Planning Strategies for Inclusion in Education: challenges for discussion

Authors

  • Mylene Cristina Santiago Universidade Federal Fluminense (UFF)
  • Mônica Pereira dos Santos Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Keywords:

Teacher Education, Planning, Special Education Service, Inclusion in Education, Omnilectical Perspective.

Abstract

The present paper aims to analyze the continued education process of teachers who work at the Special Education Sector of Rio de Janeiro state, Brazil. On the basis of what we have named an omnilectical perspective of analysis, we analyze the planning of educational activities that aim to dislocate our standpoints from the disability to the students' potentials. Methodologically, we conducted group interviews during 2012 and a 60-hour Continued Education Cycle in 2013. The results point to the importance of pedagogic planning as an investigation/action process that calls for the participation of school subjects in both reflecting about and transforming school reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mylene Cristina Santiago, Universidade Federal Fluminense (UFF)

É professora adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense. Vice-coordenadora do Laboratório de Pesquisa, Estudos e Apoio à Participação e à Diversidade em Educação (LaPEADE/UFRJ). Realiza estudos sobre o processo de inclusão e exclusão em educação, formação de professores e interculturalidade.

Mônica Pereira dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

É professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Fundadora e Coordenadora do LaPEADE – Laboratório de Pesquisa, Estudos e Apoio à Participação e à Diversidade em Educação (www.lapeade.com.br). Fundadora e Coordenadora da Rede Internacional de pesquisadores em Inclusão em Educação. Representante, no Brasil, da Rede do Index para a Inclusão, da qual é membro, e cuja coordenação internacional cabe do professor Tony Booth, seu fundador.

Published

2015-04-01

How to Cite

Santiago, M. C., & Santos, M. P. dos. (2015). Planning Strategies for Inclusion in Education: challenges for discussion. Educação & Realidade [Education & Reality], 40(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45248

Issue

Section

Didática na Educação Básica

Most read articles by the same author(s)