Audiobook’s “new wave”
the resources of audiodramas applied to the reading-by-listening experience
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583.55.130058Keywords:
audiobook, audiodrama, podcasts, sound language, performanceAbstract
This paper addresses the production of audiobooks in the contemporary media ecosystem. It is shown that a renewed interest in Reading-by-listening results from the same phenomenon that supports the growth of podcast consumption and the emergency of a new listening experience: mediatization. Thus, a discussion takes place based on bibliography on sound language and vocal performance, to demonstrate whether it is possible to lend audiobooks some native characteristics of audiodramas from radio and podcasts. Such knowledge is applied to the analysis of an audiobook from Ignácio de Loyola Brandão, Desta terra nada vai sobrar, a não ser o vento que sopra sobre ela, concluding that some literary works may benefit from such audio resources to a better listener’s experience.
Downloads
References
BALSEBRE, A. El lenguage radiofónico. 5. ed. Madrid: Cátedra, 2007.
BLAKE, V. L. P. Something new has been added: aural literacy and libraries. In: BLAKE, V.L.P.; TJOUMAS, R. (eds.). Information literacies for the twenty-first century. Boston: G K Hall, 1990. p. 203-218.
BOLTER, J. D.; GRUSIN, R. Remediation: understanding new media. Cambridge: MIT Press, 2000.
BRANDÃO, I. L. A reação já começou com desobediência civil, diz Ignácio de Loyola Brandão, autor de distopia política. [Entrevista cedida a] Paula Sperb. Folha de S.Paulo, São Paulo, 11 abr. 2020.
BRANDÃO, I. L. Desta terra nada vai sobrar, a não ser o vento que sopra sobre ela. São Paulo: Global, 2018.
BRANDÃO, I. L. Desta terra nada vai sobrar, a não ser o vento que sopra sobre ela. São Paulo: Tocalivro Studios, Global , 2021. 1 audiolivro (154.48MB).
BONINI, T. A “segunda era” do podcasting: reenquadrando o podcasting como um novo meio digital massivo. Radiofonias: Revista de Estudos em Mídia Sonora, Ouro Preto, v. 11, n. 1, p. 13-32, 2020.
BUSATTO, C. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. Petrópolis: Vozes, 2013.
CALABRE, L. Sintonia do tempo. Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa, 2006.
COULDRY, N.; HEPP, A. The mediated construction of reality: society, culture, mediatization. Cambridge: Malden Polity, 2017.
FERRARETTO, L. A. O hábito de escuta: pistas para a compreensão das alterações nas formas do ouvir radiofônico. Ghrebh: Revista de Comunicação Cultura e Teoria da Mídia, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 106-131, 2007.
GAMBARO, D. Experiências midiatizadas de escuta: como o rádio se insere no ecossistema midiático atual. Revista FAMECOS, v. 28, n. 1, p. e37141, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.3714. Acesso em: 5 jul. 2022.
GAMBARO, D.; FERRAZ, N. Do radiodrama ao podcast: em busca de um referencial teórico para analisar novas peças dramatúrgicas. Comunicação Pública, Lisboa, v. 16, n. 31, p. 1-21, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.34629/cpublica.50. Acesso em 5 jul.2022.
GAMBARO, D.; MORAES, P. S. F. O audiolivro e suas relações com as produções sonoras: linguagem e experiência midiatizada. In: VICENTE, E. (org.). Sonoridades Midiáticas: rádio, música e cinema. São Paulo: Tiki Books, ECA- USP PPGMPA-MidiaSon-MidiAto, 2023.
GRUPO EDITORIAL GLOBAL. [Sinopse do livro] Desta terra nada vai sobrar, a não ser o vento que sopra sobre ela. Editorial Global, São Paulo, c2023.
KAPLÚN, M. Produção de programas de rádio: do roteiro à direção. Florianópolis: Insular, 1999.
LOPEZ VIGIL, J. I. Manual urgente para radialistas apaixonados. São Paulo: Paulinas, 2004.
ORTRIWANO, G. S. A informação no rádio: os grupos de poder e a determinação de conteúdo. 4. ed. São Paulo: Summus, 2001.
RODRIGUEZ, A.; ACKER, A. M. Sons do medo: o horror nos audiolivros. Revista Insólita, São Paulo, v. 2, n.3, p. 5-20, 2022.
RUBERY, M. The untold story of the talking book. Boston: Harvard University, 2016.
SARAIVA, J. Audiolivros em ascensão no Brasil. Valor Econômico, São Paulo, 17 jan. 2020.
SILVA, J. L. O. A. Rádio: oralidade mediatizada. São Paulo: Annablume, 1999.
SILVA, J. L. O. A. A oralidade mediatizada revisitada sob o tear de Michel Serres. In: MENEZES, J. E. O.; CARDOSO, M. (orgs.). Comunicação e cultura do ouvir. São Paulo: Plêiade, 2012. p. 83-98.
TURBULÊNCIAS da sociedade inspiram novo romance de Ignácio de Loyola Brandão. Correio Braziliense, Brasília, 24 ago. 2018. Caderno diversão e arte.
VICENTE, E. Audioficção na pandemia: estratégias de produção e busca por uma linguagem sonora atual. Revista Insólita, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 10-26, 2022.
WALLIN, E. T. Reading by listening: conceptualising audiobook practices in the age of streaming subscription services. Journal of Documentation, Bingley, v. 77, n. 2, p. 432-448, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1108/JD-06-2020-0098. Acesso em: 3 fev. 2023.
WU, T. The attention merchants: the epic scramble do get inside our heads. New York: Alfred A. Knopf, 2016.
ZUMTHOR, P. The living voice. The UNESCO courier, Paris, v. 38, n. 8, p. 4-8, Aug. 1985.
ZUMTHOR, P. A letra e a voz. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. São Paulo: UBU, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paulo Sérgio Ferreira Moraes, Daniel Gambaro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).