TikTok as a tool for innovation in library information services
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245282.116231Keywords:
Social network, Innovation, Information services, Consumption of information, LibrariesAbstract
The study aims to analyze the digital positioning of some libraries in the social network TikTok, observing the use of this platform as an innovation strategy in services from the perspective of new trends in information consumption. This is a descriptive research of qualitative approach, whose study design was divided into two phases: bibliographic research (survey of research and experience reports on the theme) and survey of the profiles of libraries on the social network that use the platform. Five profiles were analyzed: Sierra Madre Public Library, Vancouver Public Library, Iowa Public Library, Dover Public Library, and Calgary Public Library. The research analysis process about the digital positioning of these spaces was carried out based on four aspects: marketing, engagement, interaction with users, and content production. It was observed that these libraries, by combining their professional character with the entertainment potential of the social network TikTok, developed a relationship of interaction and engagement with their users, which generated greater interest in their information services and products through digital marketing. They thus became innovative in their strategic digital positioning, following the new trends of information consumption by users.Downloads
References
AMARAL, S. A. do. Usuários, consumidores da informação e unidades prestadoras de serviços informativos na perspectiva de marketing. Transinformação, Campinas, v. 29, n.1, p. 27-30, jan./abr. 2017.
BARATA, J. M. M. Inovação em serviços: conceitos, modelos e medidas: uma aplicação ao sector bancário. Lisboa: Teaching Economisc Working Papers, 2011.
BARIN, C. S.; ELLENSOHN, R. M.; SILVA, M. F. O uso do TikTok no contexto educacional. Renote - Revista Novas Tecnologias na Tecnologia, Porto Alegre, v. 18, n.2, p. 630-639, dez. 2020.
BERNARDES, R. C.; BESSA, V. Novos campos teóricos e desafios métricos nos estudos de inovação entre indústria e serviços. In: BERNARDES, R.; ANDREASSI, T. (org.). Inovação em serviços intensivos em conhecimento. São Paulo: Saraiva, 2007.
BORRAGINI, H.; SATHLER, R. Marketing no Tik Tok. [S. l.]: Rock Content, 2020.
CALGARY PUBLIC LIBRARY. Calgary storie. 2021. Disponível em: https://calgarylibrary.ca/connect/calgary-story/. Acesso em: 31 jan. 2021.
CAMPBELL, C. A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.
CASTELLS, M. A sociedade em rede: a era da informação: economia, sociedade e cultura. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
CERETTA, S. B.; FROEMMING, L. M. Geração Z: compreendendo os hábitos de consumo da geração emergente. RAUnP - A Revista Eletrônica do Mestrado em Administração da Universidade Potiguar, Natal, v. 3, n. 2, p. 15-24, abr./set. 2011.
CESTARI JUNIOR, R. Entenda como se deu a evolução do consumidor e a transformação digital de cada perfil. Blog neoassist, [s. l.], 16 maio 2016. Disponível em: https://www.neoassist.com/blog/evolucao-do-consumidor/. Acesso em: 05 jun. 2021.
CINTRA, F. C. Marketing digital: a era da tecnologia on-line. Investigação, Franca, v. 10, n. 1, p. 6-12, 2010.
COOPER, J. R. A multidimensional approach to the adoption of innovation. Management Decision, [s. l.], v. 36, n. 8, p. 493-502, 1998.
CORRÊA, E. C. D.; GARCÍA-QUISMODO, M. Á. M. Tendências de inovação em serviços de bibliotecas universitárias: estudo de caso do CRAI Universitat Pompeu Fabra em Barcelona, Espanha. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 430-455, jan./abr. 2021.
DOVER PUBLIC LIBRARY. Library home. 2017. Disponível em: https://www.dover.nh.gov/government/city-operations/library/. Acesso em: 31 jan. 2022.
FARIA, A. F. Consumo e informação: análise das práticas informacionais no contexto do comércio mobile a partir de aplicativos e redes sociais online. Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas, Belo Horizonte, v. 4, n. 2, 2018.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
GUERRA, R. S. Dimensões do consumo na vida social. Orientador: Alexandre de Antonio Cardoso. 2011. Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2011.
IBGE. Pesquisa Pulso Empresa: indicadores de empresa no Brasil. 2020. Disponível em: https://covid19.ibge.gov.br/pulso-empresa/. Acesso em: 04 jun. 2021.
IOWA CITY PUBLIC LIBRARY. About Us. 2020. Disponível em: https://www.icpl.org/about/board. Acesso em: 31 jan. 2022.
