RE-DISCOVERING ONESELF: IMPLICATIONS AND LEARNING PRODUCED IN THE PROJECT “CAREGIVERS WHO DANCE”

Authors

  • Erineusa Maria da Silva Universidade Federal do Espírito Santo
  • Bianca Carminati Schmidt Universidade Federal do Espírito Santo - pesquisadora, colaboradora externa do LAEFA/CEFD/UFES
  • Maria das Graças Carvalho Silva de Sá Universidade Federal do Espírito Santo
  • José Francisco Chicon Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.60735

Keywords:

Family. Caregivers. Dance therapy. Disabled persons.

Abstract

This study aims to understand how the extension project “Caregivers who dance” has been occupied/experienced by women participants based on analyses of implications and learnings produced and specially of self-care in that space. This is a qualitative, exploratory and descriptive study. Participants included fifteen mothers and/or guardians who care for people with intellectual disabilities. It concludes that the space-time of the experience in the project encouraged participants to reassert their social role beyond that of caregivers of disabled people, as they discovered themselves to be able to experience their limits and possibilities in both life and dance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erineusa Maria da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora assistente do Departamento de Ginástica do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito santo (Cefd/Ufes); membro e pesquisadora do Laboratório de Educação Física Adaptada (Laefa); membro do Centro de Pesquisa Práxis/Ufes; coordenadora do Projeto “Cuidadores que dançam”–Laefa/Cefd/Ufes.

E-mail: erneusams@yahoo.com.br

Bianca Carminati Schmidt, Universidade Federal do Espírito Santo - pesquisadora, colaboradora externa do LAEFA/CEFD/UFES

Professora de Educação Física; colaboradora e pesquisadora do Laefa e do Centro de Pesquisa Práxis/Ufes. E-mail: Bianca-schmidt@hotmail.com

Maria das Graças Carvalho Silva de Sá, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora adjunta do Departamento de Ginástica do Cefd/Ufes; coordenadora e pesquisadora do Laefa/ Cefd/Ufes.

E-mail: mgracasilvasa@gmail.com

José Francisco Chicon, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor associado do Departamento de Ginástica do Cefd/Ufes; coordenador e pesquisador do Laefa/Cefd/Ufes; professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Física do Cefd/Ufes.

E-mail: chiconjf@yahoo.com.br

Published

2016-08-15

How to Cite

SILVA, E. M. da; SCHMIDT, B. C.; SÁ, M. das G. C. S. de; CHICON, J. F. RE-DISCOVERING ONESELF: IMPLICATIONS AND LEARNING PRODUCED IN THE PROJECT “CAREGIVERS WHO DANCE”. Movimento, [S. l.], v. 22, n. 3, p. 889–900, 2016. DOI: 10.22456/1982-8918.60735. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/60735. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles