Artistic Strategies in the Screendance Fôlego

lavery and necropolitics in Campinas (SP-Brazil)

Autores

Palavras-chave:

Dance, Necropolitics, Screendance, Slavery, Campinas

Resumo

Artistic Strategies in the Screendance Fôlego: slavery and necropolitics in Campinas (SP-Brazil) – This article explores the screendance Fôlego (2018), whose theme addresses the violence practiced against black bodies in contemporary times. To that end, this work presents a brief overview about the historicity of slavery in Brazil, in particular, about the city of Campinas (SP), place of creation of the work, based on the concept of necropolitics (Mbembe, 2016). Therefore, the article discusses the virtual process of creation in screendance (Angeli, 2020), contributing to the debate about the different territorialities of the performance and the political and social provocations in dance.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Diogo Angeli, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Artista da Cena, Diretor, Coreógrafo, Educador e Videomaker. Doutor e Mestre em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, Graduado em Dança (Bacharel e Licenciatura) pela mesma instituição em 2004 e em Pedagogia pelo Centro Universitário Ítalo Brasileiro. Autor do livro "A arte da Videodança: olhares intermidiáticos" (2020), dedica-se à pesquisa da comunicação da dança contemporânea junto a outras linguagens artísticas e tecnológicas, especialmente a videodança. Através de parcerias com companhias de dança ou de modo autônomo, o artista produz trabalhos coreográficos e produções em videodança que participam de festivais nacionais e internacionais. Foi diretor e coreógrafo da Packer Cia de Dança de 2006 a 2019, produzindo e dirigindo espetáculos de dança contemporânea que circularam por diversas cidades e estados brasileiros. Orientou trabalhos de conclusão de curso de graduação em pedagogia na Universidade Virtual do Estado de São Paulo -UNIVESP, e no Instituto Federal do Amapá - IFAP. Atua como professor no Santanna International School e como professor e coreógrafo no Ballet Cristiana Packer.

 

Marcelo Rocco, Universidade Federal de Ouro Preto – UFOP

Marcelo Rocco is Adjunct Professor IV at Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) - Areas of Teaching Degree and Bachelor’s Degree in Theatre. Chairman of the Teaching Degree Collegiate Body (DEART). Has been the coordinator of the PIBID-Artes (UFOP) subproject since 2018. Is a professor, advisor and member of the collegiate body at PPGAC (UFOP). Has been a member of the Laboratory of Improvisation and Dramaturgy (LADI) research group since 2012, by the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Holds a Master’s Degree and a PhD in Arts from the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Publicado

2023-07-06

Como Citar

Angeli, D., & Rocco, M. (2023). Artistic Strategies in the Screendance Fôlego: lavery and necropolitics in Campinas (SP-Brazil). Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 13(3), 1–27. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/130862

Edição

Seção

Dança, Violência e Conflito