Cultural models and the education crisis: Pedagogical paths in Vilém Flusser’s Communicology

Authors

  • Diogo Andrade Bornhausen Diretor de Pesquisas do Arquivo Vilém Flusser São Paulo, Pesquisador do Centro Interdisciplinar de Semiótica da Cultura e da Mídia (PUC-SP) e do Grupo de Estudos da Complexidade (UFRN) e Professor da Faculdade Armando Álvares Penteado.

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202051.103-121

Keywords:

Vilém Flusser. Communicology. Culture and Education.

Abstract

The purpose of this study is to investigate the Communicology proposed by Vilém Flusser through his diagnosis of the ethical, aesthetic and epistemological changes imposed on societies. This question arises from the author's understanding that cultural models are going through a crisis, whose center is in the uncertainty about the consolidation of behaviors, experiences and knowledge, especially observed in educational structures. A little explored theme in Flusserian thought, education is understood as an ideologically planned communication for social functioning and defended as the possibility of building new knowledge, more aware and engaged in the scenarios observed by the author. In order to carry out the analysis of this pedagogical proposition, this research carries out a bibliographic survey of these themes, put in dialogue with the other reflections of Flusser. This contextualization helps in the author's contribution in elucidating the profound contradiction that surrounds the formation of knowledge in the beginning of the 21st century, brought about by the intensification of devices that promise free global access in an environment that encourages the emerging review of learning structures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diogo Andrade Bornhausen, Diretor de Pesquisas do Arquivo Vilém Flusser São Paulo, Pesquisador do Centro Interdisciplinar de Semiótica da Cultura e da Mídia (PUC-SP) e do Grupo de Estudos da Complexidade (UFRN) e Professor da Faculdade Armando Álvares Penteado.

Doutor e Mestre em Comunicação e Semiótica na linha de pesquisa 'Processos de criação na comunicação e na cultura' pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Pós-graduado Lato Sensu em Sócio-Psicologia pela Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (FESPSP), Bacharel em Artes Cênicas pela Faculdade de Artes do Paraná (FAP-PR). Diretor de Pesquisas do Arquivo Vilém Flusser São Paulo, Líder de Pesquisa do Centro Interdisciplinar de Semiótica da Cultura e da Mídia - CISC (CNPq), Professor de Metodologia Científica e Teorias da Comunicação (Graduação e Especialização) na Fundação Armando Alvares Penteado/SP, Professor convidado na Pós-Graduação Stricto Sensu Tecnología, Políticas y Culturas da Universidad Nacional de Córdoba, Argentina e na Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da PUC-SP. Áreas de atuação: Comunicação, Teoria da Mídia, Teoria da Imagem e Semiótica da Cultura.

References

ANDERS, Günther. La obsolescencia del hombre: sobre el alma en la época de la revolución industrial. Valencia: Pre-textos, 2011a. 1 v.

ANDERS, Günther. La obsolescencia del hombre: sobre la destrucción de la vida en época de la tercera revolución industrial. Valencia: Pre-textos, 2011b. 2 v.

ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalem: um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

CASSIRER, Ernst. A filosofia das formas simbólicas. Martins Fontes: São Paulo, 2004.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: É Realizações, 2018.

FLUSSER, Vilém. Comunicologia: reflexões sobre o futuro. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

FLUSSER, Vilém. Pós-História: vinte instantâneos e um modo de usar. São Paulo: Annablume, 2011a.

FLUSSER, Vilém. A dúvida. São Paulo: Annablume, 2011b.

FLUSSER, Vilém. A Escrita: há futuro para a escrita? São Paulo: Annablume, 2010.

FLUSSER, Vilém. Kommunikologie weiter denken. Frankfurt: Fischer Verlag, 2009.

FLUSSER, Vilém. A história do diabo. São Paulo: Annablume, 2008.

FLUSSER, Vilém. Bodenlos: uma autobiografia filosófica. São Paulo: Annablume, 2007a.

FLUSSER, Vilém. Kommunikologie. Frankfurt: Fischer, 2007b.

FLUSSER, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac Naify, 2007c.

FLUSSER, Vilém. Língua e realidade. São Paulo: Annablume, 2007d.

FLUSSER, Vilém. Da religiosidade: a literatura e o senso de realidade. São Paulo: Escrituras, 2002.

FLUSSER, Vilém. Ensino Estético. [S. l.]: Arquivo Vilém Flusser São Paulo, 1989.

FLUSSER, Vilém. On writing, complexity and the technical revolutions. Interview by Miklós Peternák. Osnabrück: Universität der Künste Berlin, 1988. 1 DVD (10 min).

FLUSSER, Vilém. Escola Primária. In. 1-ANP-04_1831_ESCOLA PRIMARIA. BOOKS 27_1-ANP [1826]_SUPONHAMOS. Arquivo Vilém Flusser São Paulo, 1987.

FLUSSER, Vilém. Para uma escola do futuro. [S. l.]: Arquivo Vilém Flusser São Paulo, 1983.

FLUSSER, Vilém. Pós-História e Educação. 2-PHIST-03_2002_POS-HISTORIA E EDUCACAO. 2-PHIST [1999] POS-HISTORIA [CENAFOR]. Arquivo Vilém Flusser São Paulo, [198-?].

FLUSSER, Vilém. [Correspondência]. Destinatário: Miguel Reale. [S. l.]: Arquivo Vilém Flusser São Paulo, 21 dez. 1977.

FLUSSER, Vilém. Ensino Superior. [S. l.]: Arquivo Vilém Flusser São Paulo, 1972a.

FLUSSER, Vilém. Ensino. [S. l.]: Arquivo Vilém Flusser São Paulo, 1972b.

FLUSSER, Vilém. A questão do ensino superior. [S. l.]: Arquivo Vilém Flusser São Paulo, 1971.

FLUSSER, Vilém. Da crise da educação. [S. l.]: Arquivo Vilém Flusser São Paulo, 1970.

FLUSSER, Vilém. A perda da fé. [S. l.]: Arquivo Vilém Flusser São Paulo, [197-?].

FLUSSER, Vilém. Ensino Multivalente. [S. l.]: Arquivo Vilém Flusser São Paulo, 1969.

FLUSSER, Vilém. Jogos. [S. l.]: Arquivo Vilém Flusser São Paulo, 1967.

FLUSSER, Vilém. Correspondências com a Fundação Armando Álvares Penteado. [S. l.]: Arquivo Vilém Flusser São Paulo, [1966].

FLUSSER, Vilém. Correspondências com o Instituto Brasileiro de Filosofia. [S. l.]: Arquivo Vilém Flusser São Paulo, [1965].

FLUSSER, Vilém. Reflexões sobre a Traduzibilidade. [S. l.]: Arquivo Vilém Flusser São Paulo, [196-].

GEHLEN, Arnold. A alma na era da técnica: problemas de psicologia social. Lisboa: Livros do Brasil, 1960.

HEILMAIR, Alex Florian. O conceito de imagem técnica na comunicologia de Vilém Flusser. 2012. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.

KAFKA, Franz. O processo. São Paulo: Companhia de Bolso, 2017a.

KAFKA, Franz. A metamorfose. São Paulo: Companhia das Letras, 2017b.

Published

2020-12-21

How to Cite

Andrade Bornhausen, D. “Cultural Models and the Education Crisis: Pedagogical Paths in Vilém Flusser’s Communicology”. Intexto, no. 51, Dec. 2020, pp. 103-21, doi:10.19132/1807-8583202051.103-121.

Issue

Section

Dossiê Flusser: 100 anos