Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245283.116985Keywords:
Information literacy, Information overload, Information vulnerability, College entrance courses, StudentsAbstract
This work aims at understanding the information overload in students from public, free and community college entrance courses, identifying relationships and guiding principles of information literacy in the target public. With a qualitative approach and an emphasis on phenomenology, the investigation was carried out through bibliographic and documentary research, as well as interviews with 38 students from four university entrance courses, addressing their feelings and experiences related to information literacy, information overload and vulnerability in information. The results show that some students have implied perceptions of information literacy, in line with the concepts in the literature. For the most part, they feel insecure about aspects such as the reliability of information, methods of personal organization and more efficient study techniques. Even acknowledging information overload and reporting psychosomatic symptoms, a greater number of students do not consider themselves harmed by the phenomenon. They also report situations in which they felt vulnerable, especially because of factors such as low self-esteem and difficulties in understanding study content. Respondents recognize the importance of information for their lives and for society.
Downloads
References
ALENZUELA, R. et al. Building information research skills in the Pacific region. Global Knowledge, Memory and Communication, [S. l.], v. 68, n. 3, p. 177-190, 2019.
ALVARÁN-LÓPEZ, S. M.; BEDOYA-MEJÍA, S. GRISALES-ROMERO, H. Valoración de la resiliencia en escolarizados: línea base para programas de intervención, Antioquia, 2018. Hacia la Promoción de la Salud, Manizales, v. 26, n. 2, p. 83-101, 2021.
ALVES, E. J. Formação de professores, Literacia Digital e Inclusão Sociodigital: estudo de caso em curso a distância da Universidade Federal do Tocantins. 2017. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Universidade do Minho, Instituto de Educação, Braga, 2017.
ALVES, E. N. P.; BEZERRA, S. F; SAMPAIO, D. A. Ansiedade de informação e normose: as síndromes da sociedade da informação. Biblion-line, João Pessoa, v. 11, n. 1, p. 130-139, 2015.
ANDRADE AVELINO, A. F.; LÖBLER, M. L.; FLAVIANO, V. Sobrecarga de informação no processo decisório: o papel da motivação epistêmica na resposta individual. In: XXXIX Encontro da ANPAD. 2015, Belo Horizonte, MG, 2015.
BALBINOTTI, S. Ansiedade, ansiedade informacional, home office e teletrabalho: desafios para os bibliotecários em tempos de pandemia. In: SPUDEIT, D.; SOUZA, C. (org.). Atuação de profissionais da arquivologia, biblioteconomia e museologia em época de pandemia. Florianópolis, SC: Rocha Gráfica e Editora, 2020, p. 53-70.
BELLUZZO, R. C. B. O estado da arte da competência em informação (CoInfo) no Brasil: das reflexões iniciais à apresentação e descrição de indicadores de análise. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. São Paulo, v. 13, n. especial, p. 47-76, jan./jul. 2017.
BERGER, P. L.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. 34. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
BERRÍO ZAPATA, C. Entre la alfabetización informacional y la brecha digital: Reflexiones para una reconceptualización de los fenómenos de exclusión digital. Revista Interamericana de Bibliotecología, Medellín (Colômbia), v. 35, n. 1, 2012. p. 39-53.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina. Edital PROEX nº 16/2019 Protagonismo discente. Florianópolis: Instituto Federal de Santa Catarina, 2019.
BURCHINAL, L. G. The communications revolution: America's third century challenge. In: THE FUTURE OF ORGANIZING KNOWLEDGE: papers presented at the Texas A & M University Library's Centennial Academic Assembly, 1976, College Station. Proceedings […]. College Station: Texas A & M University Library, 1976.
CAMPBELL, A. V. Pessoas vulneráveis: experiências e esperanças. In: GARRAFA, V.; PESSINI, L. (orgs.). Bioética: poder e injustiça. São Paulo: Loyola, 2004. p. 87-93.
CARMO, M. E. do; GUIZARDI, F. L. O conceito de vulnerabilidade e seus sentidos para as políticas públicas de saúde e assistência social. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 34, n. 3, mar. 2018.
CEVALLOS-ROBALINO, D.; REYES-MORALES N.; RUBIO-NEIRA, M. Evolución e impacto de la infodemia en la población infantil en tiempos de COVID-19. Revista Panamericana de Salud Publica, Washington, D.C, v. 45, n. 38, 2021.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
DAVENPORT, T. H. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. 6. ed. São Paulo: Futura, 1998.
