Frozen peas – the contemporary prosumer and the cosmetic exuberance of products
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202049.41-55Keywords:
Prosumer. Communication. Advertising. Packing. Literature.Abstract
With the consolidation of consumer culture during the past decades, new agents in the relation between production and consumption have appeared – among them the prosumer – a consumer who is a producer as well, since he participates, voluntarily or not, in the production process of goods. In this article, we intend to discuss aspects of the prosumer´s “contribution” to the development of products as well as to virtual boycotts of their manufacturers, by means of the short story Letter to a frozen peas manufacturer, by the writer Lydia Davis (2017). In order to explore such aspects, we will mobilize concepts which are used in literary theory, in the description of the advertising creative process and in the studies on consumer society.
Downloads
References
BETTETINI, Gianfranco. La conversación audiovisual. Barcelona: Cátedra, 1996.
CARRASCOZA, João Anzanello. Estratégias criativas da publicidade. São Paulo: Saraiva, 2015.
CHEVALIER, Michel; MAZZALOVO, Gérald. Pró-logo. Marcas como fator de progresso. São Paulo: Panda Books, 2007.
DAVIS, Lydia. Nem vem. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
DESIGNER DAILY. Graphic & Web design blog. [S. l.: s. n.], [2018]. Disponível em: https://www.designer-daily.com/18-cool-examples-of-food-advertising-50801. Acesso em: 07 set. 2018.
DOMINGUES, Izabela. Terrorismo de marca – Publicidade, discurso e consumerismo político na rede. Rio de Janeiro: Confraria do vento, 2013.
FERREIRA, António Mega (Org.). Fernando Pessoa. O comércio e a publicidade. Lisboa: Cinevoz/Lusomedia, 1986.
FONTENELLE, Isleide Arruda. Cultura do consumo – Fundamentos e formas contemporâneas. São Paulo: FGV Editora, 2017.
INCRÍVEL.CLUB. Fast food: publicidade vs realidade. [S. l.: s. n.], [2018]. Disponível em: https://incrivel.club/admiracao-fotografia/fast-food-publicidade-vs-realidade-70855/. Acesso em: 18 set. 2018.
LIPOVETSKY, Gilles. Sedução, publicidade e pós-modernidade. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 12, junho 2000.
MARX, Karl. Para a crítica da economia política. São Paulo: Abril Cultural, 1992.
MARX, Karl. O capital. Livro I. São Paulo: Boitempo, 2011.
MEIRELES, Cecília. Antologia poética. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
MUNRO, Alice. Ódio, amizade, namoro, amor, casamento. 2a. ed. São Paulo: Editora Globo, 2013.
ROBERTS, Kevin. Lovemarks. O futuro além das marcas. São Paulo: M. Books, 2004.
ROCHA, Everardo. Magia e capitalismo – Um estudo antropológico da publicidade. 2a. ed. São Paulo: Brasiliense, 1990.
SACCHITIELLO, Bárbara. Skol assume passado machista e ressalta a importância de evoluir. [S. l.]: Meio & Mensagem, 9 mar. 2017. Disponível em: http://www.meioemensagem.com.br/home/comunicacao/2017/03/09/skol-assume-passado-machista-e-ressalta-a-importancia-de-evoluir.html. Acesso em: 17 set. 2018.
SODRÉ, Eduardo. Site Fiat Mio reúne sugestões do público para fazer um carro. [S. l.]: O Globo, 24 jan. 2010. Disponível em: https://oglobo.globo.com/economia/site-fiat-mio-reune-sugestoes-do-publico-para-fazer-um-carro-3064404. Acesso em: 18 set. 2018.
TOFLER, Alvin. A terceira onda. Rio de Janeiro: Record, 2014.
TORRES I PRAT, Joan. Consumo, luego existo – Poder, mercado y publicidad. Barcelona: Icaria, 2005.
TOSCANI, Oliviero. A publicidade é um cadáver que nos sorri. Rio de Janeiro: Ediouro, 1995.
WILDE, Oscar. O retrato de Dorian Gray. São Paulo: Penguin-Cia das Letras, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 João Anzanello Carrascoza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).