modern Londres, 2022b. 1 fotografia. Coleção particular.

MUDROVCIC, María Inés. Crisis del futuro: política y tiempo. Ariadna histórica, Bilbao, n. 4, p. 99-115, 2015. Disponível: http://hdl.handle.net/11336/56169. Acesso em: Acesso em 18 fev.2023.

MUDROVCIC. María Inés. Políticas del tiempo, políticas de la historia: ¿ quiénes son mis contemporáneos? ArtCultura, Uberlândia, v. 20, n. 36, p. 7-14, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.14393/ArtC-V20n36-2018-1-01. Acesso em: 18 fev.2023.

MUNDURUKU, Daniel. Das coisas que aprendi: ensaios sobre o bem-viver. Lorena: Uka, 2019.

MUNDURUKU, Daniel. Senhor do tempo. [Entrevista cedida a] Juliana Domingos Lima. ECOA UOL, São Paulo, 8 ago. 2021. Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/reportagens-especiais/trabalho-entrevista---daniel-munduruku/#cover. Acesso em 18 fev.2023.

MUSEO NACIONAL DE HISTORIA NATURAL CHILE. Niño del cerro El Plomo: un testigo del pasado Inca. Santiago, [2023]. Disponível em: https://www.mnhn.gob.cl/colecciones/nino-del-cerro-el-plomo-un-testigo-del-pasado-inca. Acesso em 17 fev. 2023.

MUSEO DE LA MEMORIA Y LOS DERECHOS HUMANOS (MMDH) (Chile). Catálogos de Exposiciones - Artists for democracy: Cecilia Vicuña. Santiago, 2013. Disponível em: https://mmdh.cl/recursos-e-investigacion/publicaciones/artist-for-democracy-cecilia-vicuna. Acesso em 17 fev. 2023.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: Edgardo Lander (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005. p. 107-130. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sursur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em 17 fev. 2023.

TATE MODERN. Hyundai Commission: Cecilia Vicuña: Brain Forest Quipu, 11 Oct. 2022 a 16 Apr. 2023. Londres, 2022. Disponível em: https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/cecilia-vicu%C3%B1a. Acesso em: 16 fev. 2023.

RIVERA CUSICANQUI, Silvia. Un mundo ch’xi es posible: ensayos desde un presente en crisis. Buenos Aires: Tinta Limón, 2018.

RIVERA CUSICANQUI. Silvia. Sociología de la imagen: ensayos. Buenos Aires: Tinta Limón. 2015.

SANTILLÁN, Oscar; TRONCONE, Alessandra. The andean information age. Berlim: Bom Dia Books, 2020.

SALOMON, Frank. The twisting paths of recall: Khipu (Andean cord notation) as artifact. In: PIQUETTE, Kathryn; WHITEHOUSE, Ruth (ed.). Writing as material practice: substance, surface and medium. Londres: Ubiquity Press 2013. p. 15-43.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. A atualidade de Walter Benjamin e de Theodor W. Adorno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

VICUÑA, Cecilia. Quipu menstrual. Glaciar del Plomo. Centro Cultural Palacio de La Moneda. Santiago de Chile, enero-nov., 2006a. Disponível em: https://www.quipumenstrual.cl/exhibicion.html. Acesso em 17 fev 2023.

VICUÑA, Cecilia. El día de la elección. Enero 2006. In: VICUÑA, Cecilia. Quipu menstrual. Glaciar del Plomo. Centro Cultural Palacio de La Moneda. Santiago de Chile, enero-nov., 2006b. Disponível em: https://www.quipumenstrual.cl/exhibicion.html. Acesso em 17 fev 2023.

VICUÑA, Cecilia. Una respuesta a Pascua Lama - Oir es el oro, Manquemilla, cóndor de oro. In: VICUÑA, Cecilia Quipu menstrual. Glaciar del Plomo. Centro Cultural Palacio de La Moneda. Santiago de Chile, enero-nov., 2006c. Disponível em: https://www.quipumenstrual.cl/poema.html. Acesso em 17 fev 2023.

