The reorganizations of the educational bonds and the pedagogical practice in Physical Education in the return to presentiality at School

Authors

  • Daniel Giordani Vasques Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Departamento de Expressão e Movimento, Porto Alegre, RS http://orcid.org/0000-0001-8955-9676
  • Elisandro Schultz Wittizorecki Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Educação Física, Fisioterapia e Daça. Porto Alegre, RS https://orcid.org/0000-0001-7825-0358

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.126452

Keywords:

Teaching, School Physical Education, Return to school, Social Relationships

Abstract

The reassociation and reaggregation movements in the return to school, after a period of closure during the COVID-19 pandemic, are the focus of this study. We discuss the findings of an ethnography in a public school in Porto Alegre, which aimed to describe and analyze the actors in action in the reorganization of educational bonds in Physical Education classes in the return to presence. We organized the descriptions and analyses in three trajectories: 1) The search for firm bonds; 2) Intentions and strategies about “practice”; and 3) Bonds of trust as a teaching strategy and commitment. While some bonds aimed to compensate for possible educational deficits by betting on authoritarian and punitive devices in view of the compulsory nature of the “practical” dimension and allowing little space for emotions and mental health, others focused on building bonds of trust as an educational strategy and as a necessary policy.

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Author Biographies

Daniel Giordani Vasques, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Departamento de Expressão e Movimento, Porto Alegre, RS

Doutor em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS, Licenciado e Mestre em Educação Física pela UFSC. Professor do Departamento de Expressão e Movimento e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Elisandro Schultz Wittizorecki, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Educação Física, Fisioterapia e Daça. Porto Alegre, RS

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, com Mestrado em Ciências do Movimento Humano e Doutorado em Ciências do Movimento Humano, ambos pela UFRGS. É professor da ESEFID/UFRGS, atuando na Graduação no curso de Educação Física e como professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. 

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Published

2022-12-20

How to Cite

VASQUES, D. G.; WITTIZORECKI, E. S. The reorganizations of the educational bonds and the pedagogical practice in Physical Education in the return to presentiality at School. Movimento, [S. l.], v. 28, p. e28074, 2022. DOI: 10.22456/1982-8918.126452. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/126452. Acesso em: 24 jun. 2025.

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Section

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