Methodologies and Pedagogical Strategies used by Educators of a University of the Third Age

Authors

  • Meire Cachioni Universidade de São Paulo (USP), São Paulo/SP – Brasil
  • Tiago Nascimento Ordonez Universidade de São Paulo (USP), São Paulo/SP – Brasil
  • Samila Sathler Tavares Batistoni Universidade de São Paulo (USP), São Paulo/SP – Brasil
  • Thaís Bento Lima-Silva Universidade de São Paulo (USP), São Paulo/SP – Brasil

Keywords:

Teaching Strategies. Teachers. University of the Third Age

Abstract

This study aimed to characterize the pedagogical strategies used in educational activities on a continuing education program for seniors. It is an exploratory and descriptive study with the participation of 82 teachers/instructors. The responses related to what facilitates learning of the elderly have generated three groups of responses: Category 1. Problematizing Participant Pedagogy; Category 2. Cognitive strategies considering the declines associated with age; Category 3. Pedagogy of Transmission. It was concluded that during the educational process, an active and critical appropriation must be encouraged, instead of the static accumulation of knowledge on the part of the elderly.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Meire Cachioni, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo/SP – Brasil

É docente do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola
de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (USP).

Tiago Nascimento Ordonez, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo/SP – Brasil

É bacharel em Gerontologia da Escola de Artes,
Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo.

Samila Sathler Tavares Batistoni, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo/SP – Brasil

É docente do Curso de Bacharelado em
Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade
de São Paulo (USP).

Thaís Bento Lima-Silva, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo/SP – Brasil

É doutoranda em Neurologia pela Faculdade de
Medicina da Universidade de São Paulo (USP).

Published

2014-12-18

How to Cite

Cachioni, M., Ordonez, T. N., Batistoni, S. S. T., & Lima-Silva, T. B. (2014). Methodologies and Pedagogical Strategies used by Educators of a University of the Third Age. Educação & Realidade [Education & Reality], 40(1). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45741

Issue

Section

Educação e Envelhecimento

Most read articles by the same author(s)