Myriad montage and dance: the embodiment of the cinematographic thinking in Evaldo Mocarzel

Authors

  • Cristiane do Rocio Wosniak 1. Universidade Estadual do Paraná (Unespar) - campus de Curitiba II/Faculdade de Artes do Paraná (FAP) 2. Universidade Federal do Paraná (UFPR) http://orcid.org/0000-0002-7234-2638

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202048.264-283

Keywords:

Filmmaker´s Theory. Evaldo Mocarzel. Documentary. Dance. Montage.

Abstract

Based on the Filmmaker´s Theory methodological approach, this article discusses the theoretical thinking of the Brazilian documentary filmmaker Evaldo Mocarzel, as observed in his documentaries about dance: São Paulo Companhia de Dança (2010); Lia Rodrigues: Canteiro de Obras and Ensaio Sobre o Movimento. It is aimed at highlighting  prominent technical procedures, such as false-raccord editing,  repetition of  gesture in cinematographic cuts, and the use of cameras coupled to the dancers´ bodies as an embodiment of a stylistic reasoning anchored on recurrent procedures in the documentarist´s work. Among his texts, essays, interviews, letters of montage, and films, one can observe systematic traces in the creative acts investigated. The focus of the present reflexive analysis lies on two fundamental issues: a) in the artistic/linguistic marriage of dance and cinema, would the filmmaker´s stylistic intention be to make the dancer become a kind of cinematographer of her/himself?, and b) would myriad montage be able to bring about the fragmentation, repetition and integration of false raccords, relating two languages intertwined by choreographic gesture-triggered cuts that make the film dance? The identification of coherence traits among the empirical objects here investigated ends up contributing to the systematization of arguments that become a theory, which, in turn,  is translated into filmic act and vice versa.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristiane do Rocio Wosniak, 1. Universidade Estadual do Paraná (Unespar) - campus de Curitiba II/Faculdade de Artes do Paraná (FAP) 2. Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Comunicação e Linguagens – Estudos de Cinema e Audiovisual (UTP). Vice-coordenadora do Mestrado Acadêmico em Cinema e Artes do Vídeo da Universidade Estadual do Paraná (Unespar) campus de Curitiba II/Faculdade de Artes do Paraná. Docente adjunta da Unespar (Bacharelado em Cinema e Audiovisual). Pesquisadora dos GPs: Kinedária - Arte, Poética, Cinema, Vídeo (Unespar/PPG-CINEAV/CNPq) e ELiTe – Laboratório de Estudos em Educação Performativa, Linguagem e Teatralidades (UFPR/PPGE/CNPq).

References

AUMONT, Jacques. As teorias dos cineastas. Campinas: Papirus, 2004.

AUMONT, Jacques. Pode um filme ser um ato de teoria? Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 21-34, 2008.

BAZIN, André. O que é o cinema? São Paulo: Cosac Naif, 2014.

COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder – a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008a.

COMOLLI, Jean-Louis. Luz Fulgurante de um Astro Morto. In: COMOLLI, Jean-Louis. Ver e Poder – A Inocência Perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008b. pp. 108-114.

COMOLLI, Jean-Louis. Aqueles que filmamos: notas sobre a mise-en-scène documentária (2008c). In: COMOLLI, Jean-Louis. Ver e Poder – A Inocência Perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008c. pp. 52-60.

COMOLLI, Jean-Louis. Carta de Marselha: sobre a auto mise-en-scène. In: COMOLLI, Jean-Louis. Ver e Poder – A Inocência Perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008d. pp. 81-85.

ENSAIO sobre o Movimento –Direção e Roteiro: Evaldo Mocarzel. Realização/Produção: Casa Azul. Montagem: Guta Pacheco. São Paulo: Companhia de Dança, 2012. 1 DVD (35 min.), son., color.

LIA RODRIGUES – Canteiro de Obras. Direção e Roteiro: Evaldo Mocarzel. Realização/Produção: Casa Azul. Montagem: Willen Dias, Brasil, 2010. 1 filme curta-metragem (15 min.), son., color., DVD. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KqZ9MBKfnIM. Acesso em: 09 abr. 2019.

MOCARZEL, Evaldo. Carta de montagem endereçada a Willem Dias. São Paulo, 02 de setembro, 2008 [não publicada].

MOCARZEL, Evaldo. Carta de montagem endereçada a Marcelo Moraes. Curitiba, 15 de outubro, 2008 [não publicada].

MOCARZEL, Evaldo. Carta de montagem endereçada a Guta Pacheco. São Paulo, 27 de setembro, 2012 [não publicada].

MOCARZEL, Evaldo. Cinema e dança: diálogos linguísticos em casamentos artísticos marcados pelo movimento. In: LESNOVSKI, Ana; WOSNIAK, Cristiane. (orgs.). Olhares – audiovisualidades contemporâneas brasileiras. Campo Mourão: Fecilcam, 2016. pp. 33-54.

MOCARZEL, Evaldo. Entrevista concedida ao Programa Sala de Cinema: Evaldo Mocarzel - SESCTV, 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3Wk6m9DI-7c. Acesso em: 10 jan. 2019.

MOCARZEL, Evaldo. Parceria artística e teórica – as duas coisas se misturam. Correspondência via email [mensagem pessoal] - Mensagem recebida por em 19 out. 2016 (00:26).

MOCARZEL, Evaldo. Questões - Correspondência via email [mensagem pessoal] - Mensagem recebida por em 22 de fev. 2017a (18:34).

MOCARZEL, Evaldo. A Linguagem do Documentário - Correspondência via email [mensagem pessoal] - Mensagem recebida por em 1 de mar. 2017b (19:32).

MORAES, Marcelo. Disponível em: http://www.filmeb.com.br/quem-e-quem/montador/marcelo-moraes. Acesso em: 18 abr. 2019.

PACHECO, Guta. Entrevista concedida à autora via email. 10 mar. 2017.

SÃO PAULO Companhia de Dança – Canteiro de Obras. Direção e Roteiro: Evaldo Mocarzel. Produção: Casa Azul. Co-produção: Raiz Produções e São Paulo Companhia de Dança. Montagem: Marcelo Moraes. Direção fotográfica: Alziro Barbosa, Fabiano Pierri e Milton Jesus; Música original: Thiago Cury e Marcus Siqueira; Edição de som: Miriam Biderman, Ricardo Reis e Ana Chiarini, Brasil, 2010. 1 DVD (65 min.), son., color..

ENSAIO Sobre o Movimento – São Paulo Companhia de Dança. Direção e Roteiro: Evaldo Mocarzel. Realização/Produção: Casa Azul. Montagem: Guta Pacheco, Brasil, 2012. 1 DVD (35 min.), son., color..

Published

2020-01-01

How to Cite

WOSNIAK, Cristiane do Rocio. Myriad montage and dance: the embodiment of the cinematographic thinking in Evaldo Mocarzel. Intexto, Porto Alegre, n. 48, p. 264–283, 2020. DOI: 10.19132/1807-8583202048.264-283. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/92215. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Dossiê Teoria dos cineastas

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.