(Re)constructing oneself in the movies: autobiographical aspects in Federico Fellini's Amarcord

Authors

  • Marcelo de Lima Universidade Federal da Paraíba
  • Luiz Antonio Mousinho Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201947.39-53

Keywords:

Amarcord. Film analysis. Self-narrative. Federico Fellini. Autobiographical novel.

Abstract

Theorists like Arfuch point to the fact that studies about autobiographical narratives – or self-narratives – have found a great analysis source in literature. The present paper aims to outline the roles such autobiographical aspects could play in movies, specifically in Federico Fellini's Amarcord. Using considerations on film analysis  and Philippe Lejeune's  work on autobiographical narratives, we found that Amarcord lies within an undetermined space between remembrance and creation. Besides pointing to the cinema's capacity of (re)signifying stories, Amarcord mimics the collective and potentially contradictory nature of reality. We believe that the movie uses elements from autobiographical narratives to address issues such as the (re)construction of one's self, the undefined limits between fiction and reality and the impossibility of a completely individual composition of human beings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo de Lima, Universidade Federal da Paraíba

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Membro do Grupo de Pesquisa Sobre Ficção e Produção de Sentido.

Luiz Antonio Mousinho, Universidade Federal da Paraíba

Professor Associado IV do Departamento de Comunicação e da Pós-graduação em Letras da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Desenvolve pesquisa junto ao CNPq (PQ) sobre análise e recepção de ficção audiovisual. Coordena o Grupo de Pesquisa Sobre Ficção e Produção de Sentido.

References

AMARCORD. Direção: Federico Fellini. Itália: Vides Cinematografica, 1973. 1 DVD (124 min), color.

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. A análise do filme como narrativa. In: AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. A análise do filme. Lisboa: Texto & Grafia, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

DAHLET, Véronique Braun. Pessoa referência e identidade na escrita de si. Itinerários, Araraquara, v. 1, n. 40, p. 15-28, jan./jun. 2015.

FELLINI, Federico. Fellini por Fellini. Madri: Fundamentos, 1998.

FELLINI, Federico. Dream as reality: an interview with Fellini. Entrevistador: Bert Cardullo. [S. l.]: State University of New York, 27 Aug. 2013. Entrevista concedida a Diary of a screenwriter: notes on writing for film.

FRANCO JÚNIOR, Arnaldo. Operadores de leitura da narrativa. In: BONNICI, Thomas; ZOLIN, Lúcia Osana (org.). Teoria da Literatura, abordagens históricas e tendências contemporâneas. Maringá: Eduem, 2003. p. 33-56.

GOMES, Kathleen. Crítica: Ainda se recorda de. Público, [s.l.], 14 ago. 2003. Cultura-Ípsilon. Disponível em: https://www.publico.pt/2003/08/14/culturaipsilon/critica/ainda-se-recorda-de--1652264. Acesso em: 04 fev. 2019.

IAPECHINO, Mari Noeli Kiehl; GOMES, Valéria Severina. As cidades nas escritas da cidade: identidade, memória e autoria. Raído, Dourados, v. 1, n. 2, p. 57-74, jun. 2007.

LEJEUNE, Philippe. El pacto autobiográfico y otros estudios: la autobiografia. Madrid: Megazul-Endymion, 1994.

LINS, Osman. Espaço romanesco: conceito e possibilidades. In: LINS, Osman. Lima Barreto e o espaço romanesco. São Paulo: Ática, 1976. p. 62-123.

PALOMO, Miguel Ángel. ‘Amarcord’, los recuerdos de Fellini alimentan una película magistral. El País, [s.l.], 26 agosto 2015. Televisión: ¿qué hay que ver hoy en la tele?

PAVÃO. In: CHEVALIER, Jean (org.). Diccionario de los símbolos. Barcelona: Herder, 1986.

REIS, Carlos; LOPES, Ana Cristina. Dicionário de teoria da narrativa. São Paulo: Ática, 1988.

REZENDE, Antonio Paulo. Amarcord: conversas com a vida. Historiar, Sobral, v. 7, n. 12, p. 8-19, jun. 2015.

ROSENFELD, Anatol. Literatura e personagem. In: CANDIDO, Antonio et al. A personagem de ficção. São Paulo: Perspectiva, 2002.

SENRA, Marcia. A cidade moderna: história, memória e literatura – Paris, Belo Horizonte. Univap, São José dos Campos, v. 17, n. 29, p. 62-79, ago. 2011.

STIERLE, Karlheinz. Que significa a recepção dos textos ficcionais? In: LIMA, Luiz Costa (org.). A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

VELASCO, Tiago Monteiro. Escritas de si contemporâneas: uma discussão conceitual. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABRALIC, 14., 2015, Belém. Anais [...]. Belém: Ufpa, 2015. p. 1-12.

Published

2019-08-06

How to Cite

DE LIMA, Marcelo; MOUSINHO, Luiz Antonio. (Re)constructing oneself in the movies: autobiographical aspects in Federico Fellini’s Amarcord. Intexto, Porto Alegre, n. 47, p. 39–53, 2019. DOI: 10.19132/1807-8583201947.39-53. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/84097. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.