Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1808-5245.29.131259

Keywords:

virtual exhibition, family audience, science talks, science centers and museums

Abstract

The research aimed to understand the experience of 10 family groups in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar", at the Museum of Zoology of the University of São Paulo, observing the conversations and interactions that took place during them. To this end, families were invited to take a virtual tour and record their interactions and conversations using the Flashback Recorder program, these recordings were then coded and analyzed using the Dedoose software. After the visit, the group participated in a semi-structured interview, which was also coded and analyzed. The results of the research indicate the importance of conversations about science during interactions between adults and children and the importance of textual elements as resources to which visitors resort to base and deepen their scientific knowledge about museum objects, also being stimuli for conversations of scientific themes. In addition, it was observed that prior interest and knowledge, even when not made explicit during the visit, incite its realization, reading of textual content, and engagement with objects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Magalhães de Araujo, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

Doutora em Ecologia e Evolução pela UERJ. Pesquisadora no Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT).

Jéssica Beck Carneiro, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

Mestre em Ecologia e Evolução pela UERJ. Pesquisadora no Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT).

Alice Ribeiro, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

Mestre em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde - COC/Fiocruz. Pesquisadora no Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT). 

Juliane Barros da Silva, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

Doutoranda em Educação - Universidade de São Paulo. Pesquisadora no Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT).

Luisa Massarani, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

Doutora em Gestão, Educação e Difusão em Biociências (UFRJ). Coordenadora do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT) e da Musa iberoamericana: red de museos y centros de ciencia. Pesquisadora da Casa de Oswaldo Cruz. Pesquisadora do CNPq 1B, Cientista do Nosso Estado da Faperj.

Graziele Aparecida de Moraes Scalfi, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

Doutora em Educação pela USP. Pesquisadora no Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT)

References

ACHIAM, M., MAY, M.; MARANDINO, M. Affordances and distributed cognition in museum exhibitions. Museum Management and Curatorship, London, v. 29, n. 5, p. 461-481, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09647775.2014.957479. Acesso em: 12 set. 2023.

ALLARD, M.; BOUCHER, S. Éduquer au musée: un modèle théorique de pédagogie muséale. Montréal: Hurtubise HMH, 1998.

ALLEN, S. Looking for learning in visitor talk: a methodological exploration. In: LEINHARDT, G.; CROWLEY, K.; KNUTSON, K. Learning Conversations in Museums. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, c2002. p. 259-303.

ALMEIDA, P.; MARTÍNEZ, A. M. As pesquisas sobre aprendizagem em museus: uma análise sob a ótica dos estudos da subjetividade na perspectiva histórico-cultural. Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 3, p-721-737, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-73132014000300013. Acesso em: 12 set. 2023.

ASH, D. Dialogic inquiry in life science conversations of family groups in a museum. Journal of Research in Science Teaching, New Jersey, v. 40, n. 2, p. 138-162, 2003. Disponível em:

https://doi.org/10.1002/tea.10069. Acesso em: 12 set. 2023.

BRISEÑO-GARZÓN, A.; ANDERSON, D. A review of Latin American perspectives on museums and museum learning. Museum Management and Curatorship, London, v. 27, n. 2, p. 161-177, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09647775.2012.674321. Acesso: 12 set. 2023.

CAFÉ, L. M. A.; PADILHA, R. C. A representação do objeto museológico em exposição virtual: análise da fotografia histórica no Google Cultural Institute. Revista Iberoamericana de Turismo, Penedo, n. especial, p. 120-141, out. 2015.

CAZZANELLI, P.; DENARDIN, L.; LARA, I. C. M. Elementos químicos e a modelagem: uma proposta de ensino a partir de uma visita virtual a museu durante o ensino remoto. Revista Ciências & Ideias, Rio de Janeiro, v. 13, n. 3, p. 210-229, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22407/2176-1477/2022.v13i3.1966. Acesso em: 12 set. 2023.

CROWLEY, K. et al. Shared scientific thinking in everyday parent‐child activity. Science Education, New Jersey, v. 85, n. 6, p. 712-732, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1002/sce.1035. Acesso em: 13 set. 2023.

DIERKING, L. D. Lessons without limit: how free-choice learning is transforming science and technology education. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 12, suplemento, p. 145-60, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-59702005000400008. Acesso em: 12 set. 2023.

FALCÃO, D.; GILBERT, J. Método da lembrança estimulada: uma ferramenta de investigação sobre aprendizagem em museus de ciências. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, Rio de janeiro, v. 12, suplemento, p. 93-115, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-59702005000400006. Acesso em: 12 set. 2023.

FALK, J. H.; DIERKING, L. D. Learning from museums. 2. ed. Lanham: Rowman & Littlefield, 2018.

