Journalism consumption

a look at brazilian scientific production from Intercom, Compós, and SBPJor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583.57.142688

Keywords:

consumption, digital journalism, consumption of journalism, scientific research

Abstract

This article aims to report and discuss the scientific research on journalism consumption at Intercom, Compós, and the SBPJor Meeting from 2019 to 2023. In this sense, the study employs bibliometric analysis as its method. The proceedings of the events during the aforementioned period were considered as the source, collecting works with the following keywords: consumption, reception, exposure, and audience (their plurals were also accepted). As a result, in addition to sharing informative tables that reveal the main channels of dissemination of research in journalism consumption, key authors, and notable methodologies, this article shows that the field of “journalism consumption” is still nascent, requiring more studies and strengthening the presence of researchers in this niche. Furthermore, the sample presents a variety of applied techniques, which also indicates that the area lacks a proper methodology for its research, as well as traditional references on how to conduct such studies.

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Author Biographies

Amanda Caroline Dörr Ferreira, Universidade Feevale

Mestra em Indústria Criativa pela Universidade Feevale (Novo Hamburgo/RS) e bacharela em jornalismo pela mesma universidade. Desenvolve pesquisas sobre consumo de jornalismo em plataformas e consumo digital. É integrante do grupo de pesquisa C3Dig (Comunicação, Cultura e Consumos Digitais). Atua como coordenadora de comunicação na Secretaria da Cultura de Novo Hamburgo.

Vanessa Amália ´Dalpizol Valiati, Universidade Feevale

Doutora em Comunicação e Informação (UFRGS) e professora no Programa de Pós-Graduação em Indústria Criativa e nos cursos de graduação em Jornalismo e Produção Audiovisual da Universidade Feevale (Novo Hamburgo/RS). Ela desenvolve pesquisas relacionadas às práticas cotidianas relacionadas ao consumo e produção de mídia, plataformas de streaming de música e audiovisual, plataformização e cultura algorítmica e como isso impacta as indústrias criativas. Ela lidera o projeto Música e plataformização: a mediação algorítmica do gosto e práticas de consumo por streaming (Universal CNPq/ CNPq/MCTI No 10/2023-2026). Além disso, a pesquisadora é editora-chefe do periódico Brazilian Creative Industries Journal (BCIJ).

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Published

2025-08-21

How to Cite

FERREIRA, Amanda Caroline Dörr; VALIATI, Vanessa Amália ´Dalpizol. Journalism consumption: a look at brazilian scientific production from Intercom, Compós, and SBPJor. Intexto, Porto Alegre, n. 57, 2025. DOI: 10.19132/1807-8583.57.142688. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/142688. Acesso em: 28 aug. 2025.

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