Internet, camera, improvisation: the selfexhibition in the scene of digital technologies
Keywords:
Device. Digital technologies. Subjectivation processes. Internet. Performance.Abstract
In the contemporary scenario, it is possible to identify transformations in the processes of self-construction and exhibition, associated to the dilution of main behavioral patterns in social, artistic and mediatic spheres. This work aims to explore the intensification of these transformations, given the constatation of a growing technical evolution and accessibility, which enables experimentations in sectors considered for a long time just as receivers of cultural productions. Here we identify a kind of production that allows the formation of creation and improvisation networks: performatic videos displayed on Internet, that present an expressive number of visualizations in global scale.Downloads
References
ARFUCH, Leonor. El espacio biográfico: dilemas de la subjetividad contemporânea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Econômica de Argentina, 2002.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1994. v. 1. Magia e técnica, arte e política.
BRUNO, Fernanda. Quem está olhando? Variações do público e do privado em weblogs, fotologs e reality shows. In: BRUNO, Fernanda; FATORELLI, Antônio. Limiares da imagem: Tecnologia e estética na cultura contemporânea. Rio de Janeiro: Mauad, 2006. p. 139-154.
BURKE, Peter. O que é história cultural? Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
CERTEAU, Michael de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2009.
COURTINE, Jean-jacques; HAROCHE, Claudine. História do rosto: exprimir e calar as suas emoções (do século XVI ao início do século XIX). Lisboa: Editora Teorema, 1988.
DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. São Paulo: Graal, 2009.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2007.
MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortw, 2001.
RANCIÉRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2005.
RANCIÉRE, Jacques. The emancipated spectator. London: Verso, 2009.
SENNETT, Richard. O Declínio do Homem Público: as tiranias da intimidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
SCHECHNER, Richard. O que é performance. O percevejo, Rio de Janeiro, v. 11, n. 12, p. 25-50, 2003.
SIBILIA, Paula. O homem pós-orgânico: corpo, subjetividade e tecnologias digitais. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SIBILIA, Paula. O artista como performer: dilemas do eu espetacular nas artes contemporâneas. In: LABRA, Daniela (Org.). Performance presente futuro. Rio de Janeiro: Aeroplano e Oi Futuro, 2010. v. 2. p. 14-20.
TAYLOR, Charles. As fontes do self. São Paulo: Loyola, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).