CHILDREN’S CULTURE AND ITS RELATIONSHIP WITH PHYSICAL EDUCATION KNOWLEDGE IN SCHOOLS

Authors

  • Marcos Rafael Tonietto Universidade Federal do Paraná http://orcid.org/0000-0002-1610-2875
  • Marynelma Camargo Garanhani Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.66236

Keywords:

Physical Education. Play and toys. Children’s education. Physical Education. Play and toys. Children’s education.

Abstract

This article presents part of a research that aimed to understand how Physical Education teachers’ knowledge relates to Children’s Culture. Its theoretical framework was based on studies by Sarmento and Florestan Fernandes. Its methodological tool for data production was semi-structured interviews with teachers from Curitiba’s municipal school network working with 4-6-year-old children. The study found that the use of Children’s Culture elements – games and children’s play – may indicate that Physical Education knowledge is related to Children’s Culture. However, for this to occur, it should be related to the structural axes of Children’s Culture: reiteration, fantasy of the real, playfulness and interactivity.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Rafael Tonietto, Universidade Federal do Paraná

Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (2005), Especialização em Educação Física Escolar pela Universidade Federal do Paraná (2008) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2009). Atualmente é doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Tem experiência na área de educação, com ênfase na formação de professores e na organização curricular da Educação Física. Atua como assessor pedagógico, na formação de professores de redes municipais e particulares de Ensino em todo território brasileiro e é professor do curso de especialização da Faculdade Guairacá. Desenvolve pesquisas, principalmente, nos seguintes temas: saberes do movimento; práticas corporais; cultura infantil; educação infantil; educação física escolar.

Marynelma Camargo Garanhani, Universidade Federal do Paraná

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (1987), Mestre em Educação (Currículo e Conhecimento) pela Universidade Federal do Paraná (1998) e Doutora em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). Atualmente é professora adjunta do Departamento de Educação Física e do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Federal do Paraná (linha de pesquisa: Cultura, Escola e Ensino). Tem experiência na área de educação, com ênfase em EDUCAÇÃO DE INFÂNCIA E FORMAÇÃO DE PROFESSORES. Atua, principalmente, nos seguintes temas: saberes e práticas do trabalho docente; desenvolvimento e educação infantil; pedagogia do movimento e educação física escolar.

Published

2017-06-21

How to Cite

TONIETTO, M. R.; GARANHANI, M. C. CHILDREN’S CULTURE AND ITS RELATIONSHIP WITH PHYSICAL EDUCATION KNOWLEDGE IN SCHOOLS. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 517–528, 2017. DOI: 10.22456/1982-8918.66236. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/66236. Acesso em: 23 apr. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.