From movement to mobility: a semiotic analysis of automobiles global brands

Authors

  • Maria Alice de Faria Nogueira Doutora; Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil; Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201841.112-124

Keywords:

Mobility culture. Semiotic analysis. Movement. Global advertising. Automobile brands.

Abstract

The propensity to mobility changes radically ways of life in all spheres of everyday activities, constituting a Mobile Culture that involves everything and everyone in new possibilities and experiences. Marketing and advertising play an important role in stimulating global circulation of people, goods and information for being a key member of the movement of objects. From an overview of the global context of a mobile risks society, this article aims to present the way the propensity to mobility was represented in advertising, based on a semiotic analysis of automobile global brands advertisements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Alice de Faria Nogueira, Doutora; Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil; Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutora em História, Políticas e Bens Culturais (Cpdoc-FGV); Mestre em Comunicação Social (Puc Rio); Professora de Comunicação e Marketing na ECO-UFRJ e Pesquisadora do Programa Pesquisa e Produtividade da UNESA RJ. 

References

ELLIOTT, Anthony; URRY, John. Mobile Lives: self, excess and nature. Abingdon: Routlegde, 2010.

KAUFMANN, Vincent. Re-thinking Mobility. Londres: Ashgate, 2002.

KAUFMANN, Vincent; MANFRED, Max Bergman; JOYE, Dominique. Motility: mobility as capital. International Journal of Urban and Regional Research, Malden, v. 28, n. 4, p. 745-756, 2004.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensão do homem. São Paulo: Cultrix, 1974.

NOGUEIRA, Maria Alice de Faria. As representações da cultura da mobilidade na comunicação publicitária das marcas globais. In: CONFEDERACIÓN IBEROAMERICANA DE ASOCIACIONES CIENTÍFICAS Y ACADÉMICAS DE LA COMUNICACIÓN, 1., 2011, São Paulo. Anais... São Paulo: USP, 2011.

NOGUEIRA, Maria Alice de Faria. Globalização, consumo e mobilidade: mais pessoas vão com Visa. In: CONGRESSO DE ESTUDANTES DE PÓS GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 4., 2009, Niterói. Anais... Niterói: UFF, 2009.

NOGUEIRA, Maria Alice de Faria. Mobilidade em potência e discurso publicitário na sociedade contemporânea globalizada: Brasil, 1982-2014. 2015. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em História, Política e Bens Culturais, Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil, Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10438/13704>. Acesso em: 22 mar. 2017.

SANTAELLA, Lucia. Semiótica aplicada. São Paulo: Thompson, 2005.

SATO, Silvio Koiti; PEREZ, Clotilde. Mobilidade e a sobreposição de sentidos nas representações publicitárias. In: ENCONTRO DOS GRUPOS DE PESQUISA EM COMUNICAÇÃO, 13., 2013, Manaus. Anais... Manaus: UFAM, 2013.

URRY, John. Mobile Cultures. Lancaster: Department of Sociology of Lancaster University, 2003. Disponível em: <http://www.lancaster.ac.uk/fass/resources/sociology-online-papers/papers/urry-mobile-cultures.pdf>. Acesso em: 23 mar. 2017.

URRY, John. Mobilities. Cambridge: Polity Press, 2007.

VEJA, n. 719, p. 68-69, 16 jun. 1982. Disponível em: <http://veja.abril.com.br/acervodigital/>. Acesso em: 9 set. 2014

VEJA, n. 1550, p. 28-29, 10 jun. 1998. Disponível em: <http://veja.abril.com.br/acervodigital/>. Acesso em: 18 jun. 2013

VEJA, n. 2377, p. 18-19, 11 jun. 2014a. Disponível em: <http://veja.abril.com.br/acervodigital/>. Acesso em: 20 dez. 2014.

VEJA, n. 2378, p. 10-11, 18 jun. 2014b. Disponível em: <http://veja.abril.com.br/acervodigital/>. Acesso em: 20 dez. 2014.

Published

2018-01-01

How to Cite

Nogueira, M. A. de F. “From Movement to Mobility: A Semiotic Analysis of Automobiles Global Brands”. Intexto, no. 41, Jan. 2018, pp. 112-24, doi:10.19132/1807-8583201841.112-124.

Issue

Section

Articles