Please, Call the teacher! A Clinical Experience Report

Authors

  • Nadja Nara Barbosa Pinheiro Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba/PR
  • Maria Vitória Mamede Maia Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro/RJ

Keywords:

Clinic Experience. Psychoanalysis. University. Freud. Winnicott.

Abstract

The article reflects on the possibility that the encounter with psychoanalytic theoretical concepts in the university may cause, in some students, a discomfort from what they ask for help to their psychoanalysis teachers. Being aware that, as teachers, we do not answer to them as their analyst, we believe, however, that we must stand up from the point of view of psychoanalysis. Aiming to support such position, an episode in which an undergraduate student locks herself in one of the rooms of the university calling for her teacher will be taken as a paradigmatic example of an experience that became clinical, beyond the domains of an analytical process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadja Nara Barbosa Pinheiro, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba/PR

É psicóloga (UFRJ), especialista em Psicoterapia (IPUB/UFRJ), mestre (UFRJ) e doutora (PUC/RJ) em Psicologia; Professora da Graduação e do Programa de Pós-graduação em Psicologia do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Paraná; Coordenadora do Laboratório de Psicanálise (DEPSI/UFPR), no qual desenvolve, dentre outros, o projeto de pesquisa: “Corpo e Psicanálise: reflexões sobre os fenômenos psicossomáticos a partir do trabalho clínico”.

Maria Vitória Mamede Maia, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro/RJ

É doutora em Psicologia (PUC-Rio), mestre em Letras (PUC-Rio), Psicopedagogia (UNICEUB) – BsB, Psicanalista (CPRJ), Professora Doutora da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRJ, Coordenadora do grupo de pesquisa Criar e Brincar: o lúdico no processo de ensino-aprendizagem e do Espaço de Atendimento Psicopedagógico da Faculdade de Educação da UFRJ.

Published

2015-07-02

How to Cite

Pinheiro, N. N. B., & Maia, M. V. M. (2015). Please, Call the teacher! A Clinical Experience Report. Educação & Realidade [Education & Reality], 40(3). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/44720

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.