The fan as an aesthetic reader: an analysis of the dimensions of media competence in the fanfic Oitavo B de Malhação - viva a diferença

Authors

  • Daiana Sigiliano Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Gabriela Borges Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.100378

Keywords:

Fan Culture, Media Competence, Semiotic/Aesthetic Reader, Fanfic, Malhação

Abstract

When creating fanfics, fans develop writing and communication strategies related to multimodal and multimedia content, in addition to new textual forms of network conversation. This textual and intertextual reading of the avid audience establishes a clear dialogue with the concept of semiotic / aesthetic reader by Eco, in which the plots explore various interpretive layers and go beyond the paratext. Based on this theoretical contribution, this article aims to analyze the dimensions of media competence, proposed by Ferrés and Piscitelli, which are part of the fanfic Oitavo B. Published on the Spirit fanfics e histórias platform, the story resignifies the characters' narrative arc Lica (Manoela Aliperti) and Samantha (Giovanna Grigio), from Malhação - viva a diferença (2017-2018, Rede Globo). It is concluded that the fanfic not only reinforces and expands the children's soap opera, but establishes new interpretive ties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiana Sigiliano, Universidade Federal de Juiz de Fora

Daiana Sigiliano, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutoranda e mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Membro do grupo do Grupo de Pesquisa em Comunicação, Arte e Literacia Midiática (UFJF) e vice-coordenadora do Observatório da Qualidade no Audiovisual. Integrante da Rede Obitel Brasil e da Rede Interinstitucional Euroamericana de Competência Midiática para a Cidadania (Alfamed). 

Gabriela Borges, Universidade Federal de Juiz de Fora

Gabriela Borges, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professora e vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFJF. Coordenadora do Observatório da Qualidade no Audiovisual e integrante da Rede Euroamericana de Alfabetização Midiática, sendo coordenadora da equipe brasileira.

References

ALVES, E. Fanfiction e práticas de letramentos na Internet. Campinas: Pontes Editores, 2015.

BACON-SMITH, C. Enterprising Women: Television Fandom and the Creation of Popular Myth (Contemporary Ethnography). Filadélfia: University of Pennsylvania Press, 1992.

BARTHES, R. S/Z. Lisboa: Edições 70, 1992.

BENNETT, L. Tracing Textual Poachers: reflections on the development of fan studies and digital fandom. Journal of Fandom Studies, [s. l.], v. 2, n. 1, p. 5-20, 2014.

BLACK, R. Language, Culture, and Identity in Online Fanfiction. E–Learning, [s. l.], v. 3, n. 2, p. 170-184, 2006.

BOOTH, P. (ed.). A Companion to Media Fandom and Fan Studies. Hoboken: John Wiley & Sons, 2018.

BOOTH, P. Digital Fandom: New Media Studies. Nova York: Peter Lang, 2010.

COPPA, F. An archive o for own – Um arquivo só nosso (Escritores de Fanfiction, Uni-vos). In: JAMISON, A. Fic - Por que a fanfiction está dominando o mundo. Rio de Janeiro: Rocco, 2017, p. 295-304.

DUFFETT, M. Understanding Fandom - An introduction to the study of media fan culture. Londres: Bloomsbury, 2013.

ECO, U. Sobre a literatura. Rio de Janeiro: Record, 2002.

EVANS, A; STASI, M. Desperately seeking methodology: New directions in fan studies research. Participations - Journal of Audience & Reception Studies, Northumbria, v. 11, n. 2, p. 4-23, 2014.

FERRÉS, J; PISCITELLI, A. Competência midiática: proposta articulada de dimensões e indicadores. Lumina, Juiz de Fora, v. 9, n. 1, p. 1-16, 2015.

FISKE, J. The Cultural Economy of Fandom. In: LEWIS, L.A. (ed.). The Adoring Audience. Londres: Routledge, 1992. p. 30-49.

GRAY, J.; SANDVOSS, C.; HARRINGTON, C. L. (eds.) Fandom: Identities and Communities in a Mediated World. 2 ed. Nova York: New York University Press, 2017.

GRECO, C. TV Cult no Brasil: Memória e culto às ficções televisivas em tempos de mídias digitais. Tese (Doutorado em Ciência da Comunicação) – Escola de Comunicação e Artes. Universidade de São Paulo, 2016.

GROSSMAN, L. Apresentação. In: JAMISON, A. Fic - Por que a fanfiction está dominando o mundo. Rio de Janeiro: Rocco, 2017. p. 11-16.

HERRERO-DIZ, P. et al. Estudio de las competencias digitales en el espectador fan español. Palabra Clave, Chía, v. 20, n. 4, p. 917-947, 2017.

