Theaters of Sound:
listening, immersion, strangeness
Palavras-chave:
Listening, Immersion, Presence, Absence, StrangenessResumo
In the Theaters of sound, sound stages: sonority and visuality are in solidarity. The article develops in this field, in a theoretical and poetic mode, according to an axis that problematizes the concepts of immersion and strangeness, articulated with presence and absence. The essay is driven by conceptual prospecting, considerations on the anatomical incision of sound, on the relations between scene and technology, and a series of listening gestures, in dialogue with theatrical poetics, such as: Elettra, by Hugo von Hofmannsthal, with sound by Hubert Westkemper (2004); Ouverture Alcina, by Nevio Spadoni, with Ermanna Montanari and music by Luigi Ceccarelli (2009); Not I / Eu Não, by Samuel Beckett, with Maria Alice Vergueiro (1986) and Eislermaterial, directed by Heiner Goebbels (1998).
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos da Presença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os leitores são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista, desde que haja sempre menção explícita ao(s) autor (es) e à Revista Brasileira de Estudos da Presença e que não haja qualquer alteração no trabalho original. Qualquer outro uso dos textos precisa ser aprovado pelo(s) autor (es) e pela Revista. Ao submeter um artigo à Revista Brasileira de Estudos da Presença e tê-lo aprovado os autores concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos à Revista: os direitos de primeira publicação e a permissão para que a Revista redistribua esse artigo e seus meta dados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Este periódico utiliza uma Licença de Atribuição Creative Commons.