Mediation in science centers and museums in Mexico

a study of the social actors who work with visitors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245.29.121059

Keywords:

mediation, science communication, science museums, non-formal education, training for explainers

Abstract

The museums educators who work at the intersection of the museum's apparatus, objects and exhibitions with the visiting public are professionals who have different attributions and professional profiles. In this study, we map who the museums educators of scientific and cultural spaces in Mexico are and their views on the role of mediation. Data collection took place through an online questionnaire, answered by 179 people from 18 scientific and cultural spaces in ten states of the Mexican Republic. Among the respondents, there is a greater number of women (126; 70.4%) and young people aged between 20 and 24 years (108; 60.3%), with a bachelor's degree (122; 68.2%) or with high school education complete (49; 27.3%). The majority (157; 87.7%) have been working in the area for less than two years, working hours of up to 20 hours a week and receiving financial aid scholarships. For the Mexican museum educators who participated in this study, their actions should not be limited to explaining concepts; most of them expressed that they considered it essential that a good professional associate the museum's contents with daily life (135; 75.4%) and ask questions that provoke reflection (121; 67.6%). Mediation seems to be seen as a temporary activity, with a short-term link with Mexican institutions. We believe that our study will provide valuable information about professionals who work in mediation in museums and science centers in Mexico, helping to strengthen initiatives for training and maintaining these social actors in the profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luisa Massarani, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

Doutora em Educação, Gestão e Difusão em Biociências (Instituto de Bioquímica Médica/UFRJ); Instituto Nacional de Comunicação da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT), Casa de Oswaldo Cruz/Fundação da Oswaldo Cruz (Fiocruz), Musa Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia es una red de centros y museos de ciencias/Cyted, Rio de Janeiro, RJ, Brasil;

Marcela Vitor Alvaro, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

Mestre em Divulgação da Ciência, da Tecnologia e da Saúde, Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz. Licenciada em Química pela Universidade Federal Fluminense. Bolsista Faperj TCT do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia, Fiocruz

Alba Patricia Macías-Nestor, Universidade Nacional Autónoma de México

Psicóloga, divulgadora científica e Mestra em Pedagogia pela Universidade Nacional Autónoma de México. Direção Geral de Divulgação da Ciência. México;

Elaine Reynoso-Haynes, Universidade Nacional Autónoma de México

Licenciada em física, Mestra e Doutrora em Pedagogia pela Universidade Nacional Autónoma de México. Diretora de Formação e Investigação da Direção Geral de Divulgação da Ciência da UNAM. México;

María del Carmen Sánchez-Mora, Universidade Nacional Autónoma de México

Bióloga pela Universidade Nacional Autónoma de México, Mestra em Ciências na Universidade de Stanford, California e Doutora em Ciências pela Universidade Nacional Autónoma de México. Direção Geral de Divulgação da Ciência; México;

Jessica Norberto Rocha, Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Divulgadora Científica da Fundação Cecierj, pesquisadora do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia e da Musa iberoamericana: red de museos y centros de ciencia, Cyted, Jovem Cientista do Nosso Estado FAPERJ.

Willian Vieira de Abreu, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

Doutor em engenharia nuclear pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Divulgador da Ciência, membro do MUSA-CYTED e do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT)

Patricia Castellanos Pineda, Universidade Internacional de Valencia

Doutora em Comunicação pela Universidade Autonoma de Barcelona (UAB).  Vicedecana da Faculdade de Artes, Humanidades e Comunicação da Universidade Internacional de Valencia (VIU). Membro d0 MUSA-CYTED.

References

ABRAHAM, B. El museo universitario de ciencias y arte de la UNAM (1959-1979) crónica de una institución de vanguardia. 2002. Tesis (Maestro en Historia del arte) - Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional Autónoma de México, 2002.

AGUILERA, P. Los guías de los museos de ciência como mediadores em la comunicación pública de la ciência: um acercamiento crítico a sus patrones de conducta. 2017. Tesis (Doctorado en Filosofía da Ciência) - Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional Autónoma de México, 2017.

AGUILERA, P. Una mirada teórica-empírica para reconocer la importância de los guías em los museos y centros de ciências. In: SÁNCHEZ-MORA, M. C. Los museos de ciencias: universum, 25 años de experiência. 1. ed. Cidade do México: Universidade Nacional Autónoma de México, 2018. (Colección Divulgación para Divulgadores).