HILLS, M. Essential tensions: Winnicottian object-relations in the media sociology of Roger Silverstone. International Journal of Communication, [s. l.], v. 1, p. 37-48, 2007.

HILLS, M. Fan cultures. Nova York: Routledge, 2002.

HILLS, M. O fandom como objeto e os objetos do fandom. Matrizes, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 147-163, 2015.

HIRSJÄRVI, I. Alfabetización mediática, fandom y culturas participativas. Un desafío global. Anàlisi Monogràfic, Barcelona, Espanha, [s. v.], n. 48, p. 37-48, 2013.

JACOB, M. C. et al. Entre novelas e novelos: um estudo das fanfictions de telenovelas brasileiras (2010-2013). In: LOPES, M. I. V. (org.). Por uma teoria de fãs da ficção televisiva brasileira. Porto Alegre: Sulina, 2015. p. 107-154.

JAMISON, A. Fic - Por que a fanfiction está dominando o mundo. São Paulo: Rocco, 2017.

JENCKS, C. The language of post-modern architecture. New Haven: Yale University Press, 1977.

JENKINS, H. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2008.

JENKINS, H. Invasores do Texto - Fãs e cultura participativa. Rio de Janeiro: Marsupial Editora, 2015.

JENKINS, H. Lendo criticamente e lendo criativamente. Matrizes, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 11-24, 2012.

JENKINS, H. Textual poachers: television fans and participatory culture. Nova York: Routledge, 1992.

JENKINS, H.; et al. Confronting the Challenges of Participatory Culture Media Education for the 21st Century. Massachusetts: The MIT Press, 2009.

JENSON, J. Fandom as Pathology: The Consequences of Characterization. In: LEWIS, L. A. (ed.). The Adoring Audience. Londres: Routledge, 1992. p. 9-29.

LUKE, A. Allan Luke: The New Literacies. The Learning Exchange, Online, 2007.

MALHAÇÃO: viva a diferença. Direção de Cao Hamburger. São Paulo: Rede Globo, 2017-2018. Telenovela. color.

NYAH! Fanfiction. Disponível em: https://fanfiction.com.br/. Acesso em: 26 jul. 2019.

PRIMO, A. O aspecto relacional das interações na Web 2.0. E-compós, [S. l.], v. 9, p. 1-21, 2007.

SANDVOSS, C. Fans: the mirror of consumption. Malden: Polity Press, 2005.

SANDVOSS, C; GRAY, J; HARRINGTON, L. Introduction: Why Still Study Fans?. In: GRAY, J.; SANDVOSS, C.; HARRINGTON, C. L. (eds.). Fandom: Identities and Communities in a Mediated World. 2. ed. Nova York: New York University Press, 2017. p. 8-32.

SCOLARI, C. Literacia transmedia na nova ecologia mediática - Livro Branco. Barcelona: Europen Union Funding for Research & Innovasion, 2018.

SIGILIANO, D; BORGES, G. The X-Files: uma análise das estratégias de social TV do perfil @thexfiles. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 13, n. 39, p. 1-22, 2017.

SPIRIT fanfics e histórias. Disponível em:https://www.spiritfanfiction.com Acesso em: 22 jul. 2019.

THOMAS, A. Blurring and Breaking through the Boundaries of Narrative, Literacy, and Identity in Adolescent Fan Fiction. In: MICHELE, K.; COLIN, L. (eds). A new literacies sampler. Nova York: Peter Lang Publishing, 2017. p. 137-166.

TIROCCHI, S. Wattpad. In: SCOLARI, C. (ed.). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas - Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Barcelona: H2020 Research and Innovation Actions, 2018. p. 99-104.

UMAOTAKU-CHAN. Oitavo B. Spirit Fanfics e Histórias, Online, 2018. Disponível em: https://www.spiritfanfiction.com/historia/oitavo-b-limantha-11900691. Acesso em: 11 ago. 2019.

VERMOREL, F. Starlust: Secret Life of Fans. Nova York: Comet, 1985.

VIEIRA, V. Sucesso de audiência, Malhação volta a ser exportada após 13 anos; confira a versão em espanhol. O TV Foco. 19 jan. de 2018.

Published

2021-10-27

How to Cite

Sigiliano, D., and G. Borges. “The Fan As an Aesthetic Reader: An Analysis of the Dimensions of Media Competence in the Fanfic Oitavo B De Malhação - Viva a diferença”. Intexto, no. 52, Oct. 2021, p. 100378, doi:10.19132/1807-8583202152.100378.

Issue

Section

Articles