DE AQUINO, C. T. E. Como aprender: andragogia e as habilidades de aprendizagem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
DOURADO JÚNIOR, F. W.; ALCÂNTARA, J. A.; SILVA, K. A.; MENDES, P. R. G. S. Adolescentes em vulnerabilidade social: círculo de cultura como estratégia de problematização da realidade. Revista de Educação Popular, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 288–303, 2021.
DUDZIAK. E. A. Políticas de Competência em Informação: leitura sobre os primórdios e a visão dos pioneiros da Information Literacy. In: ALVES, F. M. M.; CORRÊA, E. C. D.; LUCAS, E. R. O. (orgs.). Competência em Informação: políticas públicas, teoria e prática. Salvador, BA: EDUFBA, 2016. p. 19-50.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2012.
GIORGI, A. Sobre o método fenomenológico utilizado como modo de pesquisa qualitativa nas ciências humanas; teoria, prática e avaliação. In: POUPART, J.. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. 3. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2012. p. 386-409.
GUERRA, S.; EMERIQUE, L. B. (coords.). Direitos das minorias e grupos vulneráveis. Ijuí: Unijuí, 2008.
HAN, B. Sociedade do cansaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
IFLA. Declaração de Alexandria sobre competência informacional e aprendizado ao longo da vida. 2005.
JOHNSTON, B.; WEBBER, S. As we may think: Information literacy as a discipline for the information age. Research Strategies, [S. l.], v. 20, p. 108-121, 2006.
KOTTOW, M. H. Comentários sobre bioética, vulnerabilidade e proteção. In: GARRAFA, V.; PESSINI, L. (orgs.). Bioética: poder e injustiça. São Paulo: Loyola, 2004. p. 71-78.
LAU, J. Diretrizes sobre desenvolvimento de habilidades em informação para a aprendizagem permanente. Boca del Rio: IFLA, 2007.
LEVITIN, D. J. A mente organizada: como pensar com clareza na era da sobrecarga de informação. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2015.
LISTON, R. C. F. S; SANTOS, P.L.V.A da C. Representando a Information Literacy “Competências Informacionais” na Biblioteconomia. Em Questão, Porto Alegre, v. 14, n. 2, 2008.
LLOYD, A. Information Literacy: The Meta-Competency of the Knowledge Economy? An Exploratory Paper. Journal of Librarianship and Information Science. Wagga Wagga (Australia), v. 35, n, 2, 2003, p. 87-92.
MACKLIN, R. Bioética, vulnerabilidade e proteção. In: GARRAFA, V.; PESSINI, L. (orgs.). Bioética: poder e injustiça. São Paulo: Loyola, 2004. p. 59-70.
MATTOS, A. N. de. Informação é prata, compreensão é ouro: um guia para todos sobre como produzir e consumir informação na era da compreensão. São Paulo: [S. l.], 2009. Disponível em: https://archive.org/details/InformacaoEPrataCompreensoEOuro/page/n39/mode/2up. Acesso em: 15 nov. 2019.
RAMOS, A. G. Comunicação de risco referente ao consumo de alimentos industrializados no Brasil. In: ROSANELI, C. F. (org.) Contexto, conflitos e escolhas em alimentação e bioética. Curitiba: PUCPRess, 2016. p. 177-194.
SOUZA, M. R de. Competência em informação e ansiedade de informação: conexões possíveis. 2019. 128 p. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa Pós-Graduação em Ciência da Informação, Florianópolis, 2019.
STRAUSS, A. L.; CORBIN, J. M. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento da teoria fundamentada. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
VITORINO, E. V. A competência em informação e a vulnerabilidade: construindo sentidos à temática da “vulnerabilidade em informação”. Ciência da Informação, Brasília, v. 47 n. 2, p. 71-85, maio/ago. 2018.
WILDER, P. M. Supporting adolescent literacy requires a focus on literacy practices in a local context. Knowledge Quest, [S. l.] v. 46, n. 1, set./out. 2017.
ZURKOWSKI, P. G. The Information Service Environment Relationships and Priorities: report 5. Washington, D.C.: National Commission on Libraries and Information Science, nov. 1974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dilva Páscoa De Marco Fazzioni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.