Basquiat and the Campana brothers

a reflection on aesthetics, communication and power

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583.55.129547

Keywords:

communication, aesthetics, design, Campana brothers, Jean-Michel Basquiat

Abstract

This article proposes, in an exploratory way, a rapprochement between aesthetics and communication, focusing on the production of meaning in works of design and art. It resorts to the empirical object “Favela Chair”, by the Campana brothers, and to the painting “Notary”, by Jean Michel Basquiat, in order to reflect on the construction of meaning of these cultural objects, expanding the horizon of interpretation from the symbolic to the social and political level. We seek thus to build up a critical reflection on contemporary art and design, unveiling some power structures underlying the field of cultural industry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Pezzi Parode, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Estética - Paris 1

Mestre em Semiótica - Unisinos

Jornalista - PUCRS

Especialista em Design Estratégico - Unisinos

References

ADORNO, T. W. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 1970.

BASQUIAT, J-M. Notary. 1983. 1 original de arte, colagem acrílica, tinta óleo e papel sobre tela com suporte de madeira180.3 x 401.3cm. New Jersey. Coleção Art Museum Princeton University.

BASQUIAT, J-M. Per capita. 1981. 1 original de arte 40x40cm. New York. Coleção Guy Hepner Gallery.

BASQUIAT, traços de uma vida. Direção: Julian Schnabel. Roteiro: Julian Schnabel. Produção: Jon Kilik, Sigurjon Sighvatsson e Randy Ostrow. Intérpretes: Jeffrey Wrigth, David Bowie, Benicio del Toro, Dennis Hopper, Gary Oldman. Los Angelas: Miramax films, 1996. 1 DVD (106 min). Título original em inglês: Basquiat (filme).

BARTHES, R. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1993.

BOURDIEU, P. As regras da arte. São Paulo: Companhia das letras, 1996.

BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EDUSP, 2007.

CAMPANA, F.; CAMPANA, H. Cadeira favela. 2003. São Paulo. 2 cadeiras de ripas de madeira 74 x 67 x 40 cm.

CLAUSEWITZ, Carl von. Da guerra. 3 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

COQUELIN, A. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

DANTO, A. C. Crítica de arte após o fim da arte. Revista de estética e semiótica, Brasília, v. 3, n. 1, p. 82-98, 2013.

DELEUZE, G. Qu’est-ce que l’acte de création? In: Lapoujade, D. (ed.). Deux régimes de fous: et autres textes (1975-1995). Paris: Minuit, 2003. Cap. 45.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Kafka: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica: 2014.

FOUCAULT, M. Surveiller et punir. Paris: Gallimard, 1975.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

FOUCAULT, M. Estética, literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

HEGEL, G. W. F. Cursos de Estética. São Paulo: EDUSP, 2001.

HEINICH, N. La sociologie de l’art. Paris: Découverte, 2004.

KRISTEVA, J. Introdução à semanálise. São Paulo: Perspectiva, 2005.

MARCUSE, H. Eros e Civilização. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

NIETZSCHE, F. La naissance de la tragédie. Paris: Folio Essais, 1989.

PICASSO, P. Guernica. 1937. 1 original de arte, pintura óleo sobre tela, 350 x 776,5cm. Madrid. Coleção do Museu Nacional Centro de Arte Reina Sofia.

Published

2023-07-25

How to Cite

Parode, F. P. “Basquiat and the Campana Brothers: A Reflection on Aesthetics, Communication and Power”. Intexto, no. 55, July 2023, p. 129547 , doi:10.19132/1807-8583.55.129547.

Issue

Section

Articles