Textual Configuration Analysis: a lesson by L. S. Vigotski

Authors

Keywords:

Historical-Cultural Theory, Consciousness, Generalization, Humanization.

Abstract

The analysis of the text/class The student’s thinking was carried out a reflecting on the synthesis of the concepts that constitute the Historical-Cultural Theory, with emphasis on the development of human consciousness. The method for such action was the documentary analysis and the interpretation procedure employed was the textual configuration analysis. Aspects of the historical context and translation were analyzed, as well as the synthesis of concepts presented by Vigotski for teachers in training. The attempt to clarify, exemplify, contextualize and demonstrate to teachers the need to reflect on the concepts of the Historical-Cultural Theory, in pedagogical practice, explored the conceptual thinking in the process of child development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amabriane da Silva Oliveira Shimite, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília/SP

Amabriane da Silva Oliveira Shimite é doutoranda e Mestra em Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP, câmpus Marília/SP. Bolsista CAPES. Atua em trabalhos com a temática: deficiência e Ensino Superior. Possui experiência como docente no Ensino Superior, responsável pelo atendimento educacional especializado e pela elaboração de materiais adaptados para a estudantes com deficiência visual. É membro do grupo de pesquisa Trabalho, Deficiência e Saúde.

Fabiana Oliveira Koga, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília/SP

Fabiana Oliveira Koga é doutora e Mestra em Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP, câmpus Marília/SP. Durante o mestrado foi bolsista CNPq e, no doutorado foi bolsista FAPESP. É autora do livro “Precocidade e Superdotação Musical” e autora, com o apoio da FAPESP, do “Protocolo para Screening de Habilidades Musicais”. É membro do Grupo de Pesquisa para o Desenvolvimento do Potencial Humano (GRUPOH).

Published

2020-11-03

How to Cite

Shimite, A. da S. O., & Koga, F. O. (2020). Textual Configuration Analysis: a lesson by L. S. Vigotski. Educação & Realidade [Education & Reality], 45(3). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/97992

Issue

Section

Articles