Combinatorial Analysis: from random method to systematic combinatorics

Authors

  • Mariana Lima Duro Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS
  • Fernando Becker Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS

Keywords:

Combinatorics. Genetic Epistemology. Learning. Mathematics.

Abstract

This research seeks to understand the psychogenesis of the combinatorial thought from the perspective of the genetic epistemology of Jean Piaget. It analyzes the mechanisms used by high school students in solving combinatorial analysis of experimental situations in order to understand how this notion is built by them. The thought of the subjects is analyzed emphasizing their similarities, as reasoning structures, when building possibilities. We believe that some school methods can hinder the construction of the formal reasoning, explaining the difficulties of young people in understanding combinatorial mechanisms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Lima Duro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS

É licenciada em Matemática, especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional, mestra em Educação e doutoranda na mesma área. É professora de Matemática do Instituto Federal do Rio Grande do Sul – IFRS. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino e Aprendizagem de Matemática e Epistemologia Genética

Fernando Becker, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS

É doutor em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela USP; é Professor Titular da UFRGS. Autor de: Educação e construção do conhecimento (2ª ed., Penso, 2012), Epistemologia do Professor: o cotidiano da escola (16ª ed., Vozes, 2013), Epistemologia do professor de matemática (2012, Vozes), entre outros. Publicou 23 capítulos em livros coletivos e numerosos artigos em periódicos especializados.

Published

2015-07-02

How to Cite

Duro, M. L., & Becker, F. (2015). Combinatorial Analysis: from random method to systematic combinatorics. Educação & Realidade [Education & Reality], 40(3). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41714

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.