A comunicação dos afetos no tango

função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança

Authors

  • Paulo Roberto Masella Lopes

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201532.83-101

Keywords:

Semiotic space. Body language. Gender identity. Ambivalence. Cultural system. Tango.

Abstract

Despite its complex coding system, the language of tango as a dance can only be understood through the constant improvisations that the couples perform, requiring a fine-tune in their movement intentions. However, the tango language exceeds those circumstances, becoming a communication of affect that reveals itself inside a unique experience that cannot be reproduced. Even if it is wanted to make tango as a representation of sensuality between men and women, it is proposed here a critical view of this gender identity, showing that its aesthetic expression transcends the social determination, raising a set of ambivalent representations that are not subjected to unique interpretations. In this article, although tango is conceived as a semiotic space itself, it is also possible to seek the understanding of their body language as a complex cultural system open to constant reinterpretations through some associations with other forms of language and social representations.

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Author Biography

Paulo Roberto Masella Lopes

Doutor e mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Bacharel e Licenciado em Filosofia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo FFLCH-USP  Área de concentração: Teoria e Pesquisa em Comunicação. Linha de pesquisa: Epistemologia, Teoria e Metodologia da Comunicação.

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Published

2015-06-05

How to Cite

Masella Lopes, P. R. “A comunicação Dos Afetos No Tango: Função, improvisação, Sexualidade E Ambivalências Na Linguagem Da dança”. Intexto, no. 32, June 2015, pp. 83-101, doi:10.19132/1807-8583201532.83-101.

Issue

Section

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