Knowledge magement maturity model: a diachronic perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245273.350-374

Keywords:

Maturity model, Knowledge management, Knowledge management maturity model, ISO 30 401.

Abstract

This paper proposes a knowledge management maturity model based on literature review of existing models and having in mind the fundamentals of knowledge management and its evolution. The methodology used was an exploratory qualitative research, with literature review based on the ranking generated by the free access applicative Public or Perish using a variety of data sources (such as Google Scholar and Microsoft Academic Search). The resulting model complies with ISO 30401 (Knowledge Management Systems), with a set of 6 dimensions: People, Culture, Governance, Processes, Organizational Architecture and Infrastructure and Technology, representing the main enablers of knowledge, and six levels: 0 - Individual, 1 - Group, 2 - Organization, 3 – Innovation, 4 – Network, 5 – Fullness, representing the path of knowledge management evolution. The proposed model is based on a concept of knowledge as a social and mental phenomenon that cannot be managed directly. The conclusion, therefore, is that the maturity of knowledge management in an organization can be represented as individual maturity levels for a set of knowledge enablers that constitutes the profile of the knowledge management system and shows how effective it can be.

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Author Biographies

Anderson Luis Cambraia Itaborahy, Universidade de Brasília - UnB Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia - Ibict

Mestre em Gestão do Conhecimento e da TI pela Universidade Catílica de Brasília. Doutorando no Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade de Brasília.
Coordenador Geral de Pesquisa e Desenvolvimento de Novos Produtos no Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia.

Renato Plácido Mathias Machado, Caixa Econômica Federal - CAIXA

Graduado em Administração pela UCB, Especialista em Gestão da Qualidade em Serviços e Recursos Humanos pela UnB e Mestre em Gestão do Conhecimento e da TI pela UCB com ênfase em Gestão da Informação em Organizações Públicas.

Lillian Maria Araújo de Resende Alvares, Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação

Professora da Faculdade de Ciência da Informação da Universidade de Brasília (UnB), desde 2006, onde ocupou os cargos de Coordenadora do Curso de Graduação em Museologia de abril de 2010 a abril de 2012 e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCInf/UnB) de junho de 2012 a janeiro de 2014. Atualmente é Coordenadora do Curso de Graduação em Arquivologia (de outubro de 2018 a outubro de 2020). Pós-doutora pela Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals da Universitat Jaume I, Espanha. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília e pela Université du Sud Toulon-Var (Doctorat de Sciences de l´Information et de la Communication) em regime de cotutela em 2010. Especialista em Inteligência Competitiva pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Instituto Nacional de Tecnologia (INT) e Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict) em 2001. Mestre em Biblioteconomia pela Universidade de Brasília (1997) e Graduada em Engenharia Mecânica (1990) pela mesma universidade.

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Published

2021-06-30

How to Cite

ITABORAHY, Anderson Luis Cambraia; MACHADO, Renato Plácido Mathias; ALVARES, Lillian Maria Araújo de Resende. Knowledge magement maturity model: a diachronic perspective. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 3, p. 350–374, 2021. DOI: 10.19132/1808-5245273.350-374. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/105497. Acesso em: 11 aug. 2025.

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