The mythical Petrobras and the divestment of the state-owned company symbol of Brazil
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583.57.139565Keywords:
circulation, communication, discourses, myth, PetrobrasAbstract
The article is the result of a qualitative research on the discourses of the Petrobras in the last decade. Through a literature review and case studies related to the largest state-owned company in Brazil, it reflects on what is mythical in the brand's ethos of discourse, especially after the Lava Jato operation, when the sale of the company's assets is projected. Based on the reflections of Roland Barthes and in dialogue with discourse studies, the article demonstrates that the mythical Petrobras, enunciated since its foundation as a “symbol of Brazil”, is updated in the proposal for transformation and divestment of the state-owned company, but not without dispute in the process of circulation.
Downloads
References
ABREU, L. F. S. Elementos para uma mitologia do biografema. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 39., 2016, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2016. p. 1-15.
ABREU, L. F. S. Curso introdução ao pensamento de Roland Barthes. Porto Alegre: Associação de Pesquisas e Práticas em Humanidades, 2023.
ABREU, L. F. S.; SILVA, A. R. Roland Barthes contra Roland Barthes: o signo, da semiologia à semioclastia. Tríade, Sorocaba, v. 6, n. 12, p. 106-121, 2018.
ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
ALTHUSSER, L. Aparelhos ideológicos de Estado. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2022.
ANBIMA. Raio X do investidor brasileiro. Rio de Janeiro: Associação Brasileira das Entidades dos Mercados Financeiro e de Capitais, 2023.
BALDISSERA, R. Comunicação organizacional na perspectiva da complexidade. Organicom, São Paulo, v. 6, n. 10-11, p. 115-120, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2009.139013. Acesso em: 2 jun. 2023.
BARTHES, R. Mitologias. Rio de Janeiro: DIFEL, 2010.
BARTHES, R. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
BARTHES, R. S/Z. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1992.
BRANDÃO, H. H. N. Subjetividade, argumentação, polifonia: a propaganda da Petrobras. São Paulo: UNESP, 1998.
COULDRY, N.; HEPP, A. A construção mediada da realidade. São Leopoldo: Unisinos, 2020.
ECO, U. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 1979.
ELIADE, M. Mito e realidade. São Paulo: Perspectiva, 2000.
FAUSTO NETO, A. Circulação: trajetos conceituais. Rizoma, Santa Cruz do Sul, v. 6, n. 2, p. 8-40, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rzm.v6i2.13004. Acesso em: 2 jun. 2023.
FERREIRA, M. Comunicação organizacional na ambiência da midiatização - imagem-síntese da Petrobras após a tempestade perfeita. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISAS EM MIDIATIZAÇÃO E PROCESSOS SOCIAIS, 2., 2018, São Leopoldo. Anais [...]. São Leopoldo: Unisinos/ PPGCC, 2018. p. 1-5.
FIORIN, J. L. Elementos de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2004.
FNP. Coronavirus na Petrobras. Rio de Janeiro: Federação Nacional do s Petroleiros, 2020. 1 vídeo (3:09). Disponível em: https://youtu.be/Ng25nU6i5_E?si=6hgqu0kBxaCzLsbr. Acesso em: 18 nov. 2023.
FNP. Petrobras tenta censurar FNP, mas perde na Justiça. Rio de Janeiro: Federação Nacional do s Petroleiros, 2023.
FRICK2, A.; FOSSÁ, M. Relações de reputação e integridade corporativa: um olhar ao ranking merco de responsabilidade e governança corporativa. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 43., 2020, Salvador . Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2020. p. 1-15.
JESUS, Y.; PINHEIRO, L. S. L. Desvendando a Petrobras: estratégias discursivas no processo de desinvestimento. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 46., 2023, Belo Horizonte. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2023. p. 1-15.
MAINGUENEAU, D. Ethos, cenografia, incorporação. In: AMOSSY, R. (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2008. p. 69-92.
MANTOAN, R. A. P. A imagem da Petrobras construída pelos meios de comunicação: a criação de uma pscosfera hostil. São Paulo: Livraria da Física, 2021.
OLIVEIRA, M.; PINHEIRO, L. S. L. Petrobras ou Petrobrás? Circulação e disputa de sentidos entre a comunicação da organização e dos sindicatos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 46., 2023, Belo Horizonte. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2023. p. 1378-1056.
ORLANDI, E. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2003.
PEIRCE, C. S. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2005.
PETROBRAS. A nossa energia não pode parar. Rio de Janeiro: Petrobras, 2020b. 1 vídeo (0:56). Disponível em: https://youtu.be/b8J1baotaMM?si=r82aQzyvLJJbnyrG. Acesso em: 31 jan. 2022.
PETROBRAS. Nossa energia. Rio de Janeiro: Petrobras ,2019a. 1 vídeo (0:30). Disponível em: https://youtu.be/gdDY0qve4bw?si=pX5HpXKsXyXjYXRY. Acesso em: 13 fev. 2023.
PETROBRAS. Novos caminhos. Rio de Janeiro: Petrobras, 2019b. 1 vídeo (0:45). Disponível em: https://youtu.be/yfcRPEPWUmo?si=HzUiCjFrqBsWzgc3. Acesso em: 13 fev. 2023.
PETROBRAS. Petrobras aprova Plano Estratégico 2020-2024. Rio de Janeiro: Petrobras, 2019c.
PETROBRAS. Petrobras aprova Plano Estratégico 2021-2025. Rio de Janeiro: Petrobras, 2020a.
PETROBRAS. Plano de negócios e gestão 2019-2023. Rio de Janeiro: Petrobras, 2018.
PETROBRAS. Investidor Petrobras. Rio de Janeiro: Petrobras, 2024.
PINHEIRO, L. S. L. Os ditos, os não-ditos e os modos de dizer a crise pós-Lava-Jato na revista Petrobras. Dispositiva, Belo Horizonte, v. 8, n. 14, p. 1-17, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2019v8n14p1-17. Acesso em: Acesso em: 30 maio 2019.
PINHEIRO, L.. S. L. Energia para transformar: a atualização dos valores e da promessa da marca Petrobras. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 31., 2022, Imperatriz. Anais [...]. São Paulo: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2022.
PRADO, D. B. Desafios para o desinvestimento estatal. Jus.com.br, Brasil, 25 jul. 2019.
RAMALHO, A.; RUDDY, G. Petrobras vai manter desinvestimentos e plano estratégico, diz Silva e Lunna em vídeo. Valor Econômico, Rio de Janeiro, 14 maio 2021.
REVISTA PETROBRAS. Rio de Janeiro, n. 183, jul/ago 2015.
RIBEIRO, C.; LOURAL, M.; MORTARI, V. Reflexões sobre os desinvestimentos da Petrobras no segmento de refino. Organizações em Contexto, São Bernardo do Campo, v. 17, n. 34, p. 219-243, 2021.
ROSA, B.; ORDOÑES, R. Presidente da Petrobras diz que seu ‘sonho’ é estatal privatizada e BNDES extinto. O Globo, Rio de Janeiro, 15 mar. 2019.
SILVA, M. V. Mito, organizações e comunicação: o caso Petrobras. 2012. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lidiane Santos de Lima Pinheiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).