Information Literacy based on the ethical dimension

Authors

  • Priscila Lopes Menezes Universidade Federal de Santa Catarina
  • Elizete Vieira Vitorino Universidade Federal de Santa Catarina

Keywords:

Information Literacy. Ethics. Information professional. Attitudes. Virtues.

Abstract

This study focuses on Information Literacy, signaling what are the components that constitute it. The work shows the importance of attitudes and virtues grounded on morals and ethics, and postulates that through the actions developed by Information Professionals, occurs the presentation of new knowledge to individuals, making them more reflective and encouraging a new way of thinking and relating oneself. Demonstrates the social responsibilities of professionals that work with information, prompting harmonious behaviors that take into account the efficiency and also the happiness and well being of the group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Lopes Menezes, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduação em Arquivologia pela Universidade Federal de Santa Maria (2007) e especialização em Gestão em Arquivos pela Universidade Federal de Santa Maria (2009). Arquivista na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, atualmente afastada para cursar Mestrado em Ciência da Informação na Universidade Federal de Santa Catarina. Participa do grupo de Pesquisa Informação, Tecnologia e Sociedade.

Elizete Vieira Vitorino, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1991), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996) na área de Gestão da Qualidade em Bibliotecas e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004) na área de Mídia e Conhecimento e Educação a Distância (EaD). Atualmente é professora do Departamento de Ciência da Informação (CIN), Centro de Ciências da Educação (CED), da Universidade Federal de Santa Catarina, Curso de Biblioteconomia. Atualmente, é Professora Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PGCIN) em nível de Mestrado. É lider do Grupo de Pesquisa Competência Informacional (GPCIn) cadastrado no CNPq e certificado pela UFSC.

Published

2014-12-05

How to Cite

MENEZES, P. L.; VITORINO, E. V. Information Literacy based on the ethical dimension. Em Questão, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 86–107, 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/46044. Acesso em: 29 apr. 2025.

Issue

Section

Article