The Artistic Methods as a Way to Look at the Possibilities of Construction of Gender and its Relations
Palavras-chave:
Photovoice , Violência no Namoro, Investigação baseadas nas Artes, Investigação Colaborativa, GéneroResumo
The Artistic Methods as a Way to Look at the Possibilities of Construction of Gender and its Relations – Based on a collaborative action-research project with a high school class, we discuss the possibilities that artistic methodologies bring to collective analysis and reflec-tions in order to promote youth political consciousness. Through moments of aesthetic-political exploration, in which the Theatre of the Oppressed and Photovoice were mobilised, the young people reflected on their everyday experiences and problems, with dating violence emerging as the most significant theme. Local actors were added to the joint reflection between the young people, and visual narratives made by two groups were discussed. This article recognises the potential of the arts to problematise gender relations and constructions, to emotionally and subjectively involve par-ticipants, and as a way of politicising an ‘apparent’ individual problem.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos da Presença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os leitores são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista, desde que haja sempre menção explícita ao(s) autor (es) e à Revista Brasileira de Estudos da Presença e que não haja qualquer alteração no trabalho original. Qualquer outro uso dos textos precisa ser aprovado pelo(s) autor (es) e pela Revista. Ao submeter um artigo à Revista Brasileira de Estudos da Presença e tê-lo aprovado os autores concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos à Revista: os direitos de primeira publicação e a permissão para que a Revista redistribua esse artigo e seus meta dados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Este periódico utiliza uma Licença de Atribuição Creative Commons.