The island of Sokúrov in the cinema of Glasnost: isolation and communication as hypotheses of interpretation in the work of Alexandr Sokúrov

Authors

  • Marcos Kahtalian Pontifícia Universidade Católica -SP PUC-SP
  • Leda Tenorio Da Motta PUC- SP

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.93920

Keywords:

Cinema. Russian Cinema. Sokurov. Glasnost.

Abstract

The article formulates a short history of the work of the Russian filmmaker Alexandr Sokúrov, in the context of the so called cinema of "Glasnost", the period of dissolution of the Soviet Regime. It is about showing how it is marked by the need to establish authorship, first within an adverse state context, then within a market regime. It is inseparable from this to point out how it is still traversed by a certain dialectical tension between isolation and communication, to suggest the hypothesis of a poetic distinguished by the metaphorical idea of the island. Theoretical references cover the critical fortune available in Russia and abroad, especially the pioneering studies carried out internationally by François Albera and Diane Arnaud, and contributions from Russian formalists in the poetic field of the film, notably Boris Eikhenbaum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Kahtalian, Pontifícia Universidade Católica -SP PUC-SP

Doutorando em Comunicação e Semiórtica pela PUC-SP, mestre em multimeios pela Unicamp.

Leda Tenorio Da Motta, PUC- SP

Pesquisador do CNPq Nível 1. Pesquisador associado ao Reseau International Roland Barthes. Membro do grupo de pesquisa em Humanidades e Mundo Contemporâneo à testa do projeto ?Aceleração do Tempo e Pós-Democracia- Violência e Comunicação? no Instituto de Estudos Avançados da USP. Possui graduação em Letras Modernas pela Universidade de São Paulo (1972), mestrado em Semiologia Literária pela École des Hautes Etudes en Sciences Sociales (1978) e doutorado em Semiologia Literária pela Université de Paris VII (1983). Fez pós-doutorados na Université de Paris VII (1986-1988) e no Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1995-1997), sobre Celine e Francis Ponge. É hoje professor assistente doutor do quadro de carreira do PEPGCS/PUC/SP

References

ALBÉRA, François; ESTÈVE, Michel (org.). Alexandre Sokourov. Paris: Editions Charles Corlet, 2009.

ARNAUD, Diane. Le Cinéma de Sokourov: figures d’enfermement. Paris: L’harmatan, 2005.

BAUDRY, Louis. Cinema: efeitos ideológicos do aparelho de base. In: XAVIER, Ismael(org.). A experiência do cinema. São Paulo: Graal, 2008. p. 383.

BAZIN, André. O que é o cinema. São Paulo: Cosac & Naify, 2014.

BEUMERS, Birgit. A history of Russian cinema. New York: Berg, 2009.

BRASHINSKY, Michael; HORTON, Andrew (org). Russian critics on the cinema of glasnost. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

CONDEE, Nancy. The Imperial Trace: recent russian cinema. Oxford: Oxford Press, 2009.

DIETSCH, Bruno. Alexandre Sokourov. Lausanne: L’age d’homme, 2005.

DONNE, John. Meditações. Tradução de Fabio Cyrino. São Paulo: Landmark, 2007. p.104.

EIKHENBAUM, Boris. Problemas de cine-estilística. In: ALBÉRA, François (org.). Los Formalistas Rusos y el Cine. Barcelona: Paidós, 1998. p. 45-76.

GINZBURG, Carlo. Nenhuma ilha é uma ilha: quatro visões da literatura inglesa. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. p. 113.

HELLER, Leonid. L’Horizon paisible de la fin du monde: Sokourov et la littérature russe. In: ALBÉRA, François; ESTÈVE, Michel (org.). Alexandre Sokourov. Paris, Editions Charles Corlet, 2009. p 49-63.

IAMPÓLSKI, Mikhail. Cinema whitout cinema. In: BRASHINSKY, Horton, Russian Critics on the cinema of Glasnost, Cambridge: Cambridge Press, 1994. p. 11-17.

IAMPÓLSKI, Mikhail. The world as a mirror for the other world. In: BRASHINSKY, Horton, Russian Critics on the cinema of Glasnost, Cambridge: Cambridge Press, 1994. p. 114-115.

IAMPÓLSKI, Mikahil. Un cinéma de la disparité: Kairos et Histoire chez Sokourov. In: ALBÉRA, François; ESTÈVE, Michel (org.). Alexandre Sokourov. Paris: Editions Charles Corlet, 2009. p. 39-48.

JAMESON, Fredric. The geopolitical Aesthetic: cinema and Space in the world system. Bloomington: Indiana University press, 1992.

MACHADO, Álvaro (org.). Aleksandr Sokúrov. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

MARTIN, Marcel. Le cinéma Soviétique de Khrouchtchev à Gorbatchev. Lausane: L’Age d’Homme, 1993.

