The hard line between corporate social responsibility and globalization of the capitalist economy in the organizational communication speech

Authors

  • Marlene Branca Sólio Universidade de Caxias do Sul

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201533.187-208

Keywords:

Globalization. Capitalism. Corporate Social Responsibility. Organizational communication.

Abstract

The paper speculates about the relationship between the concepts of globalization, capitalism, corporate social responsibility and organizational communication. According to theoretical discussion, it analyzes field data collected by qualitative research guided in two steps: first, a set of interviews with Neighborhood Residents Associations (Amobs) leaders, from Caxias do Sul (RS), and latter, it analyses the speech and content of promotional pieces made by one of three corporations taken from the context of respondents. With the research, we wanted to compare the corporations’ speech with leaders’ (representative from dwellers of their respective districts) speech, seeking to understand the kind of relationship established by them, therefore analyzing in which level it denotes an effective CSR from corporations and how citizens identify the behavior of these corporations. It seems important to reflect on this way, considering that the organization’s discourse appears to be disruptive regarding their practices. Also, considering that we understand that organizations underestimate the strength of paradigmatic changes that emerge in society, as well as the ability to make cross readings (vanishing points) of the social subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marlene Branca Sólio, Universidade de Caxias do Sul

Professora-pesquisadora na Universidade de Caxias do Sul (UCS), RS. Doutora em Comunicação (PUCRS), mestre em Comunicação (Unisinos), especialista em Jornalismo Digital (PUCRS), jornalista (Unisinos).

References

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos de Estado. São Paulo: Graal, 2003.

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos de Estado. Lisboa: Presença, 1974.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 9. ed. São Paulo: Hucitec, 1995.

BALDISSERA, Rudimar; SÓLIO, Marlene Branca. Responsabilidade, ética e comunicação: reflexões sobre a tensão organização ecossistêmica. In: PANERAI, Margarete Araújo; BAUER, Maristela Mercedes (Org.). Desenvolvimento regional e responsabilidade social: construindo e consolidando valores. Novo Hamburgo: Feevale, 2005. p. 23-36.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2000.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

BRANDÃO, Maria Helena. Introdução à análise do discurso. 7. ed. Campinas: Unicamp, 2000.

BRASIL. Lei 12.619, de 30 de abril de 2012. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 2 maio 2012.

CAROLINA, Ana; VOLLEROY, Antonio. Nada te faltará. Intérprete: Ana Carolina. In: CAROLINA, Ana. Dois quartos. [S.l.]: Sony BMG Brasil, 2006. 1 CD.

CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre internet, negócios e sociedade. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004.

DOR, Joel. O pai e sua função em psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1993.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 17. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

FREITAS, Maria Ester de. Cultura organizacional: identidade, sedução e carisma. 3. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2002.

GEERTZ, Clifford. As interpretações das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

GONÇALVES, Carlos Walter Porto. Os (des)caminhos do meio ambiente. São Paulo: Contexto, 2010.

IANNI, Octávio. A sociedade global. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999a.

IANNI, Octávio. Imperialismo e cultura. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1979.

IANNI, Octávio. Teorias da globalização. 5. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999b.

KARKOTLI, Gilson. Responsabilidade social empresarial. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.

KUNSCH, Margarida Maria Krohling. A comunicação para a sustentabilidade das organizações na sociedade global. In: KUNSCH, Margarida Maria Krohling; OLIVEIRA, Ivone de Lourdes (Org.). A comunicação na gestão da sustentabilidade das organizações. São Caetano do Sul: Difusão, 2009. p. 57-81.

LACAN, Jacques. O seminário, Livro 17: o avesso da psicanálise (1969 - 1970). Rio de Janeiro: Zahar, 1992.

MÉSZÁROS, István. O século XXI. Socialismo ou barbárie. Rio de Janeiro: Boitempo Editorial, 2003.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Unicamp, 1988.

PIKETTY, Thomas. O capital no século XXI. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2013.

POSSAS, Mário. A dinâmica da economia capitalista: uma abordagem teórica. São Paulo: Brasiliense, 1987.

REVEL, Judith. Foucault: conceitos essenciais. São Paulo: Claraluz, 2002.

SAVITZ, Andrew; WEBER, Karl. A empresa sustentável: o verdadeiro sucesso é o lucro com responsabilidade social e ambiental. Rio de Janeiro: Campus, 2007.

SÓLIO, Marlene Branca. Responsabilidade social empresarial: reflexões sobre o eco desse discurso em alguns segmentos sociais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, INTERCOM , SOCIEDADE BRASILEIRA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES DA COMUNICAÇÃO, 35. , 2012, Fortaleza. Anais... São Paulo: INTERCOM, 2012.

SÓLIO, Marlene Branca. Comunicação, psicanálise e complexidade: abordagem sobre as organizações e seus sujeitos. Caxias do Sul: Educs, 2010.

SÓLIO, Marlene Branca. Responsabilidade social e sustentabilidade no contexto do século XXI. Revista Alceu, Rio de Janeiro, v. 13, n. 26, p. 176-192, jan./jun. 2013.

TYLOR, Edward Burnett. A ciência da cultura. In: CASTRO, Celso (Org.) Evolucionismo cultural: textos de Morgan, Tylor e Frazer. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005. p. 67-99 .

WOLTON, Dominique. Informar não é comunicar. Porto Alegre: Sulina, 2002.

Published

2015-07-15

How to Cite

Sólio, M. B. “The Hard Line Between Corporate Social Responsibility and Globalization of the Capitalist Economy in the Organizational Communication Speech”. Intexto, no. 33, July 2015, pp. 187-08, doi:10.19132/1807-8583201533.187-208.

Issue

Section

Articles