KAMPYLIS, P.; BOCCONI, S.; PUNIE, Y. Towards a mapping framework of ICT: enabled innovation for learning. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2012.
LANGEN, T. S. C.; MUSSARELI, F.; CARLOS, H. S. Tendências de inovação em bibliotecas mistas. South American Development Society Journal, [s .l.], v. 6, n.16, p. 295-320, 2020.
LANKES, D. Expect more: melhores bibliotecas para um mundo complexo. São Paulo, SP: Febab, 2016.
LEITÃO, D. M. A informação como insumo estratégico. Ciência da Informação, Brasília, v. 22, n. 2, p. 118-123, 1993.
MILES, I. Serviços e inovação na Europa. In: BERNARDES, R.; ANDREASSI, T. (org.). Inovação em serviços intensivos em conhecimento. São Paulo: Saraiva, 2007.
MONTEIRO, J. C. S. Tiktok como novo suporte midiático para a aprendizagem criativa. Revista Latino-Americana de Estudos Cientificos, Vitória, v. 1, n. 2, p. 5-20, 2020.
MOURA, M. A.; FARIA, A. F. Consumo e informação: análise de práticas informacionais no contexto do comércio móvel a partir de aplicativos e redes sociais on-line. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2018. p. 3273-3294.
NEVES, J. J. F. A inovação nas bibliotecas universitárias brasileiras: identificando o potencial inovador. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.
NIELSEN IQ. Tendências do varejo brasileiro: apresentação Nielsen IQ. In: Ranking ABRAS, [S. l.: s .n.], 2021.
NUCHERA, A. H.; SERRANO, G. L.; MOROTE, J. P. La gestión de la innovacíon y la tecnologia em las organizaciones. Madrid: Ediciones Pirámide, 2002.
OCDE. Manual de Oslo. 3. ed. São Paulo: FINEP, 2005.
RODRIGUES, A.; ROSA, J. L. Os novos consumidores de informação. Observatório da Imprensa, Rio de Janeiro, n. 856, 2015.
SALTER, A.; TETHER, B. Innovation in services: through the looking glass of innovation studies. New Delhi: Advanced Institute of Management, 2006.
SCHUMPETER, J. Teoria do desenvolvimento econômico. São Paulo: Abril Cultural, 1988.
SOLOMON, M. R. O comportamento do consumidor: comprando, possuindo e sendo. 9. ed. Porto Alegre: Bookman, 2011.
SOTO, A.; SUESCÚN, S. Servicios inovadores em las bibliotecas públicas de Colombia: resultado de un estudio delphi. El profesional de la información, Barcelona, v. 24, n. 6, p. 778-786, nov./dez. 2015.
TECHTUDO. TikTok ultrapassa 1,5 bilhão de downloads e ainda supera o instagram. 2019. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/noticias/2019/11/tiktok-ultrapassa-15-bilhao-de-downloads-e-ainda-supera-o-instagram.ghtml. Acesso em: 31 jan. 2022.
THE CITY SIERRA MADRE. Biblioteca: catálogo e serviços. 2019. Disponível em: https://www.cityofsierramadre.com/services/library. Acesso em: 31 jan. 2022.
TIKTOK BRASIL. O ano de 202 no TikTok Brasil. 2021. Disponível em: https://newsroom.tiktok.com/pt-br/o-ano-de-2020-no-tiktok-brasil. Acesso em: 31 jan. 2022.
TIKTOK FOR BUSSINESS. Gerenciamento de anúncios e marketing digital. 2019. Disponível em: https://www.tiktok.com/business/en-US. Acesso em: 31 jan. 2022.
TORRES, C. A bíblia do marketing digital: tudo o que você queria saber sobre marketing e publicidade na internet e não tinha a quem perguntar. 2. ed. São Paulo: Novatec, 2018.
VANCOUVER PUBLIC LIBRARY. About: library. 2016. Disponível em: https://www.vpl.ca/about. Acesso em: 31 jan. 2022.
WANG, Yunwen. Influence of camera view on TikTok users’ presence, immersion, and adoption intent. Computers in Human Behavior, [s. l.], p. 106373, 2020.
ZANINELLI, T.; NOGUEIRA, C. A.; HORIMI, D. Inovação em serviços de informação no contexto da Biblioteca Central da Universidade Estadual de Londrina (UEL): uma análise do ponto de vista dos nativos digitais. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 228-246, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Diego Leonardo de Souza Fonseca, Maria Gabriella Flores Severo Fonseca

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.