(Re)constructing oneself in the movies: autobiographical aspects in Federico Fellini's Amarcord
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201947.39-53Keywords:
Amarcord. Film analysis. Self-narrative. Federico Fellini. Autobiographical novel.Abstract
Theorists like Arfuch point to the fact that studies about autobiographical narratives – or self-narratives – have found a great analysis source in literature. The present paper aims to outline the roles such autobiographical aspects could play in movies, specifically in Federico Fellini's Amarcord. Using considerations on film analysis and Philippe Lejeune's work on autobiographical narratives, we found that Amarcord lies within an undetermined space between remembrance and creation. Besides pointing to the cinema's capacity of (re)signifying stories, Amarcord mimics the collective and potentially contradictory nature of reality. We believe that the movie uses elements from autobiographical narratives to address issues such as the (re)construction of one's self, the undefined limits between fiction and reality and the impossibility of a completely individual composition of human beings.
Downloads
References
AMARCORD. Direção: Federico Fellini. Itália: Vides Cinematografica, 1973. 1 DVD (124 min), color.
ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. A análise do filme como narrativa. In: AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. A análise do filme. Lisboa: Texto & Grafia, 2010.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
DAHLET, Véronique Braun. Pessoa referência e identidade na escrita de si. Itinerários, Araraquara, v. 1, n. 40, p. 15-28, jan./jun. 2015.
FELLINI, Federico. Fellini por Fellini. Madri: Fundamentos, 1998.
FELLINI, Federico. Dream as reality: an interview with Fellini. Entrevistador: Bert Cardullo. [S. l.]: State University of New York, 27 Aug. 2013. Entrevista concedida a Diary of a screenwriter: notes on writing for film.
FRANCO JÚNIOR, Arnaldo. Operadores de leitura da narrativa. In: BONNICI, Thomas; ZOLIN, Lúcia Osana (org.). Teoria da Literatura, abordagens históricas e tendências contemporâneas. Maringá: Eduem, 2003. p. 33-56.
GOMES, Kathleen. Crítica: Ainda se recorda de. Público, [s.l.], 14 ago. 2003. Cultura-Ípsilon. Disponível em: https://www.publico.pt/2003/08/14/culturaipsilon/critica/ainda-se-recorda-de--1652264. Acesso em: 04 fev. 2019.
IAPECHINO, Mari Noeli Kiehl; GOMES, Valéria Severina. As cidades nas escritas da cidade: identidade, memória e autoria. Raído, Dourados, v. 1, n. 2, p. 57-74, jun. 2007.
LEJEUNE, Philippe. El pacto autobiográfico y otros estudios: la autobiografia. Madrid: Megazul-Endymion, 1994.
LINS, Osman. Espaço romanesco: conceito e possibilidades. In: LINS, Osman. Lima Barreto e o espaço romanesco. São Paulo: Ática, 1976. p. 62-123.
PALOMO, Miguel Ángel. ‘Amarcord’, los recuerdos de Fellini alimentan una película magistral. El País, [s.l.], 26 agosto 2015. Televisión: ¿qué hay que ver hoy en la tele?
PAVÃO. In: CHEVALIER, Jean (org.). Diccionario de los símbolos. Barcelona: Herder, 1986.
REIS, Carlos; LOPES, Ana Cristina. Dicionário de teoria da narrativa. São Paulo: Ática, 1988.
REZENDE, Antonio Paulo. Amarcord: conversas com a vida. Historiar, Sobral, v. 7, n. 12, p. 8-19, jun. 2015.
ROSENFELD, Anatol. Literatura e personagem. In: CANDIDO, Antonio et al. A personagem de ficção. São Paulo: Perspectiva, 2002.
SENRA, Marcia. A cidade moderna: história, memória e literatura – Paris, Belo Horizonte. Univap, São José dos Campos, v. 17, n. 29, p. 62-79, ago. 2011.
STIERLE, Karlheinz. Que significa a recepção dos textos ficcionais? In: LIMA, Luiz Costa (org.). A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
VELASCO, Tiago Monteiro. Escritas de si contemporâneas: uma discussão conceitual. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABRALIC, 14., 2015, Belém. Anais [...]. Belém: Ufpa, 2015. p. 1-12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Intexto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).