Frozen peas – the contemporary prosumer and the cosmetic exuberance of products

Authors

  • João Anzanello Carrascoza ECA-USP

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202049.41-55

Keywords:

Prosumer. Communication. Advertising. Packing. Literature.

Abstract

With the consolidation of consumer culture during the past decades, new agents in the relation between production and consumption have appeared – among them the prosumer – a consumer who is a producer as well, since he participates, voluntarily or not, in the production process of goods. In this article, we intend to discuss aspects of the prosumer´s “contribution” to the development of products as well as to virtual boycotts of their manufacturers, by means of the short story Letter to a frozen peas manufacturer, by the writer Lydia Davis (2017). In order to explore such aspects, we will mobilize concepts which are used in literary theory, in the description of the advertising creative process and in the studies on consumer society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BETTETINI, Gianfranco. La conversación audiovisual. Barcelona: Cátedra, 1996.

CARRASCOZA, João Anzanello. Estratégias criativas da publicidade. São Paulo: Saraiva, 2015.

CHEVALIER, Michel; MAZZALOVO, Gérald. Pró-logo. Marcas como fator de progresso. São Paulo: Panda Books, 2007.

DAVIS, Lydia. Nem vem. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

DESIGNER DAILY. Graphic & Web design blog. [S. l.: s. n.], [2018]. Disponível em: https://www.designer-daily.com/18-cool-examples-of-food-advertising-50801. Acesso em: 07 set. 2018.

DOMINGUES, Izabela. Terrorismo de marca – Publicidade, discurso e consumerismo político na rede. Rio de Janeiro: Confraria do vento, 2013.

FERREIRA, António Mega (Org.). Fernando Pessoa. O comércio e a publicidade. Lisboa: Cinevoz/Lusomedia, 1986.

FONTENELLE, Isleide Arruda. Cultura do consumo – Fundamentos e formas contemporâneas. São Paulo: FGV Editora, 2017.

INCRÍVEL.CLUB. Fast food: publicidade vs realidade. [S. l.: s. n.], [2018]. Disponível em: https://incrivel.club/admiracao-fotografia/fast-food-publicidade-vs-realidade-70855/. Acesso em: 18 set. 2018.

LIPOVETSKY, Gilles. Sedução, publicidade e pós-modernidade. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 12, junho 2000.

MARX, Karl. Para a crítica da economia política. São Paulo: Abril Cultural, 1992.

MARX, Karl. O capital. Livro I. São Paulo: Boitempo, 2011.

MEIRELES, Cecília. Antologia poética. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

MUNRO, Alice. Ódio, amizade, namoro, amor, casamento. 2a. ed. São Paulo: Editora Globo, 2013.

ROBERTS, Kevin. Lovemarks. O futuro além das marcas. São Paulo: M. Books, 2004.

ROCHA, Everardo. Magia e capitalismo – Um estudo antropológico da publicidade. 2a. ed. São Paulo: Brasiliense, 1990.

SACCHITIELLO, Bárbara. Skol assume passado machista e ressalta a importância de evoluir. [S. l.]: Meio & Mensagem, 9 mar. 2017. Disponível em: http://www.meioemensagem.com.br/home/comunicacao/2017/03/09/skol-assume-passado-machista-e-ressalta-a-importancia-de-evoluir.html. Acesso em: 17 set. 2018.

SODRÉ, Eduardo. Site Fiat Mio reúne sugestões do público para fazer um carro. [S. l.]: O Globo, 24 jan. 2010. Disponível em: https://oglobo.globo.com/economia/site-fiat-mio-reune-sugestoes-do-publico-para-fazer-um-carro-3064404. Acesso em: 18 set. 2018.

TOFLER, Alvin. A terceira onda. Rio de Janeiro: Record, 2014.

TORRES I PRAT, Joan. Consumo, luego existo – Poder, mercado y publicidad. Barcelona: Icaria, 2005.

TOSCANI, Oliviero. A publicidade é um cadáver que nos sorri. Rio de Janeiro: Ediouro, 1995.

WILDE, Oscar. O retrato de Dorian Gray. São Paulo: Penguin-Cia das Letras, 2012.

Published

2020-04-30

How to Cite

CARRASCOZA, João Anzanello. Frozen peas – the contemporary prosumer and the cosmetic exuberance of products. Intexto, Porto Alegre, n. 49, p. 41–55, 2020. DOI: 10.19132/1807-8583202049.41-55. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/89049. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.