The soundscape in the essay film Heart of a Dog

Authors

  • Rafael de Almeida Universidade Estadual de Goiás
  • Ana Paula de Aquino Caixeta Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201947.75-88

Keywords:

Essay film. Soundscape. Biophony. Geophony. Anthrophony.

Abstract

We aim to investigate the ways of using the soundscape in the essay film Heart of a Dog (Laurie Anderson, 2015). Methodologically we rely on the procedure of the film-based analysis focused on the soundtrack. Our research problem is dedicated to questioning how the soundscape participates in the elaboration of a reflection in development, intended by the essay films. From such discussions about our film corpus, we consider that in the essay films there is a reflexive sound-landscape, which both supports and potentiates the voice-over in its role of concretizing the ongoing thought, as well as discarding it to create new and more complex layers of meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael de Almeida, Universidade Estadual de Goiás

Doutor em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas - Unicamp. Professor do curso de Cinema e Audiovisual da Universidade Estadual de Goiás - UEG.

Ana Paula de Aquino Caixeta, Universidade Estadual de Campinas

Mestranda em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas - Unicamp. Graduada em Cinema e Audiovisual pela Universidade Estadual de Goiás - UEG.

References

ALTER, Nora M. Sounds Troughts: Hearing the Essay. In: KRAMER, Sven; TODE, Thomas (Org.). Der Essay film: Ästhetik und aktualität. UVK VerlagsgesellschaftmbH, Konstanz, 2011.

BLÜMLINGER, Christa. Leer entre las imagines. In: WEINRICHTER, Antonio (Org). La forma que piensa: tentativas en torno al cine-ensayo. Navarra: Gobierno de Navarra, 2007.

CHION, Michel. A Audiovisão: Som e Imagem no Cinema. Lisboa: Edições Texto e Grafia, 2011.

CORRIGAN, Timothy. O filme-ensaio: Desde Montaigne e depois de Marker. Campinas, SP: Papirus, 2015.

KRAUSE, Bernie. Anatomy of the soundscape: envolving perspectives. J. Audio Eng. Soc., v. 56, n. 1/2, jan/fev 2008.

LUPTON, Catherine. Speaking Parts: Heteroglossic voice-over in the essay-film. In: KRAMER, Sven; TODE, Thomas (Org.). Der Essay film: Ästhetik und aktualität. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft mbH, 2011.

RASCAROLI, Laura. How the essay film thinks. New York: Oxford University Press, 2017.

SCHAFER, M. A afinação do mundo. São Paulo: Unesp, 1997.

SCHAFER, R. Murray. The soundscape: our sonic environmental and tuning of the world. Rochester: Destiny Books, 1994.

SIEREK, Karl. Voz, guía tú en el camino. El lado sonoro del ensayo fílmico. In: WEINRICHTER, Antonio (Org.). La forma que piensa: tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Gobierno de Navarra, 2007.

WEINRICHTER, Antonio. Un concepto fugitivo, notas sobre el film-ensayo. In: WEINRICHTER, Antonio (Org.). La forma que piensa: tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Gobierno de Navarra, 2007.

Filmografia

CORAÇÃO DE CACHORRO. Direção: Laurie Anderson. Estados Unidos. Distribuído por

Leopardo Filmes. 2015.

Published

2019-08-06

How to Cite

de Almeida, R., and A. P. de A. Caixeta. “The Soundscape in the Essay Film Heart of a Dog”. Intexto, no. 47, Aug. 2019, pp. 75-88, doi:10.19132/1807-8583201947.75-88.

Issue

Section

Articles