Body-Crossroads as Performing Experience in the Congado Ritual

Autores

  • Jarbas Siqueira Ramos (Universidade Federal de Uberlândia, Brazil) Universidade Federal de Uberlândia, Brasil

Palavras-chave:

Ritual, Congado, Performativity, Body-Crossroads,

Resumo

This article discusses the congado ritual as a performing experience based on the notions of body-crossroads. First, it studies the congado universe and its symbolic complexity, perceiving it as a crossroad culture. The congado ritual is the nodal point of this manifestation. The relation between the body and the performance characterizes the ritual. This work is based on theoretical studies and field research carried out with the Catopês of the city of Bocaiúva, in the state of Minas Gerais, Brazil, and aims to be a reference for studies on Brazilian culture, especially on Afro-Brazilian cultural manifestations.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Jarbas Siqueira Ramos (Universidade Federal de Uberlândia, Brazil), Universidade Federal de Uberlândia, Brasil

Doutor em Artes Cênicas pela UNIRIO. Mestre em Artes Cênicas pela UFBA. Mestre em Desenvolvimento Social pela Unimontes. Graduado em Artes com habilitação em Teatro pela Unimontes. Professor do Instituto de Artes (Cursos de Dança e Teatro) da Universidade Federal de Uberlândia - UFU. Ator e Produtor Cultural. Tem experiência nas áreas de Teatro, Dança, Epistemologia da Pesquisa em Artes, Cultura Popular, Danças Brasileiras.

Publicado

2022-10-04

Como Citar

Ramos (Universidade Federal de Uberlândia, Brazil), J. S. (2022). Body-Crossroads as Performing Experience in the Congado Ritual. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 7(2), 296–315. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/72013

Edição

Seção

Performance e Relações Étnico-raciais