The reorganizations of the educational bonds and the pedagogical practice in Physical Education in the return to presentiality at School
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.126452Keywords:
Teaching, School Physical Education, Return to school, Social RelationshipsAbstract
The reassociation and reaggregation movements in the return to school, after a period of closure during the COVID-19 pandemic, are the focus of this study. We discuss the findings of an ethnography in a public school in Porto Alegre, which aimed to describe and analyze the actors in action in the reorganization of educational bonds in Physical Education classes in the return to presence. We organized the descriptions and analyses in three trajectories: 1) The search for firm bonds; 2) Intentions and strategies about “practice”; and 3) Bonds of trust as a teaching strategy and commitment. While some bonds aimed to compensate for possible educational deficits by betting on authoritarian and punitive devices in view of the compulsory nature of the “practical” dimension and allowing little space for emotions and mental health, others focused on building bonds of trust as an educational strategy and as a necessary policy.
Downloads
References
ALCÂNTARA, Valderí de Castro; DINIZ, Ana Paula Santos; NERI, Jeferson. Para distinguir amigos/inimigos da COVID-19: a aliança entre o coronavírus e o governo brasileiro. NAU Social, v. 12, n. 22, p. 516–525, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/nausocial/article/view/37254. Acesso em: 21 jul. 2022.
ALMEIDA, Luciano; FENSTERSEIFER, Paulo. O lugar da experiência no âmbito da Educação Física. Movimento, v. 17, n. 4, p. 247-263, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.20918. Acesso em: 21 jul. 2022.
ALMEIDA, Patrícia Rodrigues de; LUZ, Charlene Bitencourt Soster; HUN, Hildegard Susana; FOSSATTI, Paulo. Relações no ambiente escolar pós-pandemia: enfrentamentos na volta às aulas presenciais. Revista Actualidades Investigativas en Educación, v. 21, n. 3, p. 275-302, 2021. Disponível em: http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032021000300275&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 21 jul. 2022.
ARAÚJO, Allyson Carvalho; OVENS, Alan. Distanciamento social e o ensino de Educação Física: estratégias, tecnologias e novos aprendizados. Movimento, v. 28, p. e28017, 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/122671. Acesso em: 21 jul. 2022.
Charczuk, Simone Bicca. Sustentar a transferência no ensino remoto: docência em tempos de pandemia. Educação & Realidade, v. 45, n. 4, e109145, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-6236109145. Acesso em: 21 jul. 2022
DANTAS, Jéferson Silveira. A ofensiva das frações de classe bolsonaristas no desmonte da educação básica pública: escola sem partido, escolas cívico-militares, homeschooling e o ‘agro’ de olho no material escolar. Além dos Muros da Universidade (Alemur), v. 7, n. 2, p. 31-47, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/alemur/article/view/5345/4119. Acesso em: 21 jul. 2022.
FRASER, Mariam. The ethics of reality and virtual reality: Latour, facts and values. History of the Human Sciences, v. 19, n. 2, p. 45-72, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0952695106065128. Acesso em: 25 jul. 2022.
GHIGGI, Gomercindo. Autoridade. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides, ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 62-63.
LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: UNESP, 2000.
LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. São Paulo: Editora 34, 2019.
LATOUR, Bruno. Onde aterrar? Como se orientar politicamente no antropoceno. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.
LATOUR, Bruno. Políticas da natureza: como fazer ciência na democracia. Bauru: EDUSC, 2004.
LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do Ator-Rede. São Paulo: Edusc, 2012.
LEITE, Leilane Shamara Guedes Pereira; COSTA, Alan Queiroz da; OLIVEIRA, Marcio Romeu Ribas de; ARAÚJO, Allyson Carvalho de. O ensino remoto de Educação Física em narrativa: entre rupturas e aprendizados na experiência com a tecnologia. Movimento, v. 28, p. e28022, 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/122440. Acesso em: 21 jul. 2022.
LIMA, Maria Jocelma Duarte de; COSTA NETO, Francisco Alves da; SILVA, Cicero Nilton Moreira. Ataques à educação: um olhar sobre as críticas que o educador Paulo Freire vem sofrendo do atual Governo Bolsonaro. Revista Educação em Debate, v. 43, n. 85, p. 58-74, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/65602. Acesso em: 25 jul. 2022.
MIRAGEM, Antônio Azambuja; ALMEIDA; Luciano de. Potencialidades e limitações da Educação Física no ensino remoto: o efeito pandemia no componente curricular. Movimento, v. 27, e27053, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.111633. Acesso em: 21 jul. 2022.
MOLINA NETO, Vicente. A cultura do professorado de Educação Física das escolas públicas de Porto Alegre. Movimento, v. 4, n. 7, p. 34-42, 1997. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/2365. Acesso em: 3 ago. 2022.
NARODOWSKI, Mariano. Infância e poder: a conformação da pedagogia moderna. 1993. 231 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 1993.
OLIVEIRA, Fabrícia de; BODONI; Patrícia Soares; Baltazar; PASQUALINI; Kele Cristina. Contribuição da psicanálise na relação professor e aluno: transferência e contratransferência no desempenho escolar. Mimesis, v. 32, n. 2, p. 131-146, 2011. Disponível em: https://secure.unisagrado.edu.br/static/biblioteca/mimesis/mimesis_v32_n2_2011_art_03.pdf. Acesso em: 25 jul. 2022.
SILVA, Isabela Ribeiro da; SILVA, Andressa Melina Becker da. O impacto da pandemia Covid-19 na Educação Física escolar: uma revisão integrativa da literatura. Pensar a Prática, v. 25, 2022. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/66952. Acesso em: 21 jul. 2022.
VASQUES, Daniel Giordani; MARIANTE NETO, Flávio Py. Uma análise configuracional sobre os usos das TICs na Educação Física escolar durante a pandemia. Revista Didática Sistêmica, v. 23, n. 2, p. 14–28, 2021. Disponível em: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/13538. Acesso em: 21 jul. 2022.
WITTIZORECKI, Elisandro Schultz; SILVEIRA, Raquel da. Educação Física escolar e a experiência pandêmica: implicações para o laço pedagógico. Revista Didática Sistêmica, v. 23, n. 2, p. 29–38, 2021. Disponível em: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/13587. Acesso em: 21 jul. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Movimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
