Audiobook’s “new wave”

the resources of audiodramas applied to the reading-by-listening experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583.55.130058

Keywords:

audiobook, audiodrama, podcasts, sound language, performance

Abstract

This paper addresses the production of audiobooks in the contemporary media ecosystem. It is shown that a renewed interest in Reading-by-listening results from the same phenomenon that supports the growth of podcast consumption and the emergency of a new listening experience: mediatization. Thus, a discussion takes place based on bibliography on sound language and vocal performance, to demonstrate whether it is possible to lend audiobooks some native characteristics of audiodramas from radio and podcasts. Such knowledge is applied to the analysis of an audiobook from Ignácio de Loyola Brandão, Desta terra nada vai sobrar, a não ser o vento que sopra sobre ela, concluding that some literary works may benefit from such audio resources to a better listener’s experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Sérgio Ferreira Moraes, Universidade Anhembi Morumbi

Bachelor in Cinema at Universidade Salgado de Oliveira. Degree in Letter at Faculdade Estácio de Sá. Specialization in Contemporary Literature at Universidade Braz Cubas. Master in Communication at Universidade Anhembi Morumbi. Author of literary works, audiobooks and dramaturgy. 

Daniel Gambaro, Universidade Anhembi Morumbi

Post-doctorate at the Postgraduation Programme in Computing, Communication and Arts of Universidade Federal da Paraíba. Phd and Master degree at the Post-graduation Programme in Audiovisual Media and Processes of Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. Leader of GEEMA - Group of Studies of Audiovisual Mediatizes Experiences. Member of MidiaSon - Group of Studies and Production of Sound Media, and of NER - Radio Studies Group. 

References

BALSEBRE, A. El lenguage radiofónico. 5. ed. Madrid: Cátedra, 2007.

BLAKE, V. L. P. Something new has been added: aural literacy and libraries. In: BLAKE, V.L.P.; TJOUMAS, R. (eds.). Information literacies for the twenty-first century. Boston: G K Hall, 1990. p. 203-218.

BOLTER, J. D.; GRUSIN, R. Remediation: understanding new media. Cambridge: MIT Press, 2000.

BRANDÃO, I. L. A reação já começou com desobediência civil, diz Ignácio de Loyola Brandão, autor de distopia política. [Entrevista cedida a] Paula Sperb. Folha de S.Paulo, São Paulo, 11 abr. 2020.

BRANDÃO, I. L. Desta terra nada vai sobrar, a não ser o vento que sopra sobre ela. São Paulo: Global, 2018.

BRANDÃO, I. L. Desta terra nada vai sobrar, a não ser o vento que sopra sobre ela. São Paulo: Tocalivro Studios, Global , 2021. 1 audiolivro (154.48MB).

BONINI, T. A “segunda era” do podcasting: reenquadrando o podcasting como um novo meio digital massivo. Radiofonias: Revista de Estudos em Mídia Sonora, Ouro Preto, v. 11, n. 1, p. 13-32, 2020.

BUSATTO, C. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. Petrópolis: Vozes, 2013.

CALABRE, L. Sintonia do tempo. Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa, 2006.

COULDRY, N.; HEPP, A. The mediated construction of reality: society, culture, mediatization. Cambridge: Malden Polity, 2017.

FERRARETTO, L. A. O hábito de escuta: pistas para a compreensão das alterações nas formas do ouvir radiofônico. Ghrebh: Revista de Comunicação Cultura e Teoria da Mídia, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 106-131, 2007.

GAMBARO, D. Experiências midiatizadas de escuta: como o rádio se insere no ecossistema midiático atual. Revista FAMECOS, v. 28, n. 1, p. e37141, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.3714. Acesso em: 5 jul. 2022.

GAMBARO, D.; FERRAZ, N. Do radiodrama ao podcast: em busca de um referencial teórico para analisar novas peças dramatúrgicas. Comunicação Pública, Lisboa, v. 16, n. 31, p. 1-21, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.34629/cpublica.50. Acesso em 5 jul.2022.

GAMBARO, D.; MORAES, P. S. F. O audiolivro e suas relações com as produções sonoras: linguagem e experiência midiatizada. In: VICENTE, E. (org.). Sonoridades Midiáticas: rádio, música e cinema. São Paulo: Tiki Books, ECA- USP PPGMPA-MidiaSon-MidiAto, 2023.

GRUPO EDITORIAL GLOBAL. [Sinopse do livro] Desta terra nada vai sobrar, a não ser o vento que sopra sobre ela. Editorial Global, São Paulo, c2023.

KAPLÚN, M. Produção de programas de rádio: do roteiro à direção. Florianópolis: Insular, 1999.

LOPEZ VIGIL, J. I. Manual urgente para radialistas apaixonados. São Paulo: Paulinas, 2004.

ORTRIWANO, G. S. A informação no rádio: os grupos de poder e a determinação de conteúdo. 4. ed. São Paulo: Summus, 2001.

RODRIGUEZ, A.; ACKER, A. M. Sons do medo: o horror nos audiolivros. Revista Insólita, São Paulo, v. 2, n.3, p. 5-20, 2022.

RUBERY, M. The untold story of the talking book. Boston: Harvard University, 2016.

SARAIVA, J. Audiolivros em ascensão no Brasil. Valor Econômico, São Paulo, 17 jan. 2020.

SILVA, J. L. O. A. Rádio: oralidade mediatizada. São Paulo: Annablume, 1999.

SILVA, J. L. O. A. A oralidade mediatizada revisitada sob o tear de Michel Serres. In: MENEZES, J. E. O.; CARDOSO, M. (orgs.). Comunicação e cultura do ouvir. São Paulo: Plêiade, 2012. p. 83-98.

TURBULÊNCIAS da sociedade inspiram novo romance de Ignácio de Loyola Brandão. Correio Braziliense, Brasília, 24 ago. 2018. Caderno diversão e arte.

VICENTE, E. Audioficção na pandemia: estratégias de produção e busca por uma linguagem sonora atual. Revista Insólita, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 10-26, 2022.

WALLIN, E. T. Reading by listening: conceptualising audiobook practices in the age of streaming subscription services. Journal of Documentation, Bingley, v. 77, n. 2, p. 432-448, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1108/JD-06-2020-0098. Acesso em: 3 fev. 2023.

WU, T. The attention merchants: the epic scramble do get inside our heads. New York: Alfred A. Knopf, 2016.

ZUMTHOR, P. The living voice. The UNESCO courier, Paris, v. 38, n. 8, p. 4-8, Aug. 1985.

ZUMTHOR, P. A letra e a voz. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. São Paulo: UBU, 2018.

Published

2023-06-20

How to Cite

Moraes, P. S. F., and D. Gambaro. “Audiobook’s ‘new wave’: The Resources of Audiodramas Applied to the Reading-by-Listening Experience”. Intexto, no. 55, June 2023, p. 130058, doi:10.19132/1807-8583.55.130058.

Issue

Section

Articles