Acoustic experience in the devotional scenology

Autores

  • Giovanni Cirino Universidade Estadual de Londrina

Palavras-chave:

Marimba, Congada, Acoustic Experience, Sound Ethnocenology, Language of Devotion

Resumo

This article discusses the acoustic universe of a scenic practice strongly anchored in devotion to São Benedito. Black tradition music and its relations with popular religiosities on the north coast of São Paulo are thought of as a context from which scenic practices are carried out. From sound, musical and morphological aspects we investigated the connections between symbolic elements of different religiosities present in representations of wars between mouros (Moors) and cristãos (Christians).

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Giovanni Cirino, Universidade Estadual de Londrina

Giovanni Cirino holds a master’s and doctorate in Social Anthropology from the Universidade de São Paulo. He is an Adjunct Professor of Anthropology in the Department of Social Sciences at the Universidade Estadual de Londrina, where he coordinates the research project Artes do Fazer: formas expressivas e experiência em Londrina. He is a member of the Núcleo de Antropologia da Performance e do Drama (NAPEDRA –USP), Grupo de Pesquisa Saberes da Resistência Negra e Indígena (GRUPES –UFJF) and the Comissão Universidade para os Índios (CUIA –UEL). 

Publicado

2024-12-20

Como Citar

Cirino, G. (2024). Acoustic experience in the devotional scenology. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 14(4). Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/143424

Edição

Seção

Som em Cena