ASOCIACIÓN MEXICANA DE MUSEOS Y CENTROS DE CIENCIA Y TECNOLOGÍA. Directorio de asociaciones afiliadas. AMMCCyT, Saltillo, 2018. Disponível em: https://ammccyt.mx/ Acesso em: 14 dez 2021.

ARÉYZAGA, E. M. Desarrollo de estudios de públicos de museos en México. Una visión introductoria. La Colmena: Revista de la Universidad Autónoma del Estado de México, México, n. 94, p. 67-83, abr./jun. 2017.

BRISEÑO-GARZÓN, A. Adult learning experiences from an aquarium visit: the on-site and longitudinal roles of personal agendas and social interaction in family groups. 2009. Thesis (Master of Science Education) -Vancouver, University of British Columbia Library, 2009.

BROSSARD, D.; LEWENSTEIN, B. V. Uma avaliação crítica dos modelos de compreensão pública da ciência: usando a prática para informar a teoria. In: MASSARANI, L.; MOREIRA, I. C. (ed.). Pesquisa em divulgação científica: textos escolhidos. Rio de janeiro: Fiocruz/COC, 2021. p. 15-56.

CABRAL, R.; RIVERA, J. L. M. Museos de ciencias en México: educación y concientización cultural. Naturaleza y Tecnología, Guanajuato, v. 6, n. 1, mayo 2019.

CASTELLANOS, P., et al. La figura del mediador en la relación entre el museo y el público: estudio de caso del MIDE de México. Arte, Individuo y Sociedad, Madrid, v. 34, n. 2, p. 609-629, 2022.

CONSTANTINO, M. E. Coleccionismo y gabinetes de historia natural en la Nueva España borbónica. In: MANSARD, L. F. R. (org.) Nuevas aportaciones a la museología mexicana. Dirección General de Divulgación de la Ciencia: Universidad Nacional Autónoma de México, 2014. p. 13- 34.

COSTA, A. G. Should explainers explain? Journal of Science Communication, Italy, v. 4, n. 4, p. 1-4, 2005.

CUEVAS C. C. Historia y divulgación de la ciencia en México. In: TONDA, J.; SÁNCHEZ, A. M.; CHÁVEZ, N. (coord.). Antología de la divulgación de la ciencia en México. Dirección general de divulgación de la ciencia: Universidad Nacional Autónoma de México, 2002. p. 121-129.

DOS SANTOS, K. K. P.; NORBERTO ROCHA, J. Territórios pouco explorados: o estudo dos registros de visitantes em livros de comentários de dois museus de ciências brasileiros. Perspectivas em Ciência da Informação, Minas Gerais, v. 26, n. 3, p. 159-178, set. 2021.

GOMES, I.; CAZELLI, S. Formação de mediadores em museus de ciência: saberes e práticas. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte 2016, v. 18, n. 1, p. 23-46, 2016.

INTERNACIONAL COUNCIL OF MUSEUMS (ICOM). ICOM aprova nova definição de museu. Icom.Museum, São Paulo, 25 agosto, 2022. Disponível em: http://www.icom.org.br/?p=2756 Acesso em: 13 set 2022.

MACÍAS-NESTOR, A. P. Educación y museos: hacia una evaluación pedagógica del aprendizaje informal. 2020. Tesis (Maestra en Pedagogía) - Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional Autónoma de México, 2020.

MACÍAS-NESTOR, A. P.; REYNOSO HAYNES, E.; TORREBLANCA-NAVARRO, O. ‘Formación de mediadores en los museos y centros de ciencias de la Universidad Nacional Autónoma de México’. Journal of Science Communication, América Latina, v. 3, n. 2, p. 1-16, 2020.

MASSARANI, L., et al. Mediadores de centros e museus de ciência: um estudo sobre os profissionais que atuam na América Latina. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 1-17, 2021.

MASSARANI, L., et al. Guia de centros e museus de ciência da América Latina e do Caribe. Rio de Janeiro: Museu da Vida/Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz: RedPOP, 2015.

MUSEO DE GEOLOGÍA (UNAM). Actividades del Museo de Geología. Geologia.UNAM, Ciudad de México, 2021. Disponível em: https://www.geologia.unam.mx/igl/museo/. Acesso em: 14 dez 2021.

NORBERTO ROCHA, J., et al. Acessibilidade em museus de ciência: a perspectiva de mediadores brasileiros. Interfaces Científicas - Humanas e Sociais, Aracaju, v. 9, n. 1, p. 103-120, 2021.

PATINO, M. L.; PADILLA, J.; MASSARANI, L. Diagnóstico de la divulgación de la ciencia en América Latina: una mirada a la práctica en el campo. 1. ed. Ciudad de México: Fibonacci e RedPOP, 2017.

