Between people and processes: observations on a Brazilian digital advertising agency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.105670

Keywords:

Digital ad agency, Dispositif, Interaction, Mediation, Mediatization

Abstract

The work of advertising agencies has changed in recent years, whether it’s the business model itself or the flow and procedures. In my ethnographic research, I observed some of these changes across three Brazilian agencies models: traditional, digital and collaborative. Specifically, in this text, I bring an excerpt of research in a digital agency and the main analyzes carried out from a theoretical framework that covers the concepts of dispositif, mediation and mediatization. During the research, it was possible to observe the interaction, technical knowledge aligned with the media, and creative processes valued for the ability bring ideas to life. There is a reaction from agencies to expand the provision of communication services through technology, which requires bringing information systems and technical innovations closer to the creation of campaigns. In the researched digital agency, the interaction is at its origin, intensified by technical domain of programming and consumer behavior, in an increasingly data driven world.

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Author Biography

Maria Cristina Dias Alves, Universidade de São Paulo

Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (bolsista CAPES), instituição na qual desenvolve pesquisa de pós-doutoramento. Possui Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo pela ESPM/SP e graduação em Comunicação Social pela mesma instituição, com habilitação em Publicidade e Propaganda. É docente pesquisadora da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo e membro dos grupos de Pesquisa (CNPq) GESC3, da ECA/USP, e Comunicação, Consumo e Arte, da ESPM/SP. O seu campo é comunicação, com ênfase nos seguintes temas: criação publicitária, processos criativos, redação publicitária, midiatização, consumo, análise do discurso, persuasão. Além da atuação profissional em agências de publicidade, como diretora de criação e redatora, é poeta, haicaísta e escreve contos e crônicas.

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Published

2021-10-18

How to Cite

Alves, M. C. D. “Between People and Processes: Observations on a Brazilian Digital Advertising Agency”. Intexto, no. 52, Oct. 2021, p. 105670, doi:10.19132/1807-8583202152.105670.

Issue

Section

Articles