Models of Teacher Education and Professional Knowledge

Authors

Keywords:

Teacher Training, Knowledge of Teachers, Models of Teacher Education, History of Mathematics Education.

Abstract

In order to find relationships between the professional knowledge of teachers and the structure of training institutions, a comparative study is carried out between the pre-service training models that occurred in Portugal between the second half of the 19th century and the second half of the 20th century. Institutionalization forms, hierarchies and institutional relations with other educational organizations are discussed. Focusing essentially on the professional knowledge of teachers who teach mathematics, we study how it occurs within each of the models.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Manuel Matos, Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS.NOVA), Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa, UIED

José Manuel Matos é Professor na Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa e professor visitante na Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil. Interessa-se atualmente por tema relacionados com as dimensões sociais, culturais e históricas no ensino e na aprendizagem da matemática.

Mária Cristina Almeida, Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS.NOVA), Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa, UIED

Mária Cristina Almeida é licenciada em Matemática, Doutora em Ciências da Educação, e investigadora na UIED e no CICS.NOVA (Universidade Nova de Lisboa). O seu principal interesse de investigação é a História da Educação Matemática (formação de professores, desenvolvimento curricular e livros didáticos). É coordenadora do Grupo de Trabalho sobre História e Memórias do Ensino da Matemática, da Associação de Professores de Matemática.

Rui Candeias, Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS.NOVA), Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa, UIED

Rui Candeias é mestre em Educação. Investigador na UIED e no CICS.NOVA (Universidade Nova de Lisboa). Trabalhou no Ministério da Educação sobre desenvolvimento curricular em matemática e está a terminar o doutoramento em Ciências da Educação. Faz parte do Grupo de Trabalho sobre História e Memórias do Ensino da Matemática da Associação de Professores de Matemática e já integrou a direção desta associação. 

Published

2021-09-10

How to Cite

Matos, J. M., Almeida, M. C., & Candeias, R. (2021). Models of Teacher Education and Professional Knowledge. Educação & Realidade [Education & Reality], 46(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/112154

Issue

Section

Educação Matemática

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.