KARAKHAN, Lev. Jobless prophets. In: BRASHINSKY, Michael; HORTON, Andrew. Russian critics on the cinema of glasnost. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. p. 30-35.

MOSKVINA, Tatyana. A billion years before the end of cinema. In: BRASHINSKY, Michael; HORTON, Andrew. Russian critics on the cinema of glasnost. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. p. 116-120.

PLATONOV, Andre. The River Potudam. Bristol, Bristol Classical Press, 1988.

SANTOS, Laymert Garcia dos. Entrando na Arca Russa. In: MACHADO, Alvaro (org.). Aleksandr Sokúrov. São Paulo: Cosac & Naify, 2002. p 64-103.

SCHNAIDERMAN, Boris. Os escombros e o mito. A cultura e o fim da União Soviética. Companhia das Letras, São Paulo, 1997.

TUROVSKAYA, Maya. The days of Eclipse. In: BRASHINSKY,Michael; HORTON, Andrew. Russian critics on the cinema of glasnost. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. p. 112-113.

AMANTES DE MARIA, Os. Título original: Maria’s lovers. Direção: Andrei Konchalovsk. EUA, 1984. 109 min.

ARCA RUSSA. Título original: Russki kovtcheg. Direção: Alexandr Sokúrov. Russia, ficção, 2002. 99 min.

ASSA. Título original: Acca. Direção: Sergei Solovyev. URSS, ficção, 1987. 153 min.

AUTOMÓVEIS GANHAM CONFIANÇA, Os. Título original: Avtomobil ‘nabiraet nadezhonost’. Documentário. URSS, Gorki TV , 1977. 35 min.

DIAS DO ECLIPSE. Título original: Dni zatménia. Direção: Alexandr Sokurov. URSS, ficção, 1988. 137 min.

ELEGIA de Moscou. Título original: Moskóvskaia eléguia. Direção: Alexandr Sokurov. URSS, Documentário, 1986. 88 min.

ELEGIA ORIENTAL. Título original: Vostótchnaia eléguia. Direção: Alexandr Sokurov. Russia, documentário, 1996. 45 min.

GREVE, A. Título original: Stachka. Direção: Sergei Eisenstein. URSS, ficção, 1925.

HUBERT ROBERT, uma vida afortunada. Título original: Rober. Stchastlívaia zhin. Russia, documentário, 1996. 26 min.

POTEMKIN, Encouraçado. Título Original: Bronenosets Potemkin. Direção: Sergei Einsenstein. URSS, ficção, 1925. 75 min.

MÃE E FILHO. Título original: Mat i syn. Direção: Alexandr Sokurov. Rússia, ficção, 1996. 67 min.

MARIA, elegia camponesa. Título original: Maria, Krestiánskaia eléguia. Direção: Alexandr Sokurov. URSS, Documentário, 1978. 41 min.

MOLOCH. Título original: Mólokh. Direção: Alexandr Sokurov. Russia, ficção, 1999, 102 min.

PEQUENA VERA. Título original: Malenkaia Vera. Direção: Vasili Pichul. URSS, ficção, 1988. 115 min.

SOL ENGANADOR, O. Título original: Utomlennye solntsem. Direção Nikita Mikhalkov. França/Rússia, ficção, 1994. 135 min.

SOL, O. Título original: Solnce. Direção: Alexandr Sokúrov. Russia, ficção, 2004. 110 min.

STALKER. Título original: Stalker. Direção: Andrei Tarkovski. URSS, 1979. 163 min.

TAURUS. Título original: Tieliéts. Direção: Alexandr Sokurov. Russia, ficação, 2001. 94 min.

TAXI BLUES. Título original: Taksi-byuz. Direção: Pável Lungin. Rússia, ficção, 1990. 110 min.

VERÃO DE MARIA VOINOVA, O. Título original: Leto Marii Voinovoi. Documentário para Gorki TV. URSS, 1975. 30 min.

VOZ SOLITÁRIA DO HOMEM, A.Título original: Odinóki golos tchloveka. Direção: Alexandr Sokurov. URSS, ficção, 1978. 87 min.

VOZES ESPIRITUAIS. Título original: Dukhóvnyie golossá. Russia, 1995. Documentário em 5 partes: 38 min., 33 min., 87 min., 79 min., 90 min.

Published

2021-05-07

How to Cite

Kahtalian, M., and L. T. Da Motta. “The Island of Sokúrov in the Cinema of Glasnost: Isolation and Communication As Hypotheses of Interpretation in the Work of Alexandr Sokúrov”. Intexto, no. 52, May 2021, p. 93920, doi:10.19132/1807-8583202152.93920.

Issue

Section

Articles