RATNER, B. Statistical and machine-learning data mining: techniques for better predictive modeling and analysis of big data. Hoboken: Taylor and Francis, 2013.

REYNOSO-HAYNES, E. El museo de las ciencias un apoyo a la enseñanza formal. 2000. Tesis (Maestro en Ensenãnza Superior) - Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional Autónoma de México, 2000.

REYNOSO-HAYNES, E., et al. México: from simple and centralised to expansion, diversity and complexity. In: BROKS, P., et al. Communicating Science: a global perspective. Australia: ANU Press, 2020a. p. 567-596.

REYNOSO-HAYNES, E., et al. “Public communication of science in Mexico”. In: GASGOINE, T., et al. (edit.). Emergence of modern science communication. Australia: ANU Press, 2020b. p. 567-596.

RICHARD, O. D3.3: Report on the profile of European explainers. Europa: The pilots, 2010. Disponível em: https://www.ecsite.eu/sites/default/files/project_docs/D3_3_Report_on_the_profile_of_European_explainers_0.pdf. Acesso em: 14 dez. 2021.

RODARI, P.; MERZAGORA, M. Mediadores em museus e centros de ciência: status, papéis e treinamento. Uma visão geral europeia. In: MASSARANI, L. (org.) Diálogos e ciência: mediação em museus e centros de ciências. Rio de Janeiro: Museu da Vida, 2007a. p. 7-20.

RODARI, P.; MERZAGORA, M. The role of science centers and museums in the dialogue between science and society. Journal of Science Communication, Italy, v. 6, n. 2, p. 1-2, 2007b.

RODARI, P.; XANTHOUDAKI, M. Beautiful guides. The value of explainers in science communication. Journal of Science Communication, Italy, v. 4, n. 4, p. 1-4, 2005.

SÁNCHEZ-MORA, C., et al. Public communication of science in Mexico: past, present and future of a profession. Public Understanding of Science, England, v. 24, n. 1, p. 38-52, 2015.

SÁNCHEZ-MORA, M. C. Los museos de ciencias. Universum 25 años de experiencia. Dirección general de divulgación de la ciencia: Universidad Nacional Autónoma de México, 2018. (Colección Divulgación para Divulgadores).

SÁNCHEZ-MORA, M. C. Diversos enfoques sobre as visitas guiadas nos museus de ciência. In: MASSARANI, L. (org.) Diálogos & ciência: mediação em museus e centros de Ciência. Rio de Janeiro: Museu da Vida, 2007. p. 21-26.

SERRAT, N. Acciones didácticas y de difusión em museos y centros de interpretación. In: SERRAT, N.; SANTACANA, J. (coord.) Museografía Didáctica. España: Ariel Arte y Patrimonio, 2005. p. 103-206.

SOUZA, D. M. V. Ciência para todos? A divulgação científica em museus. Ciência da Informação, Brasília, v. 40, n. 2, p. 256-265, maio/ago. 2011.

TORREBLANCA-NAVARRO, O. Una estrategia dialógica para conocer e interactuar con el público de los museos y centros de ciencia. In: SÁNCHEZ-MORA, M. C. Los museos de ciencias. Universum, 25 años de experiencia. Cidade do México: Universidade Nacional Autónoma de México, 2018. (Colección Divulgación para Divulgadores).

TORREBLANCA-NAVARRO, O. Propuesta de un instrumento para identificar y analizar interacciones dialógicas en museos y centros de ciencias. In: SÁNCHEZ-MORA, M. C. Repensar los museos y centros de ciencias. Cidade do México: Universidade Nacional Autónoma de México, 2019. (Colección Divulgación para Divulgadores).

TRAN, L. U.; KING, H. The professionalization of museum educators: the case in science museums. Museum Management and Curatorship, England, v. 22, n. 2, p. 131-149, 2007.

Published

2022-12-12

How to Cite

MASSARANI, Luisa; ALVARO, Marcela Vitor; MACÍAS-NESTOR, Alba Patricia; REYNOSO-HAYNES, Elaine; SÁNCHEZ-MORA, María del Carmen; ROCHA, Jessica Norberto; DE ABREU, Willian Vieira; PINEDA, Patricia Castellanos. Mediation in science centers and museums in Mexico: a study of the social actors who work with visitors. Em Questão, Porto Alegre, v. 29, p. 121059, 2022. DOI: 10.19132/1808-5245.29.121059. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/121059. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.