Public space and subalternity
representational dynamics instituted from the Biblioteca Pública Municipal Ataliba Lago
DOI:
https://doi.org/10.1590/1808-5245.29.125641Keywords:
public library, Biblioteca Pública Municipal Ataliba Lago, subaltern studies, representation, public placeAbstract
This article highlights public libraries and seeks to apprehend the different relationships established by a given community with their spaces, services and collections, considering the indications of subalternity and representation formulated by authors linked to so-called subaltern studies. Thereby, it investigates the dynamics of representation of subalternized groups or individuals in the context of the Biblioteca Pública Municipal Ataliba Lago, located in the city of Divinópolis – Minas Gerais State. Therefore, the theoretical discussion recovers the propositions of the IFLA/UNESCO Public Library Manifesto and discusses the democratic dimension that must sustain the actions and functions of this library type. In methodological terms, this is a qualitative research centered on literature review and operationalized from a case-study. Data collection occurred through documentary research and semi-structured interviews with workers and managers linked to the Biblioteca Pública Municipal Ataliba Lago with the focus on evaluating whether, in its representational dimension, this institution speaks "by" or "about" certain subalternized audiences, as questioned by Gayatri Chakravorty Spivak in Can the subaltern speak? It is demonstrated in the results that "Ataliba Lago" has privileged the maintenance of structural markers of subalternization and the production of a hegemonic discourse around the theme "representation" and the policies of democratization of culture, library and reading, serving differently distinct population groups of the city, which can be easily perceived from the approach of the concept of sociospatial segregation as a factor of subalternization.
Downloads
References
BARRETO, Joanice Maria. Tramando pequenos fios de um longo tecido: as costureiras de Divinópolis. 2010. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
CASTRILLÓN, Silvia. O direito de ler e de escrever. São Paulo: Pulo do Gato, 2011.
DIRCOM. A câmara. Câmara Municipal Divinopólis, Divinopólis, 14 jul. 2021. Disponível em: https://www.divinopolis.mg.leg.br/institucional/historia. Acesso em: 4 fev. 2020.
DIVINÓPOLIS. Lei Ordinária nº. 87, de 30 de junho de 1949. Autoriza a Prefeitura Municipal de Divinópolis, a instalação de uma Biblioteca Pública Municipal Nesta Cidade. Belo Horizonte: Câmara Municipal de Divinópolis, 1949.
GOMES, Fernando Cesar; SILVEIRA, Fabrício José Nascimento da. Biblioteca pública e representação da subalternidade? uma questão pertinente In: SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da; LIMA, Graziela dos Santos (org.). Bibliotecári@s Negr@s: informação, educação, empoderamento e mediações. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora, 2019, p. 427-455.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002. v. 5.
IFLA; UNESCO. Manifesto sobre bibliotecas públicas. The Hague: IFLA, 1994. Disponível em: www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/public-libraries/publications/PL-manifesto/pl-manifesto-pt.pdf. Acesso em: 5 out. 2021.
IBGE. Divinópolis. Cidades.ibge, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/divinopolis. Acesso em: 5 out. 2021.
JARAMILLO, Orlanda; RÍOS, Mónica Montoya. Revisión conceptual de la biblioteca pública. Revista Interamericana de Bibliotecología, Medellín, v. 23, n. 1-2, 2000.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. Rio de Janeiro: Atlas, 2003.
MENESES TELLO, Felipe. Bibliotecas y democracia: el caso de la biblioteca pública en la construcción de una ciudadanía activa. Anales de documentación, Murcia, n. 11, p. 93-128, 2008.
PREFEITURA DE DIVINÓPOLIS. Geografia. Divinopolis, São José, 2023. Disponível em: https://www.divinopolis.mg.gov.br/portal/servicos/1003/geografia/. Acesso em: 5 fev. 2020.
SILVA, Deise Rosalio. Hegemonia e educação: proposta gramsciana de superação da subalternidade. 2016. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: UFMG, 2014.
SUAIDEN, Emir. Biblioteca pública e comunidade. Revista Interamericana de Blbliotecologia, Medellín, v. 10, n. 1, p. 33-46, 1987.
SUBALTERNO. In: DICIONÁRIO Priberam da Língua Portuguesa. Lisboa: Priberam Informática, c2022. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/subalterno. Acesso em: 15 out. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fernando Cesar Gomes, Fabrício José Nascimento da Silveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.