David Neves: Life projects and autonomy of the critics-filmmaker
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202048.194-211Keywords:
David Neves. Brazilian Cinema. Cinema Novo. Film Criticism.Abstract
The objective of this study is to consider the sharing of the ideological project of the filmmaker David Neves towards the autonomization of the elements of his aesthetic project during a decade, until the end of the 1960s. According to the clarifying separation between aesthetic and ideological project proposed by João Luiz Lafetá when studing the modernism in the 1930s, the case of David Neves is particular in relation to Cinema Novo. In the first moment, the formation of the critic-filmmaker and his debut as critics point to the emergence of own aesthetic paradigms or the aesthetic paradigms of admired figures. In the second moment, there is the eclipse of these aspects in favor of the battle for Cinema Novo. However, the feature film director's debut retakes his distinction and promotes the young man to the very frame of his intervention. The study of the criticism and the intellectual position of David Neves clarify his double contribution in the period. The thread of the skein is unrolled through necrology published as film critic of this who was effectively a critic-filmmaker.
Downloads
References
AUGUSTO, Sérgio. David Neves vê o cinema da mesa de um bar. Folha de S. Paulo, Caderno Ilustrada, São Paulo, p. 5-11, 18 nov. 1993.
CALIL, Carlos Augusto. O Jardim particular de David. In: NEVES, David Eulálio. Telégrafo visual: crítica amável de cinema. São Paulo: Editora 34, 2004. p. 9-24.
CANDIDO, Antonio et al. A Personagem de ficção. 10. ed. 1. reimp. São Paulo: Perspectiva, 2004.
CANDIDO, Antonio. O Homem dos avessos. In: Tese e antítese. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006. p. 111-130.
CARRILHO, Arnaldo. Morreu o Cinema Novo. In: NEVES, David Eulálio. Telégrafo visual: crítica amável de cinema. São Paulo: Editora 34, 2004. p. 346-347.
CARVALHO, Maria do Socorro Silva. A Nova onda baiana:inema na Bahia (1958-1962). Salvador: EDUFBA, 2002.
COSTA, Luciano Bedin. Biografema como estratégia biográfica: escrever uma vida com Nietzsche, Deleuze, Barthes e Henry Miller. 2010. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.
GOMES, Paulo Emilio Salles. A Personagem cinematográfica. In: CANDIDO, Antonio et al. A Personagem de ficção. 10. ed. 1. reimp. São Paulo: Perspectiva, 2004a. p. 104-119.
GOMES, Paulo Emilio Salles. Autoconstrução do Cinema Novo. In: NEVES, David Eulálio. Telégrafo visual: crítica amável de cinema. São Paulo: Editora 34, 2004b. p. 217-218.
GOMES, Paulo Emilio Salles. Começo de conversa. Brasil, Urgente, São Paulo, n. 1, 5 abr. 1963.
GOMES, Paulo Emilio Salles. Roteiro p/ UNESCO. São Paulo: Cinemateca Brasileira (BR CB PE/PI. 0516). S. d.
LAFETÁ, João Luiz. 1930: a crítica e o modernismo. 2. ed. 1. reimp. São Paulo: Editora 34, 2001.
LORENZOTTI, Elizabeth. Suplemento literário: que falta ele faz! São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de S. Paulo, 2007.
NEVES, David Eulálio. Cartas do meu bar. São Paulo: Editora 34, 1993.
NEVES, David Eulálio. Cinema Novo no Brasil. Petrópolis: Editora Vozes, 1966.
NEVES, David Eulálio. Cinema-Novo rico, Cinema Novo-rico. Luz, Ação, Rio de Janeiro, n. 1, 1981.
NEVES, David Eulálio. David Neves (Entrevista). In: VIANY, Alex. O processo do cinema novo. Rio de Janeiro: Aeroplano, 1999. p. 271-282.
NEVES, David Eulálio. Morte de um silencioso eletricista. Filme Cultura, São Paulo, n. 43, p. 119, jan./abr. 1984.
NEVES, David Eulálio. O cinema de assunto e autor negros no Brasil. Cadernos Brasileiros: 80 anos de abolição, Rio de Janeiro, n. 47, p. 75-81, 1968.
NEVES, David Eulálio. Telégrafo visual: crítica amável de cinema. São Paulo: Editora 34, 2004.
PESSOA, Ana. David Neves - Muito prazer. Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil, 2004.
PINTO, Pedro Plaza. Paulo Emilio e a emergencia do Cinema Novo: débito, prudencia e desajuste no diálogo com Glauber Rocha e David Neves. 2008. Tese (Doutorado em Comunicação)-Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
PINTO, Pedro Plaza. Relações críticas no cinema moderno: David Neves e o “Guru eterno”. In: EGG, André; FREITAS, Artur; KAMINSKI, Rosane (orgs.). Arte e política no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2014. p. 119-136.
RAMOS, Nuno. Verifique se o mesmo. São Paulo: Todavia, 2019.
TAVARES, Zulmira Ribeiro. Biografismo em Paulo Emilio (simplicidade e ardil). In: CALIL, Carlos Augusto; MACHADO, Maria Teresa (orgs.). Paulo Emilio:um intelectual na linha de frente. São Paulo/Rio de Janeiro: Brasiliense/Embrafilme, 1986.
WEINHARDT, Marilene. O Suplemento Literário d’O Estado de São Paulo:1956-1967. 1982. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária)-Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Pedro Plaza Pinto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).