Wanna see How to Stage a Scene in Educational Research? Listen Up!

Authors

Keywords:

Documentary Film, Educational Research, Eduardo Coutinho

Abstract

In this essay, I explored connections between Eduardo Coutinho’s documentary feature film ‘Playing’ (Jogo de Cena) and a type of academic-scientific research carried out in the Brazilian educational field. Faced with the paradoxical game where in order to see one needs to listen and in order to listen one needs to see, I outlined the following working argument: by oscillating between memory and documents, the documentarist’s procedural gesture includes archives and frictionizes the ways of carrying out a type of research in education, especially the research based on archival material, presenting possible assemblies of the enunciative perimeters of contemporary educational research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valéria Cazetta, Universidade de São Paulo (USP)

Possui graduação em licenciatura em Geografia, mestrado e doutorado na mesma área. Desde 2007 é professora da Escola de Artes, Ciências e Humanidades (EACH) da Universidade de São Paulo, orientando no Programa de Pós-graduação em Estudos Culturais da EACH-USP. Realizou estágio pós-doutoral em Didática da Geografia e Cartografia na Universidad Politécnica de Madrid, com bolsa de pesquisa Capes, e pós-doutorado em educação na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) - bolsista PNPD/Capes (Programa Nacional de Pós-Doutorado). Trabalha na fronteira entre imagens (mapas, fotografias, tatuagens, imagens orbitais, desenhos e produção de narrativas audiovisuais) e educação, com a finalidade de compreender os processos de subjetivação contemporâneos.

 

Published

2024-01-31

How to Cite

Cazetta, V. (2024). Wanna see How to Stage a Scene in Educational Research? Listen Up!. Brazilian Journal on Presence Studies, 14(1). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/135910

Issue

Section

Problems with cinema, problems with research