Essay film

about an aesthetic of the fragment or when images think

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583.56.136459

Keywords:

essay film, fragment, found footage

Abstract

Our objective is to investigate how the comprehension of the essay film connected to the notion of the aesthetic of the fragment allows us to recognize the expressive powers of the images used by works in the essay domain of cinema. Furthermore, we intend to verify the discursive consequences for the essay film made with image fragments from different expression regimes. We start from the hypothesis that image fragments can act as fragments of thought, due to the character of thoughtfulness of images achieved through the encounter of different regimes of artistic expression. Therefore, we will carry out an analysis of a set of preliminary reflections on the essay film developed by us over the last few years. Finally, we signal that, through the editing exercise, the essay film is constructed by arranging these fragments of imagetic thought.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T. W. O ensaio como forma. In: ADORNO, T. W. Notas de literatura I. São Paulo: Edição 34, 2003. p. 15-45.

ALMEIDA, R. Da montagem ao collage: found footage, voz-over e filme-ensaio. CMC: Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 17, n. 48, 148-168, 2020. Disponível em:

https://doi.org/10.18568/cmc.v17i48.1912. Acesso em: 5 mar. 2024.

ALMEIDA, R. Do espectador pensativo à imagem pensativa: fotografia e filme-ensaio. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 24, n. 2, p. 1-14, 2017a. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.2.25025. Acesso em: 5 mar. 2024.

ALMEIDA, R. Entre a chegada e a partida: reciclagens do cinema doméstico no filme-ensaio. Matrizes, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 271-286, 2017b. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v11i2p271-286. Acesso em: 5 mar. 2024.

ARTHUR, P. En busca de los archivos perdidos. Archivos de la Filmoteca, Valencia, feb. 2008.

ARTHUR, P. Essay questions: from Alain Resnais to Michael Moore. Film Comment, New York, v. 39, n. 1, p. 58-62, Jan. 2003.

AUMONT, J. A estética do filme. Campinas: Papirus, 1995.

BENJAMIN, W. Origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.

BERNARDET, J.-C. O espectador como montador. Folha de S. Paulo, São Paulo, 15 ago. 1999.

BLÜMLINGER, C. Leer entre las imágenes. In: WEINRICHTER, A. (org.). La forma que piensa: tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Gobierno de Navarra, 2007.

CATALÀ DOMÈNECH, J. Film-ensayo y vanguardia. In: TORREIRO, C.; CERDÁN, J. (org.). Documental y vanguardia. Madrid: Cátedra, 2005. p. 109-158.

CATALÀ DOMÈNECH, J. News of the end of the world: the essay film as mentality. Comparative Cinema, Barcelona, v. 10, n. 18, p. 117-138, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.31009/cc.2022.v10.i18.02. Acesso em: 5 mar.2024.

COMOLLI, J-L. Ver e poder: a inocência perdida - cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2008.

CORRIGAN, T. O filme-ensaio: desde Montaigne e depois de Marker. Campinas: Papirus, 2015.

LINS, C. Do espectador crítico ao espectador-montador: um dia na vida, de Eduardo Coutinho. Devires: Cinema e Humanidades, Belo Horizonte v. 7, n. 2, p. 132-138, 2010.

RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

RASCAROLI, L. The personal camera: subjective cinema and the essay film. New York: Wallflower Press, 2009.

VAQUERO, L. G.; LÓPEZ, S. G. Introducción. In: VAQUERO, L. G.; LÓPEZ, S. G. (org.). Piedra, papel y tijera: el collage en el cine documental. Madrid: Ocho y medio libros de cine, 2009.

WEES, W. C. Recycled images: the art and politics of found footage film. New York: Anthology Film Archives, 1993.

WEINRICHTER, A. Notas sobre collage y cine. In: VAQUERO, L. G.; LÓPEZ, S. G. (org.). Piedra, papel y tijera: el collage en el cine documental. Madrid: Ocho y medio libros de cine, 2009.

WEINRICHTER, A. Un concepto fugitivo: notas sobre el film-ensayo. In: WEINRICHTER, A. (org.). La forma que piensa: tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Gobierno de Navarra, 2007. p. 18-48.

ZRYD, M. Found footage film as discursive metahistory: Craig Baldwin's tribulation 99. The Moving Image, Minnesota, v. 3, n. 2, p. 40-61, 2003. Disponível em: 10.1353/mov.2003.0039. Acesso em: 5 mar. 2024.

Published

2024-03-14

How to Cite

ALMEIDA, Rafael de. Essay film: about an aesthetic of the fragment or when images think. Intexto, Porto Alegre, n. 56, 2024. DOI: 10.19132/1807-8583.56.136459. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/136459. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.