Internet, camera, improvisation: the selfexhibition in the scene of digital technologies

Authors

  • Fernanda de Oliveira Gomes UFRJ

Keywords:

Device. Digital technologies. Subjectivation processes. Internet. Performance.

Abstract

In the contemporary scenario, it is possible to identify transformations in the processes of self-construction and exhibition, associated to the dilution of main behavioral patterns in social, artistic and mediatic spheres. This work aims to explore the intensification of these transformations, given the constatation of a growing technical evolution and accessibility, which enables experimentations in sectors considered for a long time just as receivers of cultural productions. Here we identify a kind of production that allows the formation of creation and improvisation networks: performatic videos displayed on Internet, that present an expressive number of visualizations in global scale.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda de Oliveira Gomes, UFRJ

Doutora em Comunicação e Cultura pela ECO/UFRJ

Professora da graduação da EBA/UFRJ

 

References

ARFUCH, Leonor. El espacio biográfico: dilemas de la subjetividad contemporânea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Econômica de Argentina, 2002.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1994. v. 1. Magia e técnica, arte e política.

BRUNO, Fernanda. Quem está olhando? Variações do público e do privado em weblogs, fotologs e reality shows. In: BRUNO, Fernanda; FATORELLI, Antônio. Limiares da imagem: Tecnologia e estética na cultura contemporânea. Rio de Janeiro: Mauad, 2006. p. 139-154.

BURKE, Peter. O que é história cultural? Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

CERTEAU, Michael de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2009.

COURTINE, Jean-jacques; HAROCHE, Claudine. História do rosto: exprimir e calar as suas emoções (do século XVI ao início do século XIX). Lisboa: Editora Teorema, 1988.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. São Paulo: Graal, 2009.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2007.

MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortw, 2001.

RANCIÉRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2005.

RANCIÉRE, Jacques. The emancipated spectator. London: Verso, 2009.

SENNETT, Richard. O Declínio do Homem Público: as tiranias da intimidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

SCHECHNER, Richard. O que é performance. O percevejo, Rio de Janeiro, v. 11, n. 12, p. 25-50, 2003.

SIBILIA, Paula. O homem pós-orgânico: corpo, subjetividade e tecnologias digitais. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

SIBILIA, Paula. O artista como performer: dilemas do eu espetacular nas artes contemporâneas. In: LABRA, Daniela (Org.). Performance presente futuro. Rio de Janeiro: Aeroplano e Oi Futuro, 2010. v. 2. p. 14-20.

TAYLOR, Charles. As fontes do self. São Paulo: Loyola, 1997.

Published

2014-07-14

How to Cite

Gomes, F. de O. “Internet, Camera, Improvisation: The Selfexhibition in the Scene of Digital Technologies”. Intexto, no. 30, July 2014, pp. 125-41, https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/41381.

Issue

Section

Articles