VICUÑA, Cecilia. Una respuesta a Pascua Lama - Un Quipu Menstrual (de una carta a Michelle Bachelet). In: VICUÑA, Cecilia Quipu menstrual. Glaciar del Plomo. Centro Cultural Palacio de La Moneda. Santiago de Chile, enero-nov., 2006d. Disponível em:

https://www.quipumenstrual.cl/poema.html. Acesso em 17 fev 2023.

VICUÑA, Cecilia. Antes de la censura. 4 nov. 2006. In: VICUÑA, Cecilia. Quipu menstrual. Glaciar del Plomo. Centro Cultural Palacio de La Moneda. Santiago de Chile, enero-nov., 2006e. Disponível em: https://www.quipumenstrual.cl/exhibicion.html. Acesso em 17 fev 2023.

VICUÑA, Cecilia. La censura. 6 nov. 2006. In: VICUÑA, Cecilia. Quipu menstrual. Glaciar del Plomo. Centro Cultural Palacio de La Moneda. Santiago de Chile, enero-nov., 2006f. Disponível em: https://www.quipumenstrual.cl/exhibicion.html. Acesso em 17 fev 2023.

VICUÑA, Cecilia. Quipu menstrual 2006. In: CENTRO CULTURAL PALACIO DE LA MONEDA. Papel digital [de la exposicione] Del outro lado: arte contemporáneo de mujeres en Chile. Santiago de Chile, nov. 2006g. Disponível em: https://www.cclm.cl/catalogo-online/del-otro-ladoarte-contemporaneo-de-mujeres-en-chile/. Acesso em: Acesso em 17 fev 2023.

VICUÑA, Cecilia. Despues de la censura. 9 nov. 2006. In: VICUÑA, Cecilia. Quipu menstrual. Glaciar del Plomo. Centro Cultural Palacio de La Moneda. Santiago de Chile, enero-nov., 2006h. Disponível em: https://www.quipumenstrual.cl/exhibicion.html. Acesso em 17 fev 2023.

VICUÑA, Cecilia. La sangre de los glaciares. 17 nov. 2006. In: VICUÑA, Cecilia. Quipu menstrual. Glaciar del Plomo. Centro Cultural Palacio de La Moneda. Santiago de Chile, enero-nov., 2006i. Disponível em: https://www.quipumenstrual.cl/exhibicion.html. Acesso em 17 fev 2023.

VICUÑA, Cecilia. Quipus (from Gleanings by Moira Roth, commissioned by the 18th Biennale of Sydney, June 2012). Santiago de Chile, 2012. Disponível em: https://www.ceciliavicuna.com/quipus/l2gly5g25orj1als59v7obertkm60u. Acesso em: 29 abr. 2024.

VICUÑA, Cecilia. El Quipu Archivo. Alzaprima, Concepción, n. 6, p. 52-57, 2014a. Disponível em: https://revistas.udec.cl/index.php/alzaprima/article/view/2342/2649. Acesso em: 17 fev 2023.

VICUÑA, Cecilia. [Quipu de los Lamentos]. Santiago de Chile, [2014b]. Disponível em: https://www.ceciliavicuna.com/quipus/h22erblloz3kug8jfyuchwsx2a8zsb. Acesso em 17 fev 2023.

VICUÑA, Cecilia. Quipus/ Quipus. Santiago de Chile, 2016. Disponível em: https://www.ceciliavicuna.com/quipus. Acesso em: 29 abr. 2024.

VICUÑA, Cecilia. Quipu Ceque. [S.l.], 2021. 1 vídeo (3 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=HqRPPORfVC4. Acesso em 17 fev 2023.

VICUÑA, Cecilia et al. Artists for democracy: el archive de Cecilia Vicuña. Santiago, Chile: Museo Nacional de Bellas Artes; Museo de la Memoria y los Derechos Humanos, 2014. Disponível em: https://static1.squarespace.com/static/53343bb6e4b0b47198d89031/t/55abe80fe4b0d9c287cae44e/1437329423182/afd_catalogue.pdf. Acesso em 17 fev 2023.

Published

2024-06-20

How to Cite

Cavalcanti, A. de C., and L. Amormino. “Dreaming the past to Decolonize the Future: The Quipu in the Art of Cecilia Vicuña”. Intexto, no. 56, June 2024, doi:10.19132/1807-8583.56.137921.

Issue

Section

Articles