FALK, J. H.; DIERKING, L. D. The museum experience revisited. Walnut Creek, California: Left Coast Press, 2013.

FARIA, S. Visita virtual interativa ao Museu do Centro Hospitalar do Porto: uma proposta de mediação digital. MIDAS - Museus e estudos interdisciplinares, Évora, n. 15, p. 1-10, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.4000/midas.3538. Acesso em: 13 set. 2023.

FLÓRIO, V; SANTOS, K. K. P.; MARTINS, A. D. Exposição virtual O Céu que nos conecta: o público infanto juvenil ocupa o museu de ciências. ReDoc - Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 6, n. 4, p. 120-151, 2022.

GASPAR, A. Museus e centros de ciências - conceituação e proposta de um referencial teórico. 1993. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.

GLÃVEANU, V. P.; LAHLOU, S. Through the creator's eyes: using the subjective camera to study craft creativity. Creativity Research Journal, London, v. 24, n. 2-3, p. 152-162, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1080/10400419.2012.677293. Acesso: 13 set. 2023.

HEIN, G. E. Learning in the museum. Abingdon: Routledge, Taylor & Francis, 2002.

HOOPER-GREENHILL, E. Museums and the interpretation of visual culture. Abingdon: Routledge, Taylor & Francis, 2000.

LEÃO, I. Museu de Zoologia abre exposição ‘Biodiversidade - conhecer para preservar’, Jornal da USP, São Paulo, 11 set. 2015.

MASETTO, E.; ROSA, R. T. D. Interações do público escolar em dois diferentes tipos de museus de ciências. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 25, n. 3, p. 41-69, 2020. Disponível em:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p41. Acesso em: 13 set. 2023.

MASSARANI, L. et al. A experiência de adolescentes ao visitar um museu de ciência: um estudo no Museu da Vida. Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 21, p. 1-25, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-21172019210115. Acesso em: 18 set. 2023.

MASSARANI, L. et al. Da interação ao engajamento: um estudo da experiência de visita de adolescentes à exposição “Explora” no pavilhão do conhecimento, em Lisboa. Revista Portuguesa de Educação, Lisboa, v. 45, n. 2, p. 167-189, 2021a. Disponível em: https://doi.org/10.21814/rpe.21557. Acesso em: 18 set. 2023.

MASSARANI, L. et al. Experiências de aprendizagem em visita familiar à exposição “Quando nem tudo era gelo” do Museu Nacional. Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 24, p. 1-21, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-21172021240106. Acesso em: 18 set. 2023.

MASSARANI, L. et al. Experiência interativa de famílias em um museu de ciências: um estudo no Museu de Ciência e Tecnologia de Porto Alegre. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 26, n. 1, p. 261-284, 2021b. Disponível em: http://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p261. Acesso em: 18 set. 2023.

MASSARANI, L. et al. O olhar dos adolescentes em uma visita ao Museo Interactivo de Economía (MIDE). Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, México, v. 15, n. 44, p. 173-195, 2020.

MCMANUS, P. Oh, yes, they do: how museum visitors read labels and interact with exhibit texts. Hertfordshire: California Academy of Sciences, 1989.

MCCLAIN, L. R.; ZIMMERMAN, H. T. Family connections to local science issues: how scientists use questions to engage families in personally relevant learning during science-themed workshops. International Journal of Science Education, Part B: Communication and Public Engagement, London, v. 9, n. 2, p. 1-17, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/21548455.2019.1584419. Acesso em: 14 set. 2023.

MCCLAIN, L. R.; ZIMMERMAN, H. T. Memories on the trail: families connecting their prior informal learning experiences to the natural world during nature walks. Journal of Interpretation Research, Fort Collins, v. 21, n. 2, p. 21-42, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1177/109258721602100203. Acesso em: 14 set. 2023.

MCCLAIN, L. R.; ZIMMERMAN, H. T. Prior experiences shaping family science conversations at a nature center. Science Education, New Jersey, v. 98, n. 6, p. 1009-1032, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1002/sce.21134. Acesso em: 14 set. 2023.

MUSEU DE ZOOLOGIA DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO (MZUSP). Exposição virtual: Biodiversidade: conhecer para preservar. São Paulo, c2022a

MUSEU DE ZOOLOGIA DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO (MZUSP). História. São Paulo, c2022b.

MUSEU DE ZOOLOGIA DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO (MZUSP). Missões: conheça a missão do MZ. São Paulo, c2022c.

OLIVEIRA, G. C. G. et al. Visitas guiadas ao Museu Nacional: interações e impressões de estudantes da educação básica. Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 1, p. 227-242, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320140010014. Acesso em: 13 set. 2023.

PAGLARIN, P. Museu de Zoologia de São Paulo inaugura tour virtual 360°. Jornal da USP, São Paulo, 18 ago. 2020.

PEREIRA-SILVA, E. F. L.; SÁ, P. C. C.; SANTO, D. Q. E. Um pouco além do museu on-line: um ensaio reflexivo sobre a exposição virtual “Biodiversidade: conhecer para preservar” do Museu de Zoologia/USP. In: SILVA-JÚNIOR, A. (org.) Criatividade e Educação: inovação, presente em futuro. Diadema: V&V, 2022. p. 77-97.

PORTO, F. S. O impacto de exposições museológicas na motivação para aprender ciências. 2008. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Instituto de Física, Instituto de Química, Universidade de Brasília, Brasília, 2008.

QUINTANILHA, C. E. Astronomia multimídia: a construção da exposição virtual “Astronomia - uma viagem inesquecível”. 2010. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Programa de Pós-Graduação de Ensino de em Ciências, Instituto de Ciências Biológicas, Física e Química, Universidade de Brasília, Brasília, 2010.

ROCHA, J. N. et al. Um estudo sobre a leitura e a interação de adolescentes durante uma visita ao museu de ciências Universum, México. Anais do Museu Paulista, v. 29, p. 1-34, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-02672021v29e38. Acesso em: 18 set. 2023.

ROCHA, V.; LEMOS, E. S.; SCHALL, V. Avaliação da aprendizagem sobre saúde em visita ao Museu da Vida. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 357-378, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-59702010000200006. Acesso em: 13 set. 2023.

ROCHA, V.; SCHALL, V. T.; LEMOS, E. S. A contribuição de um museu de ciências na formação de concepções sobre saúde de jovens visitantes. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 14, n. 32, p. 183-196, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-32832010000100015. Acesso em: 14 set. 2023.

RODRIGUES, F. E.; AFONSO, A. S. Partilhar para aprender: um estudo sobre as interações dos alunos nos módulos de ótica de um museu de ciência. ALEXANDRIA - Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 8, n. 3, p. 253-273, 2015. Disponível em:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2015v8n3p253. Acesso em: 14 set. 2023.

ROSALINO, I. Estudo da contribuição de uma exposição virtual museal de química para a formação do espírito científico. 2021. Tese (Doutorado em Química Analítica e Inorgânica) - Instituto de Química de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2021.

SANTED, L. E. M.; ALBALADEJO, R. B.; AZORÍN, T. F. Nuevo lenguaje, nuevas herramientas, nuevas experiencias: la visita virtual y las etiquetas Navilens en el Museo Arqueológico de Murcia. In: CONGRESO INTERNACIONAL DE MUSEOS Y ESTRATEGIAS DIGITALES, 1., 2021, València. Anais [...]. València: Universitat Politècnica de València, 2021. p. 421-435.

SÁPIRAS, A. Aprendizagem em museus: uma análise das visitas escolares no Museu Biológico do Instituto Butantan. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

SCHAUBLE, L.; LEINHARDT, G.; MARTIN, L. A framework for organizing a cumulative research agenda in informal learning contexts. Journal of Museum Education, United Kingdom, v. 22, n. 2-3, p. 3-8, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1080/10598650.1997.11510350. Acesso em: 14 set. 2023.

SILVA, A. F. Pandemia, museu e virtualidade: a experiência museológica no “novo normal” e a ressignificação museal no ambiente virtual. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 29, p. 1-27, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-02672021v29e54. Acesso em: 13 set. 2023.

SILVA, D. F. Padrões de interação e aprendizagem em museus de ciências. 1999. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Departamento de Bioquímica Médica, Instituto de Ciências Biomédicas, Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro,1999.

STUDART, D. C. Museus e famílias: percepções e comportamentos de crianças e seus familiares em exposições para o público infantil. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 12, suplemento, p. 55-77, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-59702005000400004. Acesso em: 14 set. 2023.

TACCA, M. C. V. R.; BRANCO, A. U. Processos de significação na relação professor-alunos: uma perspectiva sociocultural construtivista. Estudos de Psicologia, Natal, v. 13, n. 1, p. 39-48, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2008000100005. Acesso em: 14 set. 2023.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO (USP). Anuário estatístico, São Paulo, 2021.

VYGOTSKY, L. Mind and society. Cambridge: Harvard University Press, 1930.

Published

2023-10-24

How to Cite

ARAUJO, Juliana Magalhães de; CARNEIRO, Jéssica Beck; RIBEIRO, Alice; SILVA, Juliane Barros da; MASSARANI, Luisa; SCALFI, Graziele Aparecida de Moraes. Conversations and interactions in families’ tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo. Em Questão, Porto Alegre, v. 29, 2023. DOI: 10.1590/1808-5245.29.131259. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259. Acesso em: 11 aug